Wat is er nieuw

Clownvisjes dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fruitje21
  • Startdatum Startdatum
F

Fruitje21

Guest
Hallo! Alvast sorry voor mijn zoveelste topic op dit onderwerp 🙈
Maar ik heb gisteren twee clownvisjes opgehaald. Water heb ik bij de viszaak laten testen, en dit bleek helemaal goed te zijn. Op zout gehalte na. Die was iets te laag. Dus op advies van een van de werknemers daar de vissen gewoon meegenomen. Ik moest ze tot in de avond in het zakje laten zitten. (Dit vond ik al behoorlijk vreemd, maar hij zal er wel verstand van hebben.) en zoveel zout toevoegen als we thuis waren. Dan konden ze er wel prima in. (Vissen opgehaald rond een uur of 3)
Alle instructies netjes gevolgd. Maar al snel begon het vrouwtje van de twee op haar buik te liggen, en te tuimelen. Ze ademde belachelijk snel. En dacht oprecht dat ze dood zou gaan. Ik had zo 123 geen andere optie, dus haar maar in het aquarium gezet. Uiteraard, rustig over laten wennen. (Dit was zo'n 2,5 uur nadat we ze opgehaald hadden en het zout hadden toegevoegd. Zout was toegevoegd in de sump) Het mannetje ademde ook snel, maar zwom nog een beetje rond in het zakje.
In het aquarium probeerde het vrouwtje tevergeefs te zwemmen, ze tuimelde opnieuw en zonk uiteindelijk naar de bodem. Waar ze uiteindelijk toch stierf.
Het mannetje leek lichtelijk angstig, maar deed het prima. Heb hem de hele avond in de gaten gehouden. Rond een uur of 8 begon hij de bak steeds meer te verkennen. En een beetje te spelen in de stromen, zwom wat rond. Leek alert en actief. Dus helemaal prima. En met een gerust hart naar bed gegaan.
Vanochtend kon ik hem nergens meer vinden. En na lang zoeken vond ik hem dood in de sump.

Ik heb geen idee hoe hij plots kan zijn overleden, of in de sump zou kunnen komen. Hij lag op zijn rug, dus hij moet daar dood gegaan zijn. Zelfs als hij er in is gekomen, zou hij daar niet dood horen te gaan omdat al het water gewoon het zelfde is daar.
Nogmaals al het water getest, alles wat goed (No3 was lichtjes hoog, maar amper te zien en dat zou geen effect moeten hebben op de vissen toch? Was igg onder de 10. ) Zout zou in theorie goed moeten zijn. (Dobbertje is stuk, dus konden we niet aflezen.)

Het mannetje was wel relatief klein, rond de 4 cm. Vrouwtje was een stuk groter rond de 6/7

Enige wat ik zou kunnen bedenken is stress, of eventueel een ziekte?

Ik mag vanmiddag langs komen om nieuwe op te halen. Maar ik vind het toch behoorlijk zuur, vooral voor de beestjes zelfs. En begin me ook af te vragen of het verstandig is daar nieuwe vissen mee te nemen.

Laatst bewerkt door een moderator:
No3 was lichtjes hoog, maar amper te zien en dat zou geen effect moeten hebben op de vissen toch?
Hoe hoog want hier is dat vaak rond de 10 en soms ook wel iets hoger en dat is geen probleem.

Rond de 10 inderdaad, denk zelfs er nog net iets onder.

Dat is niet verkeerd opzich. Vreemd dat ze zeggen dat je ze tot de avond in de zakjes moest laten want ik ben al na 10 min thuis en ga ze dan ook overwennen. Wellicht dat het zolang in de zakjes zitten ermee te maken heeft.

Dat is niet verkeerd opzich. Vreemd dat ze zeggen dat je ze tot de avond in de zakjes moest laten want ik ben al na 10 min thuis en ga ze dan ook overwennen. Wellicht dat het zolang in de zakjes zitten ermee te maken heeft.
Ja, vonden wij ook al. Maar als zo'n man dat zegt, dan ga je er vanuit dat het wel goedkomt. Hij heeft er verstand van lijkt me.
We waren binnen 20 minuten thuis, en hebben de vissen meteen in het zakje in het aquarium gezet zodat ze warm zouden blijven. En ik ben aan het studeren gegaan, terwijl ik ze constant in de gaten hield of alles wel goed ging. Ontzettend jammer van het vrouwtje. Maar was opgelucht dat het mannetje het wel goed deed.Ik snap dan niet waar hij precies is aan overleden... Hij deed het prima en zwom redelijk actief rond in de bak.

Lijkt er dan wel op dat er meer mis is.

Ik heb je andere posts gemist, maar heb je wat meer info? Zit er al meer vis in? Hoe lang staat de bak al?

Er zit nog niks anders in, op wat relatief actieve ganzevoetjes, slakjes en wat ander grut na. De bak is 200 liter. En hij staat nu al zo'n 2 tot 4 weken bij mij, maar heeft zo'n jaar gedraait bij de gene waar ik hem van overgekocht heb. We hebben al het water meegenomen. En alles in de gaten gehouden dat er geen pieken zouden zijn etc.
We hebben overlegd met de aquarium zaak waar we ook deze clownvisjes hebben gehaald. En die zeiden dat het gewoon zou kunnen.

Ik zou graag meer info willen.

Wat zijn je overige waterwaarden?
meet je zelf ook je zoutgehalte?
Wat is het zoutgehalte nu?
Hoe meet je je waterwaarden?
wat is de temperatuur?

Zelf test setjes aanschaffen,. Waterwaardes die OK zijn volgens een verkoper durf ik niet zomaar aan te nemen..

Daarbij 2 tot 4 weken na een verhuizing is gewoon een risico

Zelf test setjes aanschaffen,. Waterwaardes die OK zijn volgens een verkoper durf ik niet zomaar aan te nemen..

Daarbij 2 tot 4 weken na een verhuizing is gewoon een risico
In principe moet bij een ingedraaid filter dit geen probleem zijn, zolang het filter maar niet droog/stil heeft gestaan. Dat een verkoper dit wel aandurft, zeker met 2 clownsvisjes op 200l, vind ik ook niet raar.

En hij staat nu al zo'n 2 tot 4 weken bij mij
Ik vind dit wel een brede range, 2 of 4 week 😛

Ik moest ze tot in de avond in het zakje laten zitten.
heb je het zakje open gemaakt of dicht gelaten?

Om even te antwoorden, ik heb zelf een test set en alles gecontroleerd. Alles klopte prima. Maar ook laten testen bij de viszaak voor de garantie. Zout staat nu op 1.025, als ik me niet vergis helemaal goed dus. Tevens doet al het kleine grut aka zeesterren, slakjes het prima. Dus het zou vreemd zijn als het aan mijn water had gelegen.

Maar het probleem is opgelost.
Zojuist terug gekomen van de zaak, de visjes bleken ziek te zijn. De andere vissen die bij de anemoonvissen in de bak hadden gezeten zijn ook overleden. 'gelukkig' niks in mijn bak. Maar toch zuur behoorlijk zuur voor hun.

Bedankt voor alle hulp igg! 🙂

En ja, ik weet dat het verhuizen van water wat tricky is. Maar de bak draait nu 3 weken. (Was het vergeten dus even opgezocht haha). Alle waardes zijn goed. En er zit een stromings pomp, sump, eiwit afschuimer, de hele rommel in die al sinds dat hij hier staat draaien. En bij de mensen waar ik het van over heb gekocht ook. En heb dit uiteraard in overleg gedaan met de aquarium zaak dus ga er van uit dat hun daar verstand van hebben. Die zeiden, dat zolang de waardes stabiel zijn en blijven. De vissen er met gemak in konden. Zeker met clownvisjes. Ik wil alles graag goed doen en het beste voor de vissen, gooi er echt niet zomaar wat in uiteraard 😊

Echt een pech gevalletje dus maar goed de oorzaak is bekend nu.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan