Wat is er nieuw

Chinese danio

• Onderwerp starter Onderwerp starter poecillia
  • Startdatum Startdatum
P

poecillia

Guest
Ik overweeg een bakje van 60x30x30 in te richten als koudwater aquarium met Chinese danio's. Het bakje komt op mijn werkkamer waar de temperatuur in de winter tot een graad of 15 kan dalen. Ik las dat er verschillende stammen zijn die meer of minder geschikt zijn voor koud water. Hoe kom ik aan zo'n stam?

Verder zou ik wel wat gezelschap met name op de bodem willen. Welke bodemvissen kunnen deze temperatuur aan?

Ik heb Chinese danio's in een kleine 250L vijver zitten en wat mij opvalt is dat het enorme zwemmers zijn. Temperatuur van 15c zal geen probleem zijn ze kunnen geloof ik tot 5c aan maar zwemruimte in een 60cm bakje lijkt mij te weinig. Ik vrees dat het een heel zenuwachtig heen en weer gezwem wordt maar wellicht kan iemand die ervaring heeft met white clouds in een aquarium er wat meer over zeggen. Het is wel een super leuk visje!

Chinese danio's moeten prima in een buitenvijver te houden zijn. Zelfs als het ijs op het water staat, kunnen de danio's nog overleven. Ik heb het geprobeerd, maar onder 15 graden ging het bij mij ook mis. Misschien dat het door het nakweken komt

Ik lees op seriouslyfish.com dat ook de geografische herkomst van een groep chinese danio's invloed heeft op hun koudetolerantie. Zuidelijke populaties zullen het onder de genoemde laag ijs wellicht minder doen. Populaties van Hainan (zuidelijk eiland china) worden specifiek genoemd als voorbeeld; die zouden wat warmer water willen.

@poecillia Eventueel is het een idee om te vragen bij de vissenwinkel welke leverancier zij voor deze vissen hebben. Vervolgens is het te proberen om bij die leverancier het land van herkomst na te gaan. Als ze tenminste niet al 10.000 generaties elders gekweekt worden. 🙂

Ik lees op seriouslyfish.com dat ook de geografische herkomst van een groep chinese danio's invloed heeft op hun koudetolerantie. Zuidelijke populaties zullen het onder de genoemde laag ijs wellicht minder doen. Populaties van Hainan (zuidelijk eiland china) worden specifiek genoemd als voorbeeld; die zouden wat warmer water willen.

@poecillia Eventueel is het een idee om te vragen bij de vissenwinkel welke leverancier zij voor deze vissen hebben. Vervolgens is het te proberen om bij die leverancier het land van herkomst na te gaan. Als ze tenminste niet al 10.000 generaties elders gekweekt worden. 🙂
Ik las ergens dat ze door vervuiling in de vrije natuur weinig meer voorkomen. Omdat ze makkelijk te kweken zijn zullen er weinig koudetolerante populaties meer zijn vermoed ik

De vraag is dan natuurlijk in hoeverre leefomstandigheden (kweekomstandigheden) van invloed zijn op een genetisch potentieel om goed met koude overweg te kunnen. 🙂 Dat is een ingewikkeld onderwerp waar maar weinigen genoeg kaas van hebben gegeten denk ik.

Ik vermoed dat jij met een opstelling binnenshuis (ook onverwarmd) geen problemen zult ervaren. Ik zou het gewoon doen. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan