Wat is er nieuw

De Juwel 180 van TDS

• Onderwerp starter Onderwerp starter TDS
  • Startdatum Startdatum
T

TDS

Guest
Hoi iedereen,

Ik had mij al even voorgesteld bij voorstellen, hier komen verder de updates van mijn Juwel 180.

Op het moment zijn dit de bewoners:
11 Kardinaal tetra's
2 Barbus Tetrazona (groen)
3 Honing gourami's
2 Drie spot gourami's
2 three-striped corydora's
1 zwaarddrager
3 platy's
2 molly's (1 zwart, 1 wit)
1 gestreepte botia
5 serpae tetra's
8 Hexazona barbeeltjes (maar die laten zich bijna niet zien)
2 congozalmen

sBY1hhXLsT11_v6QeFHK9zpmjBRIyzVO.jpeg

Helaas nog steeds penseelalg aanwezig in de bak. Met minder licht en vaak water verschonen groeit er niks meer bij, nu nog even wachten tot dat de planten weer gezond zijn 🙂

Hopelijk beleven jullie er net zoveel plezier aan om mijn bak te volgen als ikzelf 🙂

Mooie bak, maar ik ben bang dat je vissenbestand hier niet helemaal klopt.
2 soorten gourami's in je bak is te veel, je bak is er net te klein voor.
De cory's leven in grote groepen, dus die zou ik uitbreiden naar 10.
Je hebt volgens mij een aantal schoolvisjes erin, waarvan je er ook te kort heb, de zalmpjes b.v. en die serpea tetra's, ook die groepen moeten minstens 10.
Maar dan heb je te veel scholen in een bak, is ook niet netjes.
Ik weet ook niet zeker of alle vissen een goede combinatie is aangaande temperatuur en waardes.
Maar dat laat ik even aan mensen over die daar meer verstand van hebben.
Het lijkt of je vissen hebt uitgekozen die je prachtig vind, maar niet helemaal bij elkaar passen.
Ik zie dat je wat algjes hebt, hoe lang heb je de bak staan, en heb je er vanaf het begin al visjes in?
Verder vind ik de beplanting erg mooi.
Zie dit niet als kritiek hoor, ik bedoel het positief, en zou niet willen dat je visjes dood gaan maar ik hoop op meer aanwijzingen van de betere experts.

Hoi Astrid!
Ik zie het zeker niet als kritiek, ben alleen maar blij als mensen mij willen helpen. Daar is het forum uiteindelijk ook voor!

Ik heb de bak tweedehands gekocht. Hij stond hiervoor ��n jaar bij anderen. Zij hebben dan ook de vissen gekocht.
De tip over de cory's had ik inderdaad al gekregen. Hoeveel scholen zou jij maximaal aanraden?
De goerami's zien er niet uit alsof zij last van elkaar hebben of vinden zij het gewoon te druk? (zijn natuurlijk niet de kleinste vissen)

Alg is ontstaan nadat ik de bak weer installeerde bij mij thuis na de verhuizing.
Ik ben bang dat het alg ontstaan is doordat ik het grind (dat meegenomen is, niet nieuw gekocht) nog het ��n en ander aan rotzooi bevatte.
Op dit moment groeit de alg niet erg snel, omdat ik lichtduur heb teruggebracht en het water elke week 1/3 verschoon.

De cory's kan je behouden, maar moeten uitgebreid worden, dan heb je leuke bodemvissen.
In het midden moet je keuzes maken, 2 scholen is meer dan genoeg op het midden, de kardinalen zijn kwetsbaar onder de 24 a 25 graden, dus eigenlijk zou ik die niet erin laten, ze zijn dan vatbaar voor ziekte.
De honinggourami is mooi in je bak, de spat vind ik persoonlijk weer net te groot voor een 180 literbak.
Maar hoe lang staat je bak, heb je de bak met kraanwater gevuld, en hoe zit het met je filter, is dat er schoon ingegaan?
Ik vraag dit omdat als je bak pas 1 of 2 weken staat je misschien kans op een nitrietpiek kan krijgen.
Gelukkig nemen planten wel veel nitriet op, maar dan toch.
Nitriet is dodelijk voor de vissen.
Maar ik hoop dat er meerdere reageren op je vissenbestand, ik snap wel wat, maar ook niet alles. 😉
Maar een mooi vissenbestand erin en je hebt echt een beeldschone bak 😀

.

Ga ik nog meer eens nadenken over welke vissen ik wil behouden 🙂
In principe heb ik een behoorlijk constante temperatuur tussen de 24 en 25 graden, ik weet dan weer niet of dat schadelijk is voor andere vissen.
Maar ik denk dat die temperatuur het beste is voor de meeste vissen in mijn bak.

Ik heb zelf 1/3e water meegenomen van de vorige eigenaar en de rest gevuld met kraanwater (met sera waterbeschermer).
Nitriet was volgens de Ranzijn, waar ik het water heb laten testen, iets te hoog. Niet dodelijk gelukkig!
Dat zou volgens hun weg gaan zodra de bak langer staat.

Filter heeft ongeveer 2 uur stil gestaan, maar is (op de bovenste watten na) niet schoongemaakt bij het verhuizen.

Nou, goed gedaan hoor!!!
Dan begin je goed.
In het begin zou ik dan toch enkele weken even een derde verschonen tot de nitriet op een goed gehalte is, want planten vinden het wel fijn als er wat nitriet over blijft
Te veel vervuiling dus ook nitriet geeft ook alg, te weinig ook trouwens, dus een balans is prettig voor zowel de vissen als planten.
De penseelalg kan je met een dun slangetje ( van een luchtpomp b.v. ) makkelijk wegzuigen, zou ik wel elke dag even doen,dan hoef je niet gelijk hele hoeveelheden te verschonen en je beschadig de planten niet.
Schrijf voor het gemak even op wat je echt wil behouden, er komt hulp voor je vandaag om je vissenbestand te bekijken.
Mooi weer dus ik denk dat er mensen genieten of aan het werk zijn, maar het komt goed.
Dus maak hier even een selectie wat je echt mooi vind om te houden, raad volgt :thumbs:

Ja, dat vond ik ook! 🙂
Ondanks de alg doet de bak het prima. Grind had iets beter schoongemaakt mogen worden, maar dat is nu dus een beetje lastig (op de bodemzuiger na)

Het wegzuigen van de alg heb ik nog niet geprobeerd en ga ik zeker eens ondernemen.

Ohjee, een keuze maken welke ik visjes ik wil behouden.
Dat is nog lastiger dan beslissen welke nieuwe visjes je gaat kopen.

11 Kardinaal tetra's
- Kardinaaltjes vind ik altijd een vrolijk gezicht, zwemmen lekker op de voorgrond en zolang mijn temperatuur zo blijft moeten ze het volhouden.

- Deze twee kunnen er volgens mij eenvoudig inblijven.

3 Honing goerami's
2 Drie spot goerami's
- Beide zijn natuurlijk schitterend, maar de honing goerami's vind ik persoonlijk mooier uitkomen in de bak.

2 corydora's
- deze ga ik van het weekend gewoon lekker vergezellen met nog een aantal cory's!

1 zwaarddrager
Zwemt er eerlijk gezegd maar een beetje eenzaam bij, zolang het geen kwaad kan wil ik hem best houden. Is geen must.

3 platy's
Zwemmen lekker actief en kleuren mooi fel rood. Wil ik dus best houden.

Deze kleine rakkers zwemmen zo een beetje alleen maar achter elkaar aan en geven een behoorlijk humoristisch tintje aan het geheel.
Zou ik dus best willen houden.

1 gestreepte botia
Kan geen kwaad lijkt mij?

5 serpae tetra's
Vind ik zelf erg mooi.
8 Hexazona barbeeltjes
Schitterende visjes, maar laten zich op het moment amper zien. Ze duiken vooral de plantjes in. Zou dat komen doordat er nu te veel vissen zwemmen?

2 congozalmen
Deze zou ik graag willen houden, maar ik kan mij voorstellen dat het te druk is samen met de honing goerami's.

Keuze ligt hem dus vooral tussen de Serpae tetra's en de barbeeltjes denk ik.

Astrid had gevraagd of ik eens wilde kijken naar je bestandje dat je hebt meegekregen met het aquarium.

Laat ik beginnen met het goede nieuws: eigenlijk valt 'de schade' allemaal wel mee. Ja het zijn te veel soorten, ja er zijn scholenvisjes die nu niet in een school zitten en ja een enkeling is niet helemaal geschikt voor een meterbak, maar je zit niet met een giga overbevolking of met zogenaamd "kleinkleivende" visjes die toch de 40+ cm behoren te bereiken zit je ook niet. Dat valt dus mee, maar er is werk aan de winkel.

Een basis is drie waterlagen namelijk midden, onder en boven. In elke laag iets. Afhankelijk van de combinaties en wat per laag kan er nog een 4e of 5e soort bij.
- Als bewoners van de bovenlaag heb je Honing gourami's en driespots. Zou ik er ��n van houden.
- Als bodembewoners heb je de Corydoras en de Botia. Beiden groepsdieren. Voor een mooi groepje van beiden is het aquarium denk ik net wat krap.
- Eigenlijk kun je de rest wel zien als middenlaag. (dat is misschien even wat kort door de bocht, maar je moet ergens een streep trekken). Dat zijn heel veel soortjes in kleine aantallen waarvan er een aantal in de kleine groepjes zitten. Idealiter zou je daarvan ��n soort in een mooie grote groep houden.

Een paar dingen in het bijzonder:
- die barbus tetrazona blijkt in te kleine groepen wel eens te willen etteren naar medebewoners. Deze soort heeft daarom een slechte naam gekregen. Volkomen onterecht. Als deze soort in een mooie groep wordt gehouden is niets aan de hand.
- Molly's houden van heel warm water, hard water en met een zouttoevoeging. Dat zijn dus eerder visjes voor een speciaalaquarium dan een gezelschapsaquarium.

~ Ivo

Hoi Ivo!

Heel erg bedankt voor de info!

Ik kan dus het beste zo een bestand overhouden:

11 Kardinaal tetra's
3 Honing gourami's
10 three-striped corydora's

Dan een keuze tussen:
5 serpae tetra's
8 Hexazona barbeeltjes (moeilijk!)

En dan heb ik deze vissen over:

1 zwaarddrager
3 platy's
1 gestreepte botia
2 congozalmen

Daarvan zou ik de congozalmen graag willen houden. Die vind ik namelijk erg mooi.
De platy's kunnen denk ik ook blijven, want dat zijn geen scholenvisjes en zwemmen voornamelijk in de bovenlaag.

Volgens mij, als ik het goed begrijp, is mijn bestand dan een stuk meer in harmonie 🙂

Ja, als de Molly's eruit gaan, en een keuze moet je maken tussen de cory's uitbreiden of de gestreepte botia, anders heb je 2 soorten bodemdieren, en aangezien je dan beter een grotere groep ervan kan maken is 1 soort beter.
De kardinaaltatra zit net iets te koud, en je andere dieren zitten goed bij deze temperatuur, dus ik zou die niet behouden als je de gongozalm wil houden, dat zijn zwemmers en scholenvissen en moeten om zich prettig te voelen minstens in een groepje van 6 gehouden worden.Ze zijn wel ziekte gevoelig
Platys zijn goed, ik weet niet of daar verschillende geslachten tussen zitten.
1 zwaarddrager is eigenlijk zielig, het zijn ook niet echt solitaire vissen, houden wel van groepjes waar meer vrouwtjes dan mannetjes zitten, maar ja, je hebt hem of haar, en ik weet niet of je deze vissen leuk vind, kan je erin laten, maar mocht je iemand weten die er meerdere heeft zou ik hem weg doen.
Dus, als je 2 scholen, de zalmen en kardinaaltjes behoud, heb je 2 soorten die van zachtzuur water houden, iets hogere temperaturen, en vatbaar zijn voor ziekte,maar dat is natuurlijk jou keuze.

Goed dat je alles zo positief opvat en mee denkt dat kan ik waarderen 😀

Zoals eerder gezegd houden kardinaal tera's van redelijk warm water. De mijne zwemmen nu op water wat tussen de 26 en 26,5 graden schommelt en merk dat ze erg actief zijn. Heb ze al eens eerder gedouden op 25 graden en toen waren ze meer hangerig en minder actief. Honinggoerami's worden liever op kamer temperatuur gehouden. Dus op basis hier van zou ik zeggen dat de combiantie tussen kardinaaltetra's en honinggoerami's niet zo'n goede is.

Wat ik zou doen:

Bovenin:

3x Honinggoerami. ( Minimaal 22 en maximaal 28 graden)

Midden:

20x Barbus Pentazona = (denk ik) Hexazona barbeel. ( Minimaal 22 en maximaal 26 graden)

Onder:

12x Corydoras Panda = (denk ik) Three striped corydoras. (minimaal 20 en maximaal 24 graden)

Wat ik weg zou doen:

- Kardinaaltetra's. deze horen warmer gehouden te worden dan de rest.
- Hyphessobrycon Callistus (serpea tetra of rode minor) Kunnen vinnenbijters zijn en is niet handig met de voelsprieten van de goerami.
- Barbus Pentazona. Kunnen in kleine groepen ook vervelend zijn en vinnen bijten dus niet handig met goerami's
- Xiphophorus Helleri (zwaarddrager)worden liever warmer gehouden dan de goerami's.
- Xiphophorus Maculatus (platy's) zijn denk ik te druk voor de goerami's en vijfstreep barbeeltjes.
- Poecilia Sphenops (molly's) Hebben een zout toevoeging nodig dus niet geschikt voor een "normaal" aquarium.
- Botia Macracanthus (clownbotia/gestreepte Botia) hoort warmer gehouden te worden en word veel te groot ( 25cm )
- Phenacogrammus interruptus (congozalm) Hoort warmer en veel groter. minimaal 1,40 aquarium zijn echte zwemmers.

Als je bovengenoemde bestand aanhoud dan heb je een heel rustig ogend aquarium en alles past zowel kwa gedrag als temperatuur bij elkaar. je kan het aquarium in principe zelfs onverwarmd houden. In de winter periode kun je een thermostaat op 22 Graden instellen maar denk dat deze dan niet veel aan zal slaan. in de zomer zal het aquarium dan wel opwarmen maar is in de natuur ook zo. ik denk da je op deze manier ook zo goed mogelijk de jaargetijden in het aquarium noobootst wat weer ten goede komt voor de vissen 🙂 Zo leven ze langer en zouden gezonder moeten zijn 🙂

Dan is er altijd nog wel iets mogelijk wat er nog bij kan maar alle bovengenoemde vissen passen gewoon niet bij de corydorassen en goerami's met uitzonder van de barbus tetrazona dus vandaar dat ik deze als scholenvisje aanmerk die wel kan. Tevens denk ik als dat je hier een grote school van neemt je ze veel meer gata zien en ze veel minder schuw zullen zijn 🙂 ook is inderdaad het aquarium dan rustiger wat hun gedrag bevorderd 🙂

Hoop dat je er iets aan hebt 🙂

Hee! Wat gaaf dat jullie allemaal zo meedenken, thumbs up!

Er gaat dus inderdaad binnenkort drastisch iets veranderen aan mijn bestand.
Ik vind de kardinaaltjes erg mooi, maar het gaat er uiteindelijk om dat ik doe wat goed voor de vissen is.
Misschien ook wel leuk, om een heel goudkleurig visbestand te hebben. Wordt het helemaal zen in de bak 🙂

@khoppie: Ik zie dat jij mij aanraad om de barbus pentazona te houden, maar later zeg jij dat ik die weg moet doen omdat ze vinnen kunnen bijten.
Daarnaast wilde ik even zeggen dat ik niet de Botia macracanthus heb maar de vis die hier op staat afgebeeld:
http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/g ... 160092.jpg

Enerzijds begrijp ik dat er wat meer harmonie moet komen in de bak, anderzijds vind ik het natuurlijk jammer dat er een hoop vissen uit moeten.
Zijn er naast de drie soorten die ik volgens jou moet behouden nog mogelijkheden om dit langzaam eens uit te breiden? Of raad jij dit af?

-----
Nog even iets anders:
Algengroei loopt op dit moment een beetje uit de klauwen. geen plant is meer veilig en de penseelalg klamt zich nu ook vast aan mijn glas.
Ik ben dus van plan om algenkiller te kopen, iemand ervaring met:
http://www.petsplace.nl/vis/verzorging/ ... l~M-210905

Aangezien ik dus heel veel alg heb ben ik nog wat voorzichtig met mijn water vervangen (had zondag al water moeten vervangen).
De eerste week heb ik waterverbeteraar toegevoegd toen ik water bij vulde, moet ik dat nu ook doen wanneer ik 1/3e water ververs?
-----

Ik hoop snel wat foto's te kunnen plaatsen van een aquarium zonder alg, met een mooi visbestand 🙂
(wordt het voor jullie ook leuker om in de gaten te houden!)

Ik bedoel de pentazona sorry 🙂
Soms type ik zulke lange berichten dat ik soms wel een fouten maak 🙁

Dus ik zou een flinke school barbus pentazona nemen.
er kan dan opzich nog wel wat bij maar dat zou ik pas doen als je alles op orde hebt.
eerst orde in je aquarium brengen en dan weer kijken of er eventueel iets bij kan 😛

ik weet dat het ineens heel veel is maar beter kun je ineens de knoop doorhakken en het in een keer goed aanpakken dan nu half werk en straks weer nieuwe visjes nemen en weer met hetzelfdd probleem zitten 🙂 zo denk ik hoor anderen zullen er misschien anders over denken maar heb ik tot nu toe nog niet gehoord 😛

van algen heb ik geen verstand dus ksn ik je niet bij belpen helaas.

Geen rotzooi erin gooien, daarmee los je het probleem niet op.
Ik weet niet in hoeverre je waterwaardes kan meten, want dat is zeer belangrijk tegen de strijd tegen de algen.
Alles heeft te maken met waardes van no3, po4, licht enz.
Dat moet je in balans zien te krijgen, te kort krijg je alg, te veel krijg je alg.
Met algkiller krijg je dat niet goed, zonde van je geld.
Ik raad je aan een testkoffer te kopen, zodat je dat in de gate kan houden, dat geeft in ieder geval een indicatie.
Het is even een uitgave, maar ook al zou je ammoniak, nitriet en phosfaat kunnen meten, dan ben je een aardig eindje op weg!

Nou hartstikke bedankt! ik kan in ieder geval aan de slag met mijn visbestand.
Zie nu ook steeds meer in dat de beestjes het wat druk vinden (sommige zijn best schuw en schrikkerig).

Hebben jullie toevallig tips waar een vervangende eigenaar kan vinden voor de visjes die ik weg doe?
Aquarium van mijn vriendin is warmer, dus naar haar aquarium kan ik de kardinaaltjes verhuizen.
De rest moet nog even een nieuw huis krijgen!

Ik heb nu in ieder geval 1/3e van het water vervangen. Binnenkort weer even een watertest laten doen bij de hornbach!
Astrid, ik heb zo een tetra aqua-test zet erbij gekregen, maar bij de hornbach doen ze er niet moeilijk over en vertellen ze mij altijd gelijk even wat ik kan doen om het water goed te krijgen.
Net zo makkelijk dus 🙂 (bovendien geven ze vaak altijd eerst de optie waarbij je geen/het minste geld betaalt)

Vraag anders de volgende keer of ze de waardes op een papiertje willen schrijven dan kun je ze hier posten dan heb je een dubbel check 🙂

Erg goed dat je in ieder geval voor de kardinalen een nieuw huisje hebt 🙂
De rest zou je in het topic aangeboden op dit forum kunnen aanbieden of misschien op marktplaats ofzo 🙂
Ik zou ze dan of gratis weggeven of voor echt een minimaal prijsje anders raak je ze denk ik niet kwijt.
Bij de LFS waar ik kom nemen ze vaak ook wel vissen zoals platy's, molly's en zwaard dragers terug omdat deze vrij makkelijk verkocht worden maar is niet overal zo maar misschien kun je het proberen 🙂

Ik zou het hier op het forum zetten, misschien op marktplaats/dierenwinkel. Ik weet wel dat je voor de meeste vissen geen geld/niet veel geld voor terug krijgt. Heb zelf ook een rommelbestand bak gekocht, waar van alles door elkaar zat en helemaal geen planten (enkel 1 steen). Nu heb ik er neon tetra's, garnalen en kuhlii's erin zitten.

Dan zal ik straks even goede foto's maken en ze om te beginnen hier plaatsen! Bedankt!

Haha Kaylee, die steen deed het vast goed voor de zuurstofvoorziening! 🙂

Denk het niet, er zitten gaten in en de garnalen vinden het leuk om erin te zitten. De lucht komt bij mij uit m'n planten, en sinds ik het kroos heb veranderd voor waterpest zie ik veel meer luchtbubbels. Heb zelf bijna 60 tot 75,- aan planten besteed, en nu was bijna alles (behalve de valisneria en de echinodorus) helemaal kapot omdat m'n lamp nog maar 1 uur per dag aan kon staan. Nu kan het gelukkig weer langer en groeit alles weer beter. Helaas is alleen m'n voorgrondsplantje dood en heb ik last van *** algen

Je advertentie ziet er netjes uit hoor :thumbs: nu maar hopen dat ze snel een nieuw huisje vinden 🙂
Je maakt trouwens wel mooie en scherpe foto's valt me op 😛

Vind je? ze zouden nog scherper kunnen. Ik schiet ze met een canon 450D door het glas heen.
Aquarium staat nou niet bepaald op de meest lichte plek in de kamer dus moet ze heel donker schieten.

Als ik even wat meer moeite doe komen ze er mooier uit te zien.
Dat doe ik wel even wanneer het nieuwe bestand lekker rondzwemt!

Ohjee!

Ik heb blauw alg en behoorlijk ook! Het zit op de planten, op de bodem en zelfs in de grindbodem zijn groene/blauwe vlekken te zien door het glas.

Vanavond ga ik gelijk even naar de Hornbach om mijn water te laten testen.

Bij het aquarium heb ik Blue Exit van Easy-Life gekregen. Daar gooi ik nu dagelijks 10 ml van in mijn aquarium. Dat moet de eerste 5 dagen.

Het wordt nu echt tijd dat ik van dit gezeur af kom. Hebben jullie misschien nog tips?

Blue Exit van Easy-Life

fanjLyrzBREGkjsvjVPKkC19JTINpV-n.jpeg

Mijn geteisterde bodem en planten:

146897_0_82_img_0300.jpg

718556_0_82_img_0302.jpg

Tip: oorzaak achterhalen en die aanpakken.

Dit soort flesjes bevatten - als ze al werken - heel vaak niets anders dan lapmiddelen. het is eigenlijk vaak dweilen met de kraan open zolang de oorzaak niet opgelost is.
Pf het forum staat ergens een artikeltje over blauwalg en op aquascaping blogs e.d. zijn lijstjes met oorzaken en oplossingen te vinden.

~ Ivo

Ik heb mijn waterwaardes laten controleren. Helaas vergeten op te schrijven, maar ze waren in orde.
Mij werd aangeraden de bak 3 dagen te verduisteren. Dat doe ik nu. Ik stop dus ook even met het Blue Exit middeltje.

Helaas lees ik overal dat ik een groot probleem heb wanneer het in mijn bodem zit.
Ik heb dan ook zo een voorgevoel dat dit het geval is.

Nu dus even drie dagen hopen dat het minder wordt en anders ben ik bang dat het opnieuw beginnen wordt...

Waardes zijn niet 'in orde' zonder context. Volgende keer dat je laat testen de getalletjes opschrijven (of op laten schrijven).

Kan o.a. door te weinig stroming komen volgens mij...

Mascha&Ivo zei:
Tip: oorzaak achterhalen en die aanpakken.

Dit soort flesjes bevatten - als ze al werken - heel vaak niets anders dan lapmiddelen. het is eigenlijk vaak dweilen met de kraan open zolang de oorzaak niet opgelost is.
Pf het forum staat ergens een artikeltje over blauwalg en op aquascaping blogs e.d. zijn lijstjes met oorzaken en oplossingen te vinden.

~ Ivo

Ik kan het niet anders verwoorden. Met een anti-algen middel pak je enkel de symptomen aan, niet de oorzaak. De alg gaat dus tijdelijk verdwijnen, maar achteraf gewoon terug komen. Op lange termijn weggegooid geld dus.

Mij lijkt het erop dat je planten niet goed groeien (gezien de algen op de foto's), er rotting ontstaat dat onvoldoende verwerkt kan worden door de bak/filter en als resultaat blauwalg.

Zorg ervoor dat je planten goed groeien (CO2, meststoffen, goede stroming, ...), dat je filter goed werkt en voldoende liters per uur omzet en dat je verlichting niet t� fel staat. Ververs ook regelmatig en haal daarbij zoveel mogelijk afval uit het water (rotte bladeren, blauwalg, slechte planten, ...)

Handige tips 🙂

Hoe gaat het nu ?

In verband met een drukke afronding van het studiejaar was ik even niet in de gelegenheid om iets te laten horen.

De bak heeft drie dagen donker gestaan met een indrukwekkend goed resultaat. Planten schoon en zelfs een hele zooi penseelalg heeft het opgegeven.
Ik zie nu nog wel blauwe/groene strepen in mijn bodem zitten dus bij het water verversen even goed de bodem uitzuigen.

Als de bodem ook schoon is ben ik er wel heel makkelijk vanaf gekomen! 🙂

De tetra's en zwaarddrager zijn trouwens naar mijn vriendin.
Nu dus voornamelijk voor de congozalmpjes en de molly's een baasje zoeken. Dan is de bak alweer een stuk rustiger! (die zijn het meest aanwezig)

Zal vanavond of morgen even een foto'tje posten!

---
Bedankt voor alle nuttige tips! Ik heb ze wel degelijk gelezen en meegenomen.
Bovendien ben ik gestopt met het gebruiken van het Easy-life goedje.

Thanks!

Gelukkig gaat het nu wat beter met je bak.
Je ziet wel als je de tips van anderen aanneemt komt het wel weer goed.
Waar dit forum al niet goed voor is.
Suc6.

Gr, John. :petjeaf:

blauw alg is geen alg, maar een cyanobacterie. de blauwalg is nu uit je bak, maar er kunnen ook nog resten in het filter zitten. heb je die ook verschoont? anders heb je het probleem zo weer.

ik wil ook nog even kwijt dat ik tot nu toe altijd gewoon een pil tegen blauwalg gebruikte en hier nooit problemen mee had. het verduisteren van je bak is bovendien ook niet zonder gevaar.

pukkiepok zei:
blauw alg is geen alg, maar een cyanobacterie. de blauwalg is nu uit je bak, maar er kunnen ook nog resten in het filter zitten. heb je die ook verschoont? anders heb je het probleem zo weer.
Resten... klinkt wel aardig, maar zijn er niet altijd wel sporen aanwezig in het water - want ja anders is er toch ook niets dat er tot ontploffing komen?

pukkiepok zei:
het verduisteren van je bak is bovendien ook niet zonder gevaar.
en wat zijn die gevaren dan?

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan