Wat is er nieuw

Corydoras opeens half dood?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ZapTap
  • Startdatum Startdatum
Z

ZapTap

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een post angemaakt over mijn aquarium.
( http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1525912 )
Het ging er over dat mijn aquarium er slecht voor stond. Ik ben toen goed geholpen en het ziet er nu een stuk beter uit.

Maar, we zijn een paar weken geleden drie weken weg geweest,mijn vader heeft toen gevoerd. achteraf bleek dat hij te veel voerde waardoor er nogal veel afvalstoffen in het water zaten. Dit was zelfs zo erg dat 1 vis al bijna dood was toen we thuis kwamen. Ik heb sindsdien minder gevoerd en een behandeling gedaan tegen vinrot. De waterwaarden zien er al een stuk beter uit dan toen we terugkwamen.

Dan nu waar mijn vraag over gaat. Een paar dagen geleden merkte ik dat de kleinste van mijn groepje corydorassen nogal stil op de bodem lag. Hij reageerde wel een beetje op schrik, maar lag eigenlijk de hele dag op dezelfde plek. Ook leek het wel of hij donkerder van kleur werd. Vandaag vond ik hem op zijn zei op de bodem. Eerst dacht ik dat hij dood was maar hij ademde nog een heel klein beetje. Hij reageerde nergens meer op en had niet eens genoeg kracht om te bewegen toen ik hem oppakte (bijna alsof hij verlamd was). Ik heb toen maar besloten hem uit zijn leiden te verlossen.

Ik heb even rondgekeken op het internet maar ik kon niet vinden wat dit was. Dus mijn vraag is nu:
Wat is dit en wat doe ik hier tegen?

Komt het omdat ik misschien nu te weinig voer? (elke dag een beetje)
Is het een ziekte die ik moet behandelen?

Groeten,
Vincent

Waarom een behandeling tegen vinrot vraag ik me af? met veel afvalstoffen in het water is verversen beter om te doen.
Lastig om te zeggen wat er met je vis aan de hand was,kan zijn dat het gewoon sowieso een zwak exemplaartje was dat hoe dan ook dood was gegaan maar kan ook een ziekte zijn idd.
Zou het allemaal heel goed in de gaten houden,weet je de waterwaarden?

Hallo,
Ik was vergeten te zeggen dat de vinrot behandeling ook echt was omdat een aantal vissen vinrot hadden. Het lijkt me inderdaad redelijk waarschijnlijk dat het een zwak exemplaar was aangezien hij ook een kwart kleiner was dan de rest. Ik ben de waterwaarden sinds we terug zijn van vakantie in de gaten aan het houden. Afvalstoffen waren flink hoog maar zitten nu net onder de limiet. De rest van de waarden zijn allemaal wat het hoort te zijn alleen leek het de laatste keer of er een beetje chloor in zat. Ik zal dit morgen even opnieuw testen voor de zekerheid.

Bedankt voor het antwoord,

Vincent

Ok op die manier,maar je hebt al wel ververst dan?

Normaal ververs ik de ene week het water en de andere week het pompje. Ik heb het nu sinds we terug zijn 2 keer verschoont.

Wat bedoel je precies met het verversen van het pompje?
Van je filterpomp moet je in principe afblijven, alle vuil in dat pompje werkt mee aan het gezond houden van je water..

Ik spoel het grove vuil eruit zodat de kracht van het pompje niet afneemt.

Je moet de filter alleen aanpakken als de stroming al minder is zeg maar. Dan even lichtjes uitspoelen.
Als je meer sponzen hebt dan niet allemaal tegelijk doen i.v.m. de bacteri�n in je filter.
Filtertje hoeft echt niet om de week hoor.
Je hoeft maar weinig te voeren hoor. Wel zo dat het in enkele minuten op is gegeten.
Sommige leden voeren niet eens iedere dag want in de natuur eten ze ook weleens een dagje niet.
Daar is geen supermarkt aanwezig 😉

jessicapilon zei:
Je moet de filter alleen aanpakken als de stroming al minder is zeg maar. Dan even lichtjes uitspoelen.
Als je meer sponzen hebt dan niet allemaal tegelijk doen i.v.m. de bacteri�n in je filter.

En ter aanvulling.. uitspoelen in een bak met aquariumwater.. dus niet onder de kraan.
Zelf hoef ik het uitspoelen van filtermedia maar 1 of 2 x per jaar te doen, maar met sponsjes zal het waarschijnlijk wat vaker moeten, zoals gezegd.. afgaan op de doorstroming.

Nitrietvergiftiging (door schoonmaken pomp en teveel voer) heeft dezelfde symptomen als vinrot.
Laat de medicijnen dus voorlopig maar even zitten. Verversen (dagelijks voorlopig), handen af van het filter en de Corys goed/eigen voer geven (GEEN algentabletten).
Het zijn 95% carnivoren.

Volgende keer als je vader gaat voeren : afgemeten hoeveelheden klaarleggen !!

Groet,
Aad

Bedankt voor alle antwoorden. Ik zal kijken of het zo beter gaat.

Groeten,
Vincent

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan