Haha, jazeker.
In heel veel studies vind je terug dat de optimale pH voor vele soorten zoetwatervissen tussen de 6,5 en 9 is. Bekend is dat een aantal vissoorten uit o.a. het amazone gebied over het algemeen een iets lagere pH waarderen. Dit omdat in hun natuurlijke omgeving organisch afval in het water de pH verlaagd. Denk aan een pH range van 5,5 tot 6,5. Tevens vind je terug dat pH waardes onder 4,5 en boven de 9,5 leidt tot vissterfte. Als je deze infoirmatie combineert kan je constateren dat voor een normaal zoetwateraquarium een pH van 6,5 plus of min 0,5 een mooi gemiddelde is.
Temperatuur is iets lastiger omdat vissen als koudbloedig wezens afankelijk zijn van de omgevingstemperatuur. Deze temperatuur bepaalt de stofwisseling en activiteit van de vis. Kijkend in de literatuur vind je een range van 22 tot 28 C voor de meeste "normale" aquariumvissen. Specifieke soorten, zoals discusvissen, vragen vaak een iets hogere temperatuur, zo tussen de 28 en 30C. Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de stofwisseling. De vis zal dus meer voedsel nodig hebben en actiever zijn.
Ander aspect van een hogere temperatuur is dat bacterien en parasieten zich bij een hogere temperatuur ook prettiger voelen.
Wat een groter effect heeft zijn grote temparatuurschommelingen. Dat kan leiden tot stressreacties. "Stress is een van de meest kritieke factoren voor de gezondheid van vissen. De reactie op stress bij vissen wordt gekenmerkt door stimulatie van de hypothalamus, wat resulteert in de activering van het neuro-endocriene systeem en een daaropvolgende cascade van metabolische en fysiologische veranderingen" (bron aanwezig).
Iedere soort heeft zo zijn eigen wensen. Die wensen worden meestal gerelateerd aan de waterwaardes van de natuurlijke omgeving. Wijs streven er natuurlijk naar om dit zo goed mogelijk na te bootsen. Dit wil niet zeggen dat de vissen niet op andere waterkwaliteiten kan gedijen. In mijn jeugd (opa vertelt) heb ik vele soorten op gewoon kraanwater gehouden (pH 7,5 met een T van 22 C) die volgens "de normen" een pH nodig hebben van rond de 6 en een T van boven de 24 C (bijvoorbeeld Paracheirodon axelrodi - kardinaal tetraParacheirodon axelrodi – Kardinaal Tetra). Deze bakken floreerden prima en de vissen vertoonden geen enkel afwijkinde gedrag.
Naar mijn mening is het minder van belang welke waardes het exact water heeft, als het binnen de bovenstaande grenzen is, maar veel belanrijker dat je deze waardes constant houdt. (Maar ook in de natuur komen ook fluctuaties voor ⛈️).
p.s., kijkend naar het artikel, daar wordt gesproken over veranderingen in de orde van 2 C en 0,2 pH. Dit zijn naar mijn mening kleine veranderingen die over een dag in ieder aqaurium optreden. Wanneer we zien dat vele vissoorten kunnen floreren in een breed gebied qua pH en T zal dat naar mijn mening en ervaring inderdaad geen effect hebben. Heb ik zelf in ieder geval nooit ervaren. Probleem zit in grote snelle veranderingen.