Wat is er nieuw

Cory hoeveel voer?

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
35
Hoi!
T.L.D.R.: hoeveel voer heb ik nodig voor 9 corydoras paleateus?

Ik heb 9 corydoras paleateus. Verder wat vuurgarnalen en slakken, maar die kunnen wat mij betreft leven van oude blaadjes en rommeltjes.
Ik geef de cory's 1x daags 2 van deze dikke tabletten: https://www.voervoorvis.nl/tabletten-spirulina-100ml-1/
Dat is dus 0.8 gram per dag.

Volgens mij is dat erg veel, want sinds ik dit voer zit er veel meer sludge/slik in de filterwatten en moet ik die vaker vervangen.
Ik wil de cory's dik hebben, zoals mij verteld is dat het hoort, en dat zijn ze niet. Verder wel gezond hoor.
Ik heb wel eens gelezen dat vissen niet meer voer nodig hebben dan het formaat van hun eigen oogbal (dus heel weinig), maar bij de cory's durf ik dat niet aan. En de richtlijn: ze moeten het in 2 minuten op kunnen eten, gaat ook niet op voor bodemvissen die moeten wroeten en graven.

Kortom: kan iemand mij een indicatie geven van de hoeveelheid voer die ik nodig heb voor 9 corydoras paleateus?

Ik heb ook C. paleatus, en 2 van die grote tabletten is wel erg veel hoor. Ik zou me echt beperken tot eentje, en als je vindt dat ze een keer wat meer kunnen gebruiken, kun je een mossel met een vork erdoor op de grond laten zakken, of wat ander diepvriesvoer.
Bovendien scharrelen ze meestal ook wel wat gemorst voer van de rest mee.

Afgezien van de hoeveelheid eten corydoras zowel plantaardig als dierlijk voer, terwijl deze tabletten eigenlijk bedoeld zijn voor planteneters. Dit gezegd hebbende: ook de meeste plantaardige visvoeders hebben een dusdanig gehalte aan eiwitten dat je rustig voer voor planteneters aan carnivoren kunt geven.

• Leuk
Waarderingen: Miro
Wat valt te proberen is granulaat voeren i.p.v. tabletten. Dat valt vaak veel minder uit elkaar, waardoor er niet zoveel deeltjes in het filter belanden. 🙂 Als je dan ook nog zorgt voor een hoog gehalte aan dierlijke eiwitten, wordt dat goed verteerd door je vissen en blijft er minder over om "sludge" te vormen in het filter. Simpel gezegd poepen vissen van plantaardige ingrediënten relatief veel onverteerd weer uit.

Concrete voorbeelden van goede soorten granulaat zijn (van goedkoop naar duur): JBL pronovo lotl grano S, hikari marine S, hikari discus bio-gold. Alledrie zijn hier altijd goed geaccepteerd. De eerste is eigenlijk axolotlvoer, maar is qua voedingswaarde gelijk aan vissenvoer.

De hoeveelheid inschatten is een beetje een dark art. Kwestie van observeren denk ik. Geef ze een aantal minuten de tijd om te eten zou ik zeggen, dan mag er niet te veel meer liggen. En bekijk over langere tijd hoe ze eruit zien. Die "1 oogbol" kan inderdaad wat weinig zijn voor cory's, je zou ook 2 kunnen doen. 🙂

Laatst bewerkt:
Je kan ook 1 tablet in stukjes breken zodat ze allemaal wat krijgen maar toch niet teveel.

• Leuk
Waarderingen: Miro
Probeer is https://www.voervoorvis.nl/tabletten-dierlijk-(250ml)/ ,viformo of tabimin tabletjes, die zijn beter voor je corydoras. Vrouwelijke corydoras horen er iets voller uit te zien dan de mannetjes, maar niet dik.
Bovenstaande afwisselen met wat je nu voert is prima, teveel dierlijk resulteert in slijmlaag problemen. Eens in de week/maand diepvries witte mug zijn ze hier ook gek op.
Meeste tabletten breek ik hier zoals John ook al aangeeft in stukjes en verspreid het, niet elke corydoras is even opdringerig bij het eten :DD

Probeer is https://www.voervoorvis.nl/tabletten-dierlijk-(250ml)/ ,viformo of tabimin tabletjes, die zijn beter voor je corydoras. Vrouwelijke corydoras horen er iets voller uit te zien dan de mannetjes, maar niet dik.
Bovenstaande afwisselen met wat je nu voert is prima, teveel dierlijk resulteert in slijmlaag problemen. Eens in de week/maand diepvries witte mug zijn ze hier ook gek op.
Meeste tabletten breek ik hier zoals John ook al aangeeft in stukjes en verspreid het, niet elke corydoras is even opdringerig bij het eten :DD
Dat zijn dierlijke tabletten maar daarna geef je aan dat teveel dierlijk niet goed is. Hoe moet ik dat zien?

Dat zijn dierlijke tabletten maar daarna geef je aan dat teveel dierlijk niet goed is. Hoe moet ik dat zien?
Zou zelf circa 3/4 van dierlijk en 3/4 van spirulina voeren in dit geval, oftewel tabletje in 4'en breken en 3 stukjes in de ochtend en 3 in de avond en even in de gaten houden of het niet teveel voor ze is. 2 hele (gebroken) kan waarschijnlijk ook wel, ook wel afhankelijk hoeveel en soort slakken en garnalen je hebt.

Zou zelf circa 3/4 van dierlijk en 3/4 van spirulina voeren in dit geval, oftewel tabletje in 4'en breken en 3 stukjes in de ochtend en 3 in de avond en even in de gaten houden of het niet teveel voor ze is. 2 hele (gebroken) kan waarschijnlijk ook wel, ook wel afhankelijk hoeveel en soort slakken en garnalen je hebt.
Half om half zeg maar.

Duidelijk, dank voor de vele input!

ouder topic maar toch. Mijn cory's eten echt alles. Ik voer ze witte mug, artemia, mysis, diverse groentes, granulaat divers. Ze eten echt alles. Ik voer ze 1 keer per dag. en alles is ook echt helemaal op. En ze doen het goed gezien de 200+ nakweek de afgelopen maanden van de Venezuela Orange

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan