Wat is er nieuw

Colombo testkoffer

arco

Active member
Lid geworden
30 juni 2026
Leeftijd
38
Ik heb een Colombo 6-in-1 testkoffertje besteld, ik vind het nogal een verwarrende boel...
Er zitten 2 gebruiksaanwijzingen bij die elkaar tegenspreken voor fosfaattesten.

Bij de ene staat dat je het brede uiteind van het lepeltje (als je het zo mag noemen) moet gebruiken, bij de andere het smalle eind??? :S
Weet iemand wat de bedoeling is?

De testbuisjes zijn ook al niet erg handig: ze sluiten niet goed en bij schudden loopt het water eruit...
Volgende keer ga ik toch maar een betere set aanschaffen...

fosfaat.jpg

Het klopt dat je per ding wat je test, andere verhoudingen gebruikt. Ook hoeveelheid water verschilt. De buisjes sluiten idd bar slecht, ik doe ze altijd eerst in een handdoek en ik probeer meer een horizontale cirkelbeweging te maken dan gewoon op en neer schudden, dat helpt wel iets.

En dat is waarom ik wanneer ik een koffer weer zou aanschaffen voor jbl zou gaan (nu ook colombo). Colombo is het voor mij allemaal net niet. Al denk ik dat losse testjes de voorkeur gaat hebben aangezien je niet alles gebruikt.

Ik zal het nu nog maar op maken en dan wat goeds bestellen... 🙂

Blijft de vraag: moet ik de brede of smalle zijde van het lepeltje gebruiken?
En voor kleur vergelijking: moet je dan van boven naar beneden door het testbuisje kijken, of horizontaal? (van voor naar achter)

Voor het aflezen kijk je van bovenaf bij normale hoeveelheid zoals op kaartje.
Bij de dubbele hoeveelheid kijk/vergelijk je via de zijkant, ik heb dat bij Colombo testkit nog nooit gedaan.

Het is echt de bedoeling dat je het smalle gedeelte gebruikt waar het lepeltje in zit…….

1000030687.jpg

….en dat is dus heel weinig wat er nodig is en op het lepeltje wil blijven liggen, dus niet afgestreken, zie voorbeeld voor NO3
1000030686.jpg

De aanwezigheid van NO3 en PO4 is te meten met druppeltesten, bijvoorbeeld
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/waterwaardes-meten

Ter vergelijking de Salifert PO4/NO3 test (met foto van mijn setup met het rode lepeltje, bij Salifert dient deze afgestreken te zijn voor de juiste hoeveelheid (in tegenstelling tot de Colombo)
  • PO4 = 1
  • NO3 = 10
Foto is voor NO3 te laat gemaakt (na 5 minuten) en is daarom iets donkerder dan na de vereiste 3.5 minuten voor juiste kleurbepaling

Bekijk bijlage 396651

Foto’s gemaakt op juiste tijdstip van de vorige meting op 18 april

Ik heb ook een Colombo testkit maar voor PO4/NO3 vindt ik de Salifert gemakkelijker.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan