Wat is er nieuw

Corydoras

amanda27

Well-known member
Lid geworden
27 april 2012
Hallo allemaal,

Even een vraag. Ik heb vandaag 4 nieuwe plantjes in het aquarium gezet, en daar tevens een paar voedingscapsules bij de wortels gestoken onder het zand. Ik had de klep nog niet dicht van het aquarium en 5 corydoras kwamen er als haaien op af en hebben de voedingscapsules helemaal uitgegraven en zitten er aan te knabbelen. Kan dit kwaad? Is dit gedrag bekend?

Hallo allemaal,

Even een vraag. Ik heb vandaag 4 nieuwe plantjes in het aquarium gezet, en daar tevens een paar voedingscapsules bij de wortels gestoken onder het zand. Ik had de klep nog niet dicht van het aquarium en 5 corydoras kwamen er als haaien op af en hebben de voedingscapsules helemaal uitgegraven en zitten er aan te knabbelen. Kan dit kwaad? Is dit gedrag bekend?

Ik heb dit gedrag ook gezien bij mijn corydoras. Die hebben ook wel eens aan de oplosbare capsules geknabbeld, zag ze echt de stukken eraf trekken. Heb daarna geen zieke of dode panda’s gezien. Dus volgens mij kan het geen kwaad, al lijkt het me niet de bedoeling.

Ik heb dit gedrag ook gezien bij mijn corydoras. Die hebben ook wel eens aan de oplosbare capsules geknabbeld, zag ze echt de stukken eraf trekken. Heb daarna geen zieke of dode panda’s gezien. Dus volgens mij kan het geen kwaad, al lijkt het me niet de bedoeling.
Nee inderdaad. Had er eerder ook voedingscapsules in zitten, nergens geen last van. Maar we wachten af. Rare beestjes 🤣

Of het direct kwaad kan, dat zal wel loslopen. Het past in ieder geval niet echt in het dieet van corydoras en je planten hebben er op die manier ook niets aan natuurlijk. Wellicht eerst je corys voeren en daarna je root tabs pas in je bodem steken.

Misschien waarderen je cory's het om af en toe iets anders op het menu te krijgen? Stukje gekookte groente, heel af en toe beetje fruit, garnaaltje ofzo. Dat geeft een beetje afwisseling in hun menu en daagt ze een beetje uit hoe ze zoiets te lijf moeten.

Misschien waarderen je cory's het om af en toe iets anders op het menu te krijgen? Stukje gekookte groente, heel af en toe beetje fruit, garnaaltje ofzo. Dat geeft een beetje afwisseling in hun menu en daagt ze een beetje uit hoe ze zoiets te lijf moeten.
Zoals ik ookal elders op je had gereageerd op fruitadvies: fruit is zowiezo slecht voor al je aquariumbewoners wegens het teveel fruitsuikers bevat en dat is funest voor vissen/garnalen

Of het direct kwaad kan, dat zal wel loslopen. Het past in ieder geval niet echt in het dieet van corydoras en je planten hebben er op die manier ook niets aan natuurlijk. Wellicht eerst je corys voeren en daarna je root tabs pas in je bodem steken.
Nee klopt, ik had ze ook al gevoerd, dus het zijn echte veelvraten 🤣🤣. Zou ik ze komkommer kunnen geven? En dan met of zonder schil?

Zoals ik ookal elders op je had gereageerd op fruitadvies: fruit is zowiezo slecht voor al je aquariumbewoners wegens het teveel fruitsuikers bevat en dat is funest voor vissen/garnalen
Geen fruit inderdaad!

Ze krijgen wel af en toe diepvriesvoer (rode muggenlarven). Heb momenteel alleen komkommer en cherrytomaten in huis

Ik kan me wel voorstellen dat vissen in de natuur af en toe een stuk fruit vinden en opeten.
Het grote gevaar lijkt me eerder dat de suiker zich opstapelt in je bak.
In dat opzicht zijn tomaten mogelijk ook zoet, zeker cherrytomaten...

Ik ga het in elk geval niet proberen.
Ik geef af en toe een overschotje broccoli, bloemkool, courgette, pompoen, maar enkel als het gekookt of gestoomd is, zeker niet gebakken of gestoofd met wat olie/vet.

Nee klopt, ik had ze ook al gevoerd, dus het zijn echte veelvraten 🤣🤣. Zou ik ze komkommer kunnen geven? En dan met of zonder schil?
Komkommer is helemaal niet voedzaam omdat het voor 98% uit water bestaat, dus het vult wel maar voedt niet. Beter kun je gewoon tabletjes voeren in kleine stukjes, dat is ruim voldoende. Uitleg: mensen pamperen teveel door te denken dat stofvoer en dergelijke goed is voor babyvisjes, echter is het tegendeel waar want stofvoer belast enorm de bak qua waterwaardes en tabletjes lossen ook gewoon op in water

Ik heb pleco wafels waar ze inderdaad van eten

Ik kan me wel voorstellen dat vissen in de natuur af en toe een stuk fruit vinden en opeten.
Het grote gevaar lijkt me eerder dat de suiker zich opstapelt in je bak.
In dat opzicht zijn tomaten mogelijk ook zoet, zeker cherrytomaten...
Klopt helemaal dat dikdruk, maar dat is helemaal niet zoveel als je zou denken en het is heel ander fruit dan wat je hier in de supermarkt vind.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan