Wat is er nieuw

De 60 cm West-Afrika biotoop van Markvk

Markvk

Well-known member
Lid geworden
27 december 2012
Deze bak staat al een tijdje leeg en het is tijd om hem weer op te bouwen.

Ik heb heel lang getwijfeld wat het zou gaan worden, eerst zou het een Rio Paraguay biotoop worden, maar ik heb uiteindelijk er toch voor gekozen om het in een ander continent te gaan zoeken en besloten om er een West-Afrika biotoop te maken, heel wat anders dan ik gewend ben, en juist daarom lijkt het me zo leuk.

Het visbestand ben ik nog niet helemaal uit, ik heb nog wat vragen openstaan, als je wil reageren zijn dat erg fijn zijn: KLIK
Wat het ongeveer zal gaan worden:
1m 2v Amphyosemion striatum
7 Epiplatys annulatus
Desmocaris trispinosa (hele gave garnalen)

De planten komen als het goed is vanmiddag binnen, dat zal worden:
Ceratopteris cornuta
Valesneria
Anubias barteri var. nana
Nypheae zenkeri 'red'
Pistia stratiotes
En wat mos

En flinke verzameling, maar het zal denk ik niet verkeerd staan.
De inrichting bestaat verder uit een zandbodem en een paar stukken hout

Foto's komen zo snel mogelijk, als de planten er zijn zal ik updaten.

Jeej, ben heel benieuwd hoe het gaat worden! 😀 Die zweefgarnalen zijn zooo ongelofelijk leuk.

- Mascha

Ik ben benieuwd Mark 🙂
Striatiums zijn hele leuke vissen, en echte blikvangers.

Bedankt, ik ben zelf ook heel benieuwd hor het wordt. Alleen ik vrees dat de plantjes nog even duren, net kwam er een postnl langs, maar hij stopte niet hier, dan zou het morgen worden, maar dan ben ik er niet, dus zal ik pas donderdag aan de slag kunnen, jammer.

Jeeeeeej! Nog een West-Afrikabak! Ik ben benieuwd 🙂

Heb ik goed gedaan, nietwaar? 😀

~ Ivo

Jepjep, Zuid-Amerika eat your heart out! 🙂

_gWyTq9MF2IbkLBj6PXMQc13oeielJTz.jpeg

de planten zijn gister binnen gekomen, hier een foto van hoe ze in de bak staan.
links de Ceratopteris cornuta, links op het hout de Anubias barteri var. nana, op het andere stuk hout christmas mos, rechts de valesneria en nog een kleine rode lotus achterin de bak.
het moet allemaal nog wat voller worden, maar dat gaat vanzelf.

morgen op de beurs kan ik misschien al wat vissen kopen, maar dat zie ik daar wel.
ik heb ook nog steeds vragen openstaan bij het topic van mijn visbestand, als je wil reageren, graag.

Gaaf Mark!
Mooi die eikenbladvaren, ik had ooit een prachtige drijvende eikenbladvaren (80 cm breed met gigantische wortels), tot ik wilde kijken of hij in de bodem ook wilde groeien. Niet slim, hij was binnen 2 week dood 😛

Bakje ziet er goed uit. Trek alleen de eikenblad wel verder uit de grond, zodat het hart van de plant boven het zand zit. Dan doet die het stukken beter. Als je met een epifyt zoals Bolbitis een leuke bos op het hout en de achterwand zet in een hoek, kan je daarachter moppen ophangen. En zo nog een beetje proberen te kweken. Probleem is alleen wel dat je dan wrs zowel eieren van de Ps. annulatus als de A. striatums door elkaar hebt..

Bedankt allen 😀

Ik heb meteen de eikenbladvaren wat omhoog getrokken. Je tips zal ik onthouden.

Bedankt Ralph.

Vandaag op de beurs niks kunnen vinden aan vissen, ze hadden zat moois, maar niet wat ik zocht. Ik stuur zo even een mail naar een zaak waar ik van plan was de vissen te kopen. Ik hoop volgende week al wat te op te kunnen halen. Op beurs heb ik wel diepvriesvoer gekocht, 8 blisters voor een 10, niet verkeerd.

Het visbestand zal gaan ongeveer worden:
7 Epiplatys annulatus
6 (3 koppels) Aphyosemion striatum
Desmocaris trispinosa
Hymenochirus boettgeri of Scriptaphyosemion sp. (Ik neig zelf naar die eerste)

Mooiman! echt een leuke bak om naar te kijken!!

Ja inderdaad, ik kan niet anders dan me hierbij aan te sluiten! Echt heel mooie bak!

Dank jullie wel 😀
Inmiddels heb ik uit de grote bak nog wat drijfplanten en Valesneria erbij gegaan, ook is de Lotus al flink gegroeid, had ik niet verwacht.

Hoogstwaarschijnlijk komen zaterdag de eerste vissen, 3 koppels Aphyosemion striatum en 7 Epiplatys annulatus.

ziet er echt mooi uit! gaaf hoor

Zie dat je er nog een ander werelddeel hebt gemaakt...... Mooi begin Mark

Bedankt weer 🙂

Ik ben inderdaad voor een ander werelddeel gegaan 😀 Ivo stelde het voor en toen na veel gelezen te hebben en na veel slapeloze nachten en vooral veel nadenken uiteindelijk tot het besluit gekomen dit te kiezen. De inrichting waar jij me toen bij geholpen hebt staat er nog steeds en nog steeds ben ik er erg tevreden over.

Morgen de eerste vissen 😀
7 Epiplatys annulatus
3m 3v Aphyosemion gabunense

Eerst zou het de A. striatum worden, maar aangezien deze niet zijn binnengekomen in de lfs, ga ik voor de A. gabunense die ze wel hebben zitten, ook een prachtig soortje.

Ben erg nieuwschierig naar je visjes Mark.

Dat ben ik zelf ook 😀 als ze er zijn ga ik proberen foto's te maken en te plaatsen. Ik moet wel even kijken of het plaatsen gaat lukken, aangezien mijn computer er geen zin in heeft, maar ik zal het via een omweg proberen.

De bak is er zo te zien helemaal klaar voor!
Is het gelukt met de vissen?

Foto's komen later, maar nu wel even een tekst update.

Sinds zaterdag zwemmen hier de eerste vissen rond, ik heb ze gehaald bij een zaak in oud-verlaat, prachtige zaak, hele mooie vissen hadden ze zitten. Ik ben naar huis gegaan met 3 koppels Aphyosemion gabunense, pachtige vissen met mooie kleuren. En 2m 5v Epiplatys annulatus, ook erg leuke beestjes, nog wel erg klein, maar vol leven.
Na een tijdje overwennen heb ik ze vrij gelaten en al snel begonnen de mannen van de Aphyosemion prachtig te pronken naar elkaar en die zijn er tot nu toe nog niet mee gestopt, dat is echt geweldig om te zien. Vandaag was er een koppeltje die zelfs begon af te zetten, dat is al aardig snel. De Epiplatys is nog vrij schuw, alleen de mannetjes zwemmen al rond, de vrouwtjes zijn nog wat teruggetrokken tussen de drijfplanten.
Ik ben erg blij met de keuze van deze vissen, ze zijn heel erg leuk. Eerst had ik wel m'n twijfels bij killivissen, maar nu ben ik ook besmet met het killisvirus 🙂 het zijn heerlijke visjes die de hele dag lekker bezig zijn.

Ben benieuwd Mark naar de foto's.........

Niet de beste kwaliteit, maar het is iets.

Aphyosemion gabunense dame
Aj28uMI62i9po5i53v6qioSiM-O79cMc.jpeg

En een heer

Epiplatys annulatus man

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug