Systeem draait weer maar was wel even een water zooi. Ik kneep de co2 slang net boven de druppelteller dicht om m bij te kunnen vullen. Ik had alles van het systeem uit (filter, magneetventiel). Door het afknijpen sprong de co2 slang aan de bovenzijde van de reactor los. Die begon te sprayen als een gek.
Goed recht afknippen van de slang en ook goed vast draaien is belangrijk.
Die verbinding kan 10 bar nominaal aan met de correcte slang.
Het is dus toch ook de druk vanuit de filterslangen/waterkolom die dit veroorzaakt. Nu komt er in het eerste deel van de co2 slang boven de reactor steeds water te staan (zie filmpje). Ik ben bang als ik daar een terugslagklep monteer, dat op dat stukje de druk hoger wordt en het risico dat de co2 slang van de bovenkant van de reactor afschiet groter wordt?
De druk word daar niet hoger dan de waterkolom druk.
Circa 0,098 bar per meter, natuurkunde (hydrostatische druk van water)
Dat daar wat water in komt te staan is ook normaal, co2 lost op in het water, minutieuze druk verschillen (0,001 bar), oppervlaktespanning.
Daar kun je helemaal niets aan veranderen en is bij iedere reactor het geval want natuurkunde veranderen we niet.
Ik had de druk gisteren op 1 bar gezet, maar vanmorgen stond hij op 1.5 bar. Druk toch weer opgebouwd.
Volkomen normaal, zoals eerder vermeld heeft dit met de enorm goedkope reduceerventielen te maken.
Daarnaast heb je met phase change te maken.
Vloeibaar co2 zit bij huiskamer temperatuur dicht bij het kritische punt waarop het verdampt waardoor de druk een klein beetje op kan lopen.
k voel mezelf wel kwetsbaar voor lekkages met een reactor als deze. Als dat bovenste co2 slangetje een keer losschiet van mijn reactor is het feest.
Goede slangen gebruiken en goede koppelingen.
Zelf ben ik geen fan van de flexibele transparante pvc slangen en gebruik ik PE slang icm metalen koppelingen.
Die verbinding kan circa 20 bar nominaal hebben.
https://zeeaquarium-winkel.nl/luchtslang-co2-zwart-dikwandig-4-6mm
Niet vergeten dat een kitnaad het ook kan begeven of je filter spontaan kan beginnen te lekken in de nacht.
Belangrijk is om vlak onder de waterlijn een klein gaatje te hebben in je inlaat en uitlaat die de hevel stopt en je bak niet helemaal leeg loopt.