Wat is er nieuw

Ciano emotions 100 van tim.g

• Onderwerp starter Onderwerp starter tim.g
  • Startdatum Startdatum
T

tim.g

Guest
Hallo,

ik heb deze bak al 2 jaar maar nooit echt de tijd en energie ingestoken die het verdient.
nu na het verhuizen heb ik besloten om het eens goed te doen vandaar dat ik het nu ook hier post.

ik heb een Ciano emotions 100 bak.
van 175 liter inhoud
met 2x39W T5 balken
een 200watt verwarming element
en een binnen filter.
waarom een ciano emotions? omdat ik een vriendin (verloofde) heb en die vond het het mooiste aquarium dat we tot toen gezien hebben dus dan ga ik daar in mee.

ondanks dat de binnenfilter het goed deed wou ik hem er nu niet meer in hebben simpelweg omdat ie veel ruimte in beslag neemt en ik toch het idee heb dat ie niet voor een maximale stroming zorgt in de bak.
Ik heb nu een Eheim classic 250 gekocht omdat ik die 20 jaar geleden ook had en er nooit problemen mee heb gehad.

dus dit is de bak heb hem afgelopen woensdag neer gezet en ingericht.
996424tim_0_82_img_0981.jpg

de visjes die ik nog overhad moesten er helaas meteen weer in omdat ik geen andere bak had op dat moment.
de verwarming hangt nu nog even los omdat ik de zuignappen niet kan vinden.

534587tim_0_82_img_0954.jpg

de linker kant met rotsen is de bedoeling dat het gras lekker er tussen door groeit.
iemand enig idee hoe met 2 zwarte vissen heten? ik noem het maar meervallen omdat ze er op lijken maar ik wil er graag nog 1 bij halen maar weet de naam niet.

727193tim_0_82_img_0958.jpg

dit is de rechter kant stuk hout met javamos er op gebonden en mos balletjes.
het is de bedoeling dat over een tijdje er wat garnaaltjes in de bak gaan.

zoals ik al zei ik was hier voor niet echt bezig met het aquarium het stond er het werkte en vond het wel best maar ben er nu veel meer mee bezig en wil daarom graag wat meer weten bijv hoe de planten heten die er in zitten (de grotere planten heb ik mee verhuist en de kleine plantjes die heb ik nieuw gekocht daar weet ik de naam wel van)

zoals deze kruller noem ik het maar even.
421545tim_0_82_img_0961.jpg

ik vind hem erg mooi en ze doen het ook heel erg goed, ik krijg veel uitlopers en als die wat langere wortels krijgt knip ik die af en plaats het stekje in de grond.
ik zou graag de naam willen weten van deze plant en hoe je deze het best kan verzorgen want soms worden de blaadjes wel erg zwart en dat vind ik niet echt mooi kan ik dat gewoon afknippen of wat?

en dan deze nog
619561tim_0_82_img_0962.jpg

ook 2 keer mee verhuisd en nog steeds doet ie het goed.
als ie mooi groot word en nieuwe blaadjes en wortels krijgt wacht ik altijd even tot de wortels lang genoeg zijn dan knip ik hem af en plant hem weer terug.
het enige nadeel vind ik dat de oude stengels blijven zitten rotten tot ze eindelijk los laten en de filter in gaan.
probeer ze altijd zo laag mogelijk af te knippen maar tis altijd zo een war boel dus is erg moeilijk, dus hoe doen jullie dat?

nou nog 1 ding dat ik wil weten.
554951tim_0_82_img_0963.jpg

hoe heten deze en hoe kan ik die het beste verzorgen en nieuwe stekjes van krijgen?
deze is ook mee verhuisd maar heb ik eigenlijk altijd meer met geluk kunnen houden dan er echt wat moeite er voor moeten doen.

vissen heb ik er niet veel in zitten.
vlak voor de eerste verhuizing kreeg ik witstip in mijn bak toen ik op vakantie was en de verzorger heeft het te laat opgemerkt.
op mijn 2 meervallen, 2 kogel visjes, en chinees algen etertje waar ik ook de naam niet van weet hij lijkt op een schol is de rest helaas overleden.
nu is mijn bak nog in de opstart fase dus ga er nu ook nog niks bij gooien.

ik hoor graag jullie mening hints en tips.

Hoi Tim!

Nog van harte met je verloving 😉

De Ciano Emotions, ik had er nog niet eerder van gehoord, ziet er strak uit!
Tof om te zien dat je voor een natuurlijke inrichting hebt gekozen, ik ben daar zelf ook groot fan van!

Ik zie ook dat je een paadje hebt gecre�erd, dat hij een beetje in een bocht naar rechts loopt heb je slim gedaan, zo krijg je meer diepte in je bak. Ik hoop alleen wel dat het zwarte grind niet gaat mengen met je paadje waardoor hij verdwijnt.

Persoonlijk houd ik niet zo van een achterwand met foto print. Ik denk dat je met een donkere achtergrond meer diepte kunt cre�ren

Daarnaast zie ik dat het grind redelijk hoog is aan de voorkant. Als je je grind achterin hoger doet en voorin zo laag mogelijk dan krijg je ook meer diepte!

Ik kan je helaas niet helpen met de namen van de planten maar hopelijk heb je wat aan bovengenoemde tips.

Ook ik zou graag willen weten welke vissen je in je bak hebt zitten, ik kan ze echter niet zo goed zien? Heb je hier nog duidelijkere foto's van?

Nog een prettig weekend verder, en super dat je je meer gaat bezig houden met je aquarium!

Ik ben het eens met Angelawiersma17, je zou veel meer kunnen spelen met hoogte verschil van je zand en met je planten. Ook de achterwand trekt veel te veel aandacht. De focus wordt op teveel punten gelegd. Ik word getrokken naar je steen-opstelling, die me weer doet kijken naar je verwarmingsbuis (was een tijdelijke plek toch?) en de felgroene plant van de achterwand en van daar weer naar je vallisneria en je filteruitstroom. Ik denk dat als je je stenen mooi opstelt rond het zandpaadje en de vallisneria naar achteren plaatst je een veel interessanter geheel krijgt.

(dit is uiteraard mijn persoonlijke mening!!)

bedankt voor jullie reactie

@jessicapilon: ja de Vallisneria asiatica/krul dat is hem mooi die weet ik dan gelijk opschrijven.
maar de Lobelia Cardinalis is hem helaas niet maar goed ik blijf zoeken.

@angelawiersma17: dank je wel.
nee ik kende die bak ook nog niet maar m'n vriendin kwam er mee en ja is een strak disign
dat paadje ging eigenlijk vanzelf er viel per ongeluk wat grind uit mn hand en dat viel in die form dus maar zo gehouden en kwam er goed uit.
tot nu toe geen last van het zwarte grind wat er mee mengt.
de pad kiezels liggen hoger en zijn groter dus hoop dat dat wel duidelijk blijft.
en ja de foto achterwand denk ik ook weg te gaan halen maar toen nog niet gedaan omdat de muur er achter wit is en de vissen een vol beplante bak gewend zijn en er nu nog maar weinig planten in zitten was bang dat ze dan te gestressd zouden worden.
het grind loopt wel op van ongeveer 7cm naar achter 10cm dacht toen dat het wel genoeg zou zijn maar niet echt dus.
ik zal vanavond een was duidelijkere foto van de vissen maken.

@feiko: ja de achterwand foto gaat met de tijd dus weg en denk gewoon zwart papier op de achterkant te plakken.
verwarming buis en filter buis storen mij ook en zit nog te denken wat ik daar mee kan doen een van jullie misschien een goed idee????
filter uitstroom is tijdelijk ik zit te denken om het te vervangen met pvc drukleidingen dan kan ik die boven de waterlijn plaatsen.

heel erg bedankt voor jullie mening en adviezen en als jullie nog meer tips hebben hoor ik het natuurlijk maar al te graag.

Ziet er al leuk uit 🙂

Die krulplant is denk ik de: Echinodorus vesuvius.

Die met de grote bladen is denk ik de: Nymphoides sp. Taiwan

En die laatste is denk ik de Lobelia Cardinalis mini.

Ik ken je budget natuurlijk niet, maar hoe denk je over een glazen uitstroom? die zie je amper! Ik zelf heb er ook 1 en bevalt me prima, tot hij groen wordt... Daarnaast heb ik een filter en verwarming in 1. Dat scheelt je een verwarming in je aquarium! Je hebt wel nog verwarmingselementen die je tussen je filteruitlaat en filterhuis kunt plaatsen, maar dan heb je wel een extra plek voor lekkage. Ik heb er geen ervaring mee, ooit wel aan gedacht tot ik de 2-in-1 systemen tegenkwam.

@ jessicapilon: sorry je hebt helemaal gelijk het is indd de LOBELIA CARDINALIS ik had hem opgezocht maar vond hem te donker en rood achtig maar na het stukje van heems gelezen te hebben en de juist gezien te hebben is dit hem ja super bedankt

@ fishy303: de Nymphoides sp. Taiwan ja je hebt gelijk top bedankt ook gelijk opschrijven

@ feiko: bedankt dat is iets om over na te denken en me eens in te verdiepen.

@ botia: pantsermeerval zat ik er toch niet ver naast kwie kwie top bedankt.

zoals gezegd wat betere foto's van mn kwie kwie's en ik las dat als er een vrouwtje bij komt ze best agressief kunnen worden dus laat ik ze toch maar met zn 2e zitten.
553753_0_82_img_0993.jpg

421631_0_82_img_0998.jpg

ook maar een foto van mn kogel visjes gemaakt.
de 2e zit op de achtergrond.
855182_0_82_img_0994.jpg

@angelawiersma17: nou het grind heeft niks uit zich zelf gedaan maar ik heb mn kwie kwies betrapt op het overhoop halen van het grind!!!
525712_0_82_img_0999.jpg

mn chineese algeneter die zit al een tijdje ergens tussen de stenen en achterwand verstopt dus die foto komt nog wel een keertje.
heb alleen deze foto dat ie geel is door de stress door het verhuizen.
447156_0_82_img_0948.jpg

968264_0_82_img_0953.jpg

weet iemand hoe dit soort heet?

aha bedankt cedric dankzij die naam kwam ik op een site waar op ook een foto stond van Sewellia sp. "spotted" en dat is hem.
super bedankt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan