Wat is er nieuw

Cassandra87 haar garnalenbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cassandra87
  • Startdatum Startdatum
C

Cassandra87

Guest
Afgelopen donderdag hebben we via Marktplaats een klein aquarium gevonden. Het is een Rena, 40*20*25. Vandaag zijn we naar Aqua Ferrytale gegaan en hebben ons laten informeren over planten en een bodem. Er zit een Dennerle scapers soil in. Verder hebben we naaldgras, 1 Anubias Nana, sterrenkruid, mos en Monte Carlo gehaald.
Tevens heb ik de originele filter (van Rena) eruit gehaald, en er direct een Dennerle hoekfilter in gezet. Maar ik heb het nu al verkeerd gedaan haha, ik dacht dat dat stangetje een schoonmaakrager was, maar dat hoort dus bij de werkende filter 😳
Het koffiekopje was even improviseren om het spiderwood op de grond te houden.

Monte Carlo was een ramp om erin te zetten, kostte mij per plukje 6 pogingen, en volgens mij ligt het nog te hoog. Ook het sterrenkruid valt volledig weg achter de Anubias Nana. Ik denk dat ik mij heb verkeken op de grootte van de bak, en kan ik met minder plantjes toe.
Morgen op mijn gemak nog maar eens kijken. Verder ben ik tot de conclusie gekomen dat ik te klein ben haha, ik moet op de leuning van de fauteuil staan om in het aquarium te komen, niet heel erg handig.

Hopelijk slaat e.e.a. aan, het bakje kostte bijna niets maar de inhoud heeft een vermogen gekost, ik heb weer een hobby hoor 😀

Bij Aqua Ferrytale raadden ze aan om de eerste week dagelijks water te verversen vanwege de troep die de bodem af geeft, vloeibare C02 toe te voegen en over twee weken te starten met vloeibare plantenmest. Tevens zou ik er auquarium opstarters moeten indoen (ben het even vergeten, bacterieen? Ik heb er niet naar geluisterd omdat ik meen te herinneren dat het beter is om geduld te hebben en eea op zn beloop te laten). Is dit allemaal echt nodig?

LGeY6hP6HdMU5HS4GP8ZRcs8VEphiRRK.jpeg
Totaalplaatje
LGeY6hP6HdMU5HS4GP8ZRcs8VEphiRRK.jpeg
ZIjkant met naaldgras

Wat ik heel jammer vind, mijn man wil graag vissen en ik had gehoopt dat de verkoper dit direct zou afraden vanwege de maat van het aquarium. Hij zei echter dat er wel kleine visjes in konden, de Boraras Merah. Ik ben van mening dat deze visjes weliswaar klein zijn maar alsnog in een school van minimaal 12 visjes horen. Volgens de verkoper konden er 4 a 5 visjes in. Dus nu wil mijn man een klein schooltje. Wat is wijsheid?

Vanaf ongeveer 20 augustus wil ik, mits de waterwaarden ok zijn, garnalen halen 🙂

Je had de bodem denk ik beter even goed kunnen spoelen voordat je het erin deed, iets voor de volgende keer 😉 Die aquarium opstarters kun je inderdaad wel achterwege laten, gewoon rustig minimaal 3 weken wachten dan komt het wel goed.

Dat zou juist niet hoeven met deze bodem geloof ik haha.

Maar is alweer helder:

AJQD57BsWPuAp4beqKg0OhTyoTadoJBd.jpeg

AJQD57BsWPuAp4beqKg0OhTyoTadoJBd.jpeg

Voor een mooier effect kan je de achterwand donker maken met folie of schoolbordverf, dan komen zowel de planten en hout, als de inwoners meer tot hun recht.

net zoals ton zou ik de achtewand inderdaad zwart maken.

oogt het dieper, rustiger, en (in mijn ogen) mooier.

alleen je filter verhaal snap ik niet helemaal, er zit als je de filter uitpakt inderdaad een soort stangetje wat je heen en weer kan halen in de sproeibuis. deze kan je eruit halen en het dopje erop zetten wat ook in de verpakking moet zitten.

houd er rekening mee dat planten bespoten zijn met anti slakken gif, dit slakken gif is nog giftiger voor garnalen dan voor slakken.

zelf spoel ik mijn planten altijd 5-7 dagen in een emmer water voordat ze de bak ingaan. anders kun je er donder op zeggen dat het je hele garnalen populatie zal uitroeien.

nu zit hier nog geen garnaal in dus ik zou wel even de eerste paar dagen elke dag verversen, en dan elke week tot je garnalen erin gaan.

Nu met inrichting erin kwam ik vanochtend tot de ontdekking dat er water zit tussen de plastic rand en het glas. Aan de buitenkant dus *huil* dit was niet opgemerkt tijdens de test, hij heeft toen 24 uur leeg gedraaid en lekte niet.
We gaan straks dus een nieuw aquarium halen 🙁

Daarmee lossen we direct mijn dilemma mbt de vissen op, het wordt toch maar een grotere inhoud zodat we een iets groter schooltje Boraras Merah kunnen aanschaffen tzt

Dat is balen! Maar wel lekker dat je nu direct een grotere bak kunt nemen 🙂 Ik zou in je nieuwe bak wat minder grind doen. Je hebt er een nogal dikke laag inliggen nu, dat is niet nodig en gaat ten kosten van je Netto inhoud. Probeer het grind onder de strip van je voorruit te houden, oplopend naar achter.

Cassandra87 zei:
Nu met inrichting erin kwam ik vanochtend tot de ontdekking dat er water zit tussen de plastic rand en het glas. Aan de buitenkant dus *huil* dit was niet opgemerkt tijdens de test, hij heeft toen 24 uur leeg gedraaid en lekte niet.
We gaan straks dus een nieuw aquarium halen 🙁

Daarmee lossen we direct mijn dilemma mbt de vissen op, het wordt toch maar een grotere inhoud zodat we een iets groter schooltje Boraras Merah kunnen aanschaffen tzt

Is het geen condens, uit de kap gedrupt.

Ik heb dat met een bak van Marina en vul deze tot 1mm onder de kap. Dan heb ik hier er geen last van.

Geen condens, als ik het weghaalt zit het er direct weer. Man is verlegd geworden op de Dennerle 60, hoef m niet eens volledig zelf te betalen haha. De Rena gaat hij opnieuw kitten en zal straks gebruikt worden als kweekbak voor de garnalen 😀

Dat is ook een leuke bak ja. Je kan de bak weer gaan kitten maar voor vaak weinig geld heb je op MP ook al een 60cm. Zelf heb ik er 2 gekocht voor 20-25 euro.

-6rNNy3V4GkZHmxWc2LqVhZ_ATzx8ASe.jpeg

Nog erg karig qua planten. Maar het begin is er

Dat lijkt me echt zo frustrerend, dat je je bak net helemaal hebt ingericht en dan lek blijkt te zijn.

Maar moet zeggen dat ik de tweede bak wel een stukkie mooier vind 😉

qXVYizocezlZCUWbT3I4rBK1FYvNt0Kh.jpeg

Koffie om ze alvast welkom te heten!

Hout met witte schimmel, schijnt normaal te zijn. Maar er blijft donkere stof van de bodem op de plantjes zitten, heel irritant.

Ik weet nog niet of de Monte Carlo erin blijft, is een ramp om te planten. Misschien dat ik een grasmat van mos plaats.

De witte schimmel op het hout komt inderdaad heel veel voor en die verdwijnt wel weer.

Ziet er leuk uit! De monte carlo heeft het bij mij ook niet goed gedaan, net wat je zegt, een ramp om te planten. 😱

Ja ik vind m ook mooier 🙂
De andere staat nu gevuld op het aanrecht en lekt niet. Uiteraard zonder grind.. Maar zou het kunnen dat hij niet waterpas stond?
In ieder geval even geduld, de slaapkamer moet nog geverfd worden en een nieuwe vloer erin, zodra dat gebeurd is komt het tweede bakje boven te staan. Dat mag rustig indraaien en er komen alleen garnalen in. Grappig hoe snel zo'n hobby gaat, van geen naar twee bakken.
Mijn zoontje vindt het ook helemaal geweldig hoewel er alleen nog maar plantjes in zitten. Als dat zo blijft krijgt hij ook een aquarium op zijn kamer als hij wat bewuster is haha.

Zit trouwens in de familie kwam ik gisteren achter, mijn vader heeft ook meerdere bakken gehad vroeger. Dat heb ik nooit geweten! Mijn oma had wel altijd een bak gehad, tot ze vanwege haar gezondheid het aquarium niet meer kon bijhouden. Ik denk dat ze toen een jaar of 75 was 🙂

Wat leuk zech!
Grappig dat het in de familie zit, zat het hier ook 😉
Zou het echt geen condens lek kunnen zijn?? Dan is het ook zo dat als je het weghaald het er gelijk weer zit. Bij mij dan.

Volgens mij zie je veel vaker dat het in de familie zit. Ook mijn vader heeft namelijk een bak en ja dan neem je dat over denk ik.

Pas maar op Cassandra want van 2 zit je zo op 6 bakken hoor 😉.

Als ze het goed doet ,wel ja.
Met jongen ,heb je weer een bak nodig.

Ja maar ik heb dus nooit geweten dat mijn vader en bak het gehad 😀 dat vind ik zo grappig.

We hebben vijf slaapkamers dus in elke ruimte een aquarium is niet zo heel gek toch? 😉

Nee hoor, wij hebben er 8 in de woonkamer en 6 in onze slaapkamer staan. Dus met zoveel kamers kun je makkelijk 40 bakjes kwijt denk ik 😉.

Ja nog 1 op de slaapkamer voor het uit selecteren maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Hij is wel al ingedraaid verder.
En dan reken ik de quarantaine bak maar niet mee die ook nog in de hoek op de grond staat.

Oke, hier blijven ze ook bezig. bij de sturi,s.
Zijn net uit het ei, nu weer eieren,op die witte slang.

jessicapilon zei:
Ja nog 1 op de slaapkamer voor het uit selecteren maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Hij is wel al ingedraaid verder.
En dan reken ik de quarantaine bak maar niet mee die ook nog in de hoek op de grond staat.

Pfff, dus eigenlijk zijn het er 16. :d :d

Dan heb je er nog 24 te gaan, en dan zit je aan je 40 bakken zoals je zegt. 😉

Ik snap niet waarom tinypic steeds op de kant draait..
oXgXRpVWMihculyVbyfRQ9NBaNdw2vQa.jpeg

Totaaltje vanavond.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan