Wat is er nieuw

De 200cm x 70cm x 70wh/cm planten aquarium van MickDD

• Onderwerp starter Onderwerp starter MickDD
  • Startdatum Startdatum
Ja dat zijn ze herken de naam!
Dus je kan de wortels gewoon inkorten?!
Top, want is naar mijn smaak nu echt te lang, en zoals je ook al aangaf vangt erg veel vuil op. Gaat ik morgen gelijk even doen:d bedankt voor de onbedoelde tip😛

🙂 Ik hou ongeveer een centimeter of vijf aan voor de wortel lengte, als ik deze inkort. Daarna even in een emmer aquarium water afspoelen en de bak weer in. Als je de stekjes los haalt, dan wordt het "moederplantje" steeds groter en geeft grotere bladeren.

leuke foto's weer!
ik heb de apistogramma cacatuoides gewoon samen met vuurgarnalen, gaat prima.

Ja denk toch dat ik het gewoon gaat proberen. Lees over het algemeen goede ervaringen met de Cacatuoides en garnalen, en dat is vaak in wat kleinere bakken en denk dat ik qua schuil ruimtes ook wel goed zit.
Doet gewoon de Cacatuoides als laatste plaatsen.

MickDD zei:
Ja denk toch dat ik het gewoon gaat proberen. Lees over het algemeen goede ervaringen met de Cacatuoides en garnalen, en dat is vaak in wat kleinere bakken en denk dat ik qua schuil ruimtes ook wel goed zit.
Doet gewoon de Cacatuoides als laatste plaatsen.

Ligt eraan wat voor Cacatuoides je hebt dan denk ik , mijn broer had een mannetje in een 150 cm bak zitten en die heeft alle garnalen afgeslacht 😛

Mijn cacatuoides is een kweekvorm en dus verre van wildvang, laat de garnalen compleet met rust. had meer dan 100 garnalen in mijn meterbak, dus hij kwam ze om elke hoek tegen.. gebeurde echter niks.

Misschien een domme vraag, maar hoe weet je of je kweek hebt of wildvang?
Ik zat zelf te denken aan de variant met de vlammende rugvin met 3 vrouwtjes.

Normaal gesproken haal je de nakweek er redelijk simpel uit aan de hand van hun kleurenpatroon, bij de cacatuoides.

Mascha&Ivo zei:
Normaal gesproken haal je de nakweek er redelijk simpel uit aan de hand van hun kleurenpatroon, bij de cacatuoides.
en waar moet ik dan op Letten qua kleuren patroon? Ga uit van hoe feller de kleuren Hoe groter de kans op nakeek?

Zijn er eventueel nog andere dwergcichlide die samen kunnen met garnalen? Idee�n zijn altijd welkom 😀

ik denk niet dat vleermuizen het zo goed doen onder water 😛

Hahahha de auto correctie van de mobiel werkt niet altijd even goed, en dit is wel een heel goed voorbeeld😛

Uiteraard bedoelde ik dwergcichlide.

uiteraard weet ik dat, maar kon ik het niet laten 😉

In principe zouden alle dwergcichliden wel kunnen lijkt mij. zolang het geen wildvang zijn, zal het garnalen slopen wel mee vallen. zelfs al zijn het wildvang zal het wel meevallen. helemaal in een 2meterbak waar genoeg schuilplekken zijn.

uiteraard moet je wel goed rekening houden met de eisen van dwergcichliden. een Cacatuoides is een wat sterker soortje en zou die zou ik je dan ook aanraden.

Ja was ook best grappig, gelijk een lesje geleerd om eerst even het bericht goed door te lezen voor ik het verstuur.

Denk dat ik je raad opvolg en gewoon voor de Cacatuoides gaat. Net wat je zegt, het is toch 1 vd makkelijkste dwergcichlide om te houden en ondanks dat toch een prachtig visje, heb er vroeger 1 gehad en was een zeer interessant visje.

En daar de antennebaars geen optie is qua temperatuur is de Cacatuoides ook een mooi alternatief.

MickDD zei:
en waar moet ik dan op Letten qua kleuren patroon? Ga uit van hoe feller de kleuren Hoe groter de kans op nakeek?
Google eens op cacatuoides double red en cacatuoides triple red. Die zijn verreweg het meest aangeboden en dat is typisch een kweekvariant.

Ga je de combinatie maken, dan wel een paar tips:
- kies een snelkwekende soort (dat zit goed met vuurtjes, andere optie is mini-japonica's
- absoluut eerst de garnalen aan de bak (want klep open + spartelende dingen = voer)
- dan na een tijdje de dwergjes (laat de garnalen eerst settelen goed)
- begin met voldoende garnalen. 100 voor jou formaat aquarium is niet overdreven, in tegendeel

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
MickDD zei:
- begin met voldoende garnalen. 100 voor jou formaat aquarium is niet overdreven, in tegendeel

~ Ivo

Kijk dat is nou eens een uitgebreid antwoord, dankje wordt erg gewaardeerd!

Wou ziezo voor de vuurtjes gaan en eigenlijk ook de Crystal red's maar de Crystal red's moet ik denk ik laten schieten vanwege de lengte? Wat denken jullie hiervan?

Wat betreft de 100 stuks vuurtjes, gaat dat geen problemen geven qua overbevolking rekening houdend met de toekomstige vissenbestand?

100/150 Kardinaal tetra's
15/20 Corydoras
10x Bijlzalm
10x otto's
3x appelslak
1m +3V Cacatuoides

Mits het kan lijkt het me wel een erg mooi gezicht 100 stuks vuurtjes:d

Ziet er vast leuk uit - dat doet het nu ook al - maar 100 vuurtjes in een 2 meter zullen niet zo opvallen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel je die gaat zien.

garnalen belasten het aquarium minimaal, vergeleken met vissen.. dus overbevolking door garnalen zie ik niet zo snel gebeuren.. ze ruimen zelfs de overgebleven voedselresten op (die ze vervolgens wel weer uitpoepen, dus zelf ook gewoon belasten maar toch).

homines zei:
Ziet er vast leuk uit - dat doet het nu ook al - maar 100 vuurtjes in een 2 meter zullen niet zo opvallen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel je die gaat zien.

Ja zijn idd niet erg groot maar denk dat zo een grote groep wel gaat opvallen, en ze hoeven ook niet een blikvanger te zijn daar haal ik ze niet voor, vind het juist leuk dat als je naar de bak kijkt ze eerst niet opvallen en als je dan wat beter kijkt dat je denkt van... hey garnalen wat leuk joh

Dat gevoel maakt het voor mij dat het natuurlijker oogt. Zeg maar het zelfde als met slakken.

Zwits zei:
garnalen belasten het aquarium minimaal, vergeleken met vissen.. dus overbevolking door garnalen zie ik niet zo snel gebeuren.. ze ruimen zelfs de overgebleven voedselresten op (die ze vervolgens wel weer uitpoepen, dus zelf ook gewoon belasten maar toch).

Ok Top!
Wist wel dat ze minder belastend zijn dan visjes, maar 100 stuks klinkt als zoveel. Maar het is vast net als wat homines al zei, waarschijnlijk zal je ze niet eens veel zien in een 2m bak.

MickDD zei:
Zwits zei:

Ok Top!
Wist wel dat ze minder belastend zijn dan visjes, maar 100 stuks klinkt als zoveel. Maar het is vast net als wat homines al zei, waarschijnlijk zal je ze niet eens veel zien in een 2m bak.

Ach, als je er 100 in doet heb je binnen 3 maanden er ongeveer 300 😛

Dat denk ik persoonlijk niet, gaat er vanuit dat er ook wel wat jonge ter prooi zullen vallen aan de tetra's en Cacatuoides. Maar je weet het nooit.

Ik denk dat je bak het wel kan hebben, en als het te veel wordt verkoop je er toch wat.
Je maakt mooie foto's, maar ja, met zo'n mooie bak kan het ook niet anders 😉

Ja daar heb je zeker gelijk in!
En bedankt voor het compliment, maak de foto's met de galaxy note 3.
De camera's vd telefoons worden steeds beter, dat is het mooie aan de vernieuwing van techniek:d

Ben je er al uit of het de cacatuoides gaat worden? 🙂

Mooi aquarium en zo lekker groot! 🙂

Vooral indrukwekkend vind ik hoe de kardinale rond je prachtige houtberg zwemmen! :smitten:

Ik kon gister tot er met vanmiddag niet op de site komen, hadden meer mensen hier last van?

@Zwits:
Om eerlijk te zijn vind ik het erg lastig! Ben altijd iemand die van te voren zoveel mogelijk plannen, juist om mijn impulsiviteit te onderdrukken.

Nu sprak ik gister met een cichlide kweker en hij zei weer dat een kersenbuik met mijn type formaat bak makkelijk moet kunnen qua agressief gedrag. En dat de vuurgarnalen wel gepakt zouden worden maar met een grote groep dat het wel zou gaan.

Dit maakt het voor mij zeer lastig daar de kersenbuik wel echt mijn voorkeur heeft.

Nu gaat mijn moeder toevallig een meterbak beginnen speciaal voor de kersenbuik en bood ze me aan om de kersenbuik te proberen en mocht het dan niet gaan neemt me ma de kersenbuikjes over.

Dus twijfel ik om het gewoon een kans te geven daar ik nu een goed vang net hebt voor de vissen indien het niet werkt.

Dus ben nu alleen het twijfelen om toch voor de kersenbuik te gaan, daar het een beetje nu of nooit is.

Mocht ik het toch niet doen dan wordt het 100% de apistogramma gramma en dan 3/4v en 1m.

@Marlene:
Ja heb vaker 200cm gehad en dan met 60cm wh en kan zegen dat het de 70cm waterhoogte is waardoor het zo groot oog.
zal in de toekomst dan ook altijd voor 70cm wh gaan.

Ja snap wat je bedoel komt denk ik ook Door de donkere kleur van het hout waardoor ze er meer uitspringen.
ben ook erg tevreden met het kienhout:d

Dit weekend gaat ik denk ik wat bijlzalmpjes en otto's toevoegen

Wat wel jammer is van diverse soorten dwergjes, is dat je ze met deze bodem een stuk natuurlijk gedrag onmogelijk maakt. Zowel Apistogramma als Pelvicachromis zijn fervente zandhappers en happen zand nemen om daar eten uit te filteren en kieuwen mee te spoelen is er op dit soort bodems niet bij. Dat is jammer en misschien wel problematisch (ik heb wel eens de stellingname gezien dat het kunnen spoelen van kieuwen van belang is voor de gezondheid van de diertjes). Ik weet ook niet of de graafwerkzaamheden waarvan deze diertjes zich bedienen goed uit de verf zullen komen. Wees je daarvan in ieder geval bewust.

~ Ivo

Ja daar heb je zeker een punt!
Echter is de korrels tussen de 1 en 3 mm en zonder scherpe randjes, dus denk dat het niet heel veel problemen zal geven. De Corydoras lijken er ook geen problemen mee te hebben, het is best licht spul.

Echter is zand natuurlijk het best!
Is iets wat ik gaan de weg zal ondervinden zowel positief als negatief.

Ben tot op heden erg te spreken over de bodem, de planten doen het erg goed en vind het heel mooi ogen qua kleur, lekker rustgevend.

Mooie foto s hoor. In zo n bak kun je wel iets kwijt zeg :thumbs:.

Ja is keus teveel hahahaha

Maar ik ben er eindelijk uit qua vissenbestand.

Dit wordt het vissenbestand:
100x Kardinaal tetra,s (Zit nu op 90)
40x Red minor tetra
20x Corydoras (zijn er nu 10)
10x Bijlzalm
10x Otto's
2x Kersenbuik cichlide

Heb ervoor gekozen om van de garnalen af te zien, de reden hiervoor is dat ik toch liever een koppel kersenbuik cichlide heb.

Zoals ook in de lijst te zien komt er een groep red minor tetra bij.
Steeds als ik naar de bak kijk had ik zoiets van er moet nog een groep bij twijfelde eerst over de rummy nose tetra maar daar zowel de rummy als de kardinaal beide een torpedo vorm hebben denk ik dat dat wat te chaotisch oogt.

Nu had ik vroeger een groepje van 20 red minors en vond ze altijd erg leuk gedrag hebben vooral tijdens het eten, lijken dan net piranha's, en daar zij een mooie ovale vorm hebben lijkt me dat een mooie combinatie met de kardinalen.

Nu weet ik dat ze bekend staan als vinnen bijters echter heb ik daar vroeger nooit wat van terug gezien! Vaak als je dat op forums leest valt het ook op dat ze maar een klein groepje hebben dus misschien dat het daar aan ligt.

Morgen gaat ik weer shoppen dus jullie kunnen morgen weer wat mooie foto's verwachten:d

Mooi bestand, zou alleen meer Otto's nemen. Je ziet ze anders nauwelijks. Heb er zelf een stuk of 20 in een 180cm bak zwemmen. Had er eerst ook tien, maar zag ze nauwelijks, nu zie je ze overal bezig zijn. 🙂

Ok bedankt voor de tip!
Doe eerst 10 en mocht dat te weinig zijn doe ik er 10 bij :d

Zo vanaaf bestand weer even flink uit gebreid.

De volgende vissen zijn er bijgekomen:
50x red minor serpae tetra
10x kardinaal tetra
10x otto's
1x witte appeslak
koppel Pelvicachromis taeniatus nigeria red

Dat maakt het bestand als volgt:
100x Kardinaal tetra
50x red minor serpae tetra
10x Corydoras sterbai
10x otto's
koppel Pelvicachromis taeniatus nigeria red
4x appelslak

Heb dus eindelijk definitief de knoop doorgehakt en een koppel kersenbuiken gehaald. Heb bewust niet groot gekocht en volg de gemiddelde database bleef deze soort ook wat kleiner dan de gemiddelde kersenbuik zo'n 8/9cm dus mooi meegenomen.
Ik zag de volwassen variant en was meteen verkocht:d

Ze zijn nog wat jong M4/5cm en V 3cm ongeveer, ze moeten wel nog wat bij kleuren maar ben zeer blij met ze😀

Ze zwommen vanmiddag voornamelijk op zichzelf en gedurende de dag steeds meer samen en dan af en toe weer op henzelf.
ze jagen elkaar niet op dus verwacht dat dit wel een koppel wordt.

En wat betreft de red minor serpae tetra, wat zijn ze toch leuk! Zwemmen echt heel leuk samen en merk dat mijn kardinalen ook minder schuw worden, heb het gevoel dat dat komt Door de red minors.

Hier wat foto's.

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

[ATTACH=full]116909._xfImport[/ATTACH]
[img][ATTACH=full]116910._xfImport[/ATTACH]
Let niet op de algen op de onderkant van de ruit, moet de bak nog verversen en de ramen nog doen.
ATTACH]

ATTACH]

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan