Wat is er nieuw

Colisa Lalia man nu ook ziek

• Onderwerp starter Onderwerp starter Petra WM
  • Startdatum Startdatum
P

Petra WM

Guest
Een poosje geleden is onze Colisa vrouw doodgegaan. Of door waterbuikzucht of door de gourami-ziekte.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1479385

Nu vertoont de man dezelfde verschijnselen. Lusteloos rondhangen bovenin de bak onder de drijfplantjes (behalve als je een foto wilt maken, dan smeert ie 'm) en ik zag tot mijn schrik dat hij begint uit te dijen.
5d6uzb.gif

Deze vis zit net zoals de vrouw in de Juwel Rekord 600.
Er zitten 2 volwassen koraalplaty's bij en een stuk of 6 jonkies hiervan.
Een stuk of 8 kleine guppies die eigenlijk als voer bedoeld waren maar de grote vissen krijgen ze niet te pakken. Ze zijn nog erg klein, cm of zo.
3 ancistrussen, 5 corydoras panda, 2 sprinterslakken, 1 cpo kreeftje

De Colisa lalia man vertoont ook een rode wond aan de buikvin. Dat komt dan geloof ik meer in de richting van die gourami ziekte. (die halve voelspriet is ie volgens mij kwijtgeraakt aan de cpo, als ze samen aan een algentablet snoepen kan de cpo daar makkelijk bij.)
el8emg.gif

rlYK-QpVQcNZk6eIPDdZofzsSunppI6Q.jpeg

Ik heb hem een zoutbad gegeven, 2 x. De eerste keer ging ie wel af en toe wat op z'n zij hangen, maar er zat nog genoeg beweging in. De tweede keer ging beduidend minder dus ik heb hem er niet lang in gehad, 2 minuten misschien.
Als het de gourami-ziekte is, heeft het waarschijnlijk geen zin... ?

Ik heb niet zozeer een vraag over 'wat te doen'. Ik ben bang dat ik weet wat ik moet doen, en dat is 'm een klap op de kop geven.

Graag zou ik het volgende willen weten:
� Is het bij deze kweekvorm meer uitzondering dan regel als ie niet deze ziekte krijgt?
� Zijn er mensen die deze kweekvorm wel in leven hebben mogen houden?
� Heeft het zin om een nieuw koppel te kopen? Deze komen dan in de meterbak (zie link onder)

Totaalplaatje:
2rogpid.jpg

Wat voer je allemaal?

~ Ivo

Op basis van de dikke buik en de plekjes bij de kop en de wond bij de aarsvin denk ik aan het Iridovirus.

Ik voer ze vlokvoer en algentabletten.
Ik gaf ze eerder ook rode muggenlarven maar ik las ergens dat gourami's daar slecht tegen kunnen, dus dat geef ik ze al een poosje niet meer.

Ga nou eerst is met makkelijker vissen beginnen en doe daar ervaring mee op
Die Goeramis zijn kweek vormen en zeer bevattelijk voor ziektes, het zijn kasplantjes als je je waterwaarden niet op orde hebt zijn deze het eerste aan de beurt , zoek vissen die uit het zelfde Biotoop komen en dus de zelfde waterwaarden believen je bespaart je zelf de stress en je doet de vissen een groot plezier
Dus vissen die qwa grote in je bak passen

Bedankt voor je advies Leopoldi.
Heb je nog tips voor me?
Ik was van plan om volgende week mijn meterbak met de eerste vissen te bevolken.

Ik heb nu:
2 volwassen rode koraal platy's en een stuk of 6 jongen in verschillende groottes
8 guppen
6 kegelvlekbarbelen
2 kardinaaltetra's, overgebleven uit klein schooltje, twijfel aan uitbreiding
5 coridoras panda
3 kuhlii's die ik eigenlijk ook graag uit wil breiden naar 5
2 ramirezi (koppel)
1 cpo
2 grote paarse appelslakken
2 sprintslakken

Daar komen nog bij 10 torenslakjes om de zand/grintbodem mooi los te houden, jonkies.
Ik twijfel nog aan japonica garnalen.

Deze vissen kan ik verdelen over de juwel rekord 600 en de juwel 100x30x40.
Onze waterwaarden zijn (wat ik zo uit mn hoofd weet)
PH 7,6
GH 9,2

Ik voeg een goedje toe met eikenbladextract wat goed zou zijn voor de ramirezi's en de kardinalen.

Wat vissen betreft houd ik van kleur.
Zouden hier molly's bij kunnen? Die zijn geloof ik vrij makkelijk.

Ik vergeet de
3 panaque maccus
2 ancistrus albino.

Ik zet deze vraag trouwens ook even in de 'samenstelling visbestand' topic.

Black molly's houden wel van een beetje zout in het water.Denk niet dat je je andere vissen daar zo'n plezier mee doet.

Verder vind ik je bestand niet ideaal en redelijk vol. Hoe vaak verschoon je het water?

Het bestand is een rommeltje van alles wat ik zou van die meter bak een mooi biotoop bakkie maken
Spit het forum maar eens door daar staan plenty mooie voorbeelden op, denk eraan om je meter bak regelmatig te enten met water uit de oude bak, je filter moet rijpen en ik zou nog geen vissen plaatsen misschien een paar guppen
en dan telkens een paar meer

Nee dat had ik al begrepen maar je zult een keuze moeten maken wat je echt wilt het is niet van die vis en die vis wil ik en ja de verkoper geeft lekker alles mee kassa en ik kan hem het niet kwalijk nemen hij moet verkopen van zn baas, een ieder met een nieuwe bak wil er zo gouw mogelijk vissen in zien zwemmen maar geduld is een schone zaak
plus dat het je een hoop geld bespaart want je bent al een hoop geld aan medicijnen kwijt, jammer maar waar :sorry:
Dus om meer problemen te voor komen bewaar de rust en trek je plan om een mooi visbestand voor jou meter bakkie op te bouwen

Ik heb er al een paar op marktplaats gezet. Nu afwachten of er belangstellenden zijn.
En hier staan ze ook in de aanbieding.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan