Wat is er nieuw

Dennerle co2 set plus dennerle ph controller is aangesloten

bink79

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2026
Leeftijd
47
Goede morgen luitjes

Mijn 2de hanse co2 set van dennerle + dennerle ph controller de luxe is gisteren binnen gekomen en aangesloten door die man waarvan ik hem heb gekocht

Links van me aquarium zit de eheim ph elektrode en rechts de dennerle co2 diffuser ultra

Gisteren gelijk de eheim pf elektrode schoongemaakt

De kh wat hij getest had was perfect en de rest ook kwa ph waarde

Hij zij al voor 4 weken indraaien van jou aquarium is de waardes echt perfect

Co2 ging even aan toen hij aangesloten was tot hij op waarde was

Staat nu op 7ph ingesteld daarboven slaat hij aan als ph waarde boven de 7ph stijgt

Helemaal happy met mijn setup

Maar wat moet ik nu verder doen ernaar want co2 is voor mijn helemaal nieuw

Kunnen jullie mijn exact uitleggen wat het doet en wat ik moet bijhouden nu

Alvast bedankt

Bijlagen

• 20260503_190918.jpg
    20260503_190918.jpg
    758.1 KB · Weergaven: 16
  • 20260503_190853.jpg
    20260503_190853.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 14
Vergeet de PH-instelling volgens de PH/KH-tabel omdat we met een KH-druppeltest niet de juiste hardheid kunnen testen die hiervoor benodigd is, veelal zal dit resulteren in een veel te lage CO2 (mg/L)
Zie gemarkeerde tekst in https://www.tspt.nl/CO2/CO2_afstellen.html#:~:text=CO2 bepaling met,juist de alkaliteit.

Om gemakkelijk een betere indicatie van de hoeveelheid CO2 (mg/L) te meten moet je een DC (Drop Checker) gebruiken, een lichtgroene kleur komt overeen met een 20 mg/L wat voldoende is voor een normale plantenbak
(high-end aquascaping zit op 30 mg/l en heeft dus ook andere referentie vloeistof in de DC zitten)

De PH-instelling wijzig je maximaal één* keer per dag met 0,1 net zolang tot je een licht/limoen-groene DC hebt
  • met 0,1 PH verlagen als DC richting donker-groen/blauw gaat
  • met 0,1 PH verhogen als DC richting geel gaat
*omdat het na een PH-wijziging (op de PH-controller) een aantal uren kan duren totdat de nieuwe PH waarde in aquarium is bereikt en ook omdat het tot 2 uren kan duren voordat de DC deze de juiste kleur weergeeft)

Als je een mooie licht/limoen-groene DC hebt zal de PH-controller deze kleur stabiel houden zolang en geen grote veranderingen in de hardheid (KH) komen

zie
Vergeet ook niet een DC (Drop Checker), deze van Colombo is een zeer veel gebruikte omdat je deze goed kan aflezen op de witte achtergrond.
Voldoende (20mg/L) referentie vloeistof voor zeker 2 jaar (elke 2 maand vervangen)
https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-co2-indicator-co2-test.html

Duurdere DC’s zijn echt niet beter

Voorbeeld met deze lichtgroene kleur zit je op ~20mg/L CO2
Bij teveel gaat deze richting geel en te weinig richting donkergroen/blauw
1000028030.jpg

Laatst bewerkt:
Is je elektrode recent gekalibreerd?
Ik heb een elektrode vanuit China, en deze kalibreer ik 1x per 4-6 weken

Is je elektrode recent gekalibreerd?
Ik heb een elektrode vanuit China, en deze kalibreer ik 1x per 4-6 weken
Ja is schoongemaakt voordat hij het water in gaat via de dennerle ph controller de luxe de stappen gevolg en gedaan 2x

Ja is schoongemaakt voordat hij het water in gaat via de dennerle ph controller de luxe de stappen gevolg en gedaan 2x
Schoonmaken is natuurlijk prima, maar is niet hetzelfde als kalibreren met ijkvloeistof

Ik heb zelf ook twee Dennerle PH controllers delux op mijn twee aquariums.

Mijn ervaring is dat de overige aquariumapparatuur uitgeschakeld dient te worden indien je de ph-electrode in/uit het aquariumwater haalt. Want de aquariumapparatuur lekt altijd een klein beetje spanning weg naar het water, en bij het eruit halen van de ph-electrode krijgt de gevoelige sensor een kleine schok als deze het wateroppervlak passeert. Dit veroorzaakt dat de kalibratie verstoort raakt. Dat is althans mijn ervaring. Deze kleine schok is soms ook te voelen als je met de vingertoppen in het aquariumwater gaat.
Bij het uitschakelen van alle aquariumapparatuur kan beter niet de PH controller zelf in/uitgeschakeld worden, want dit zou ook de kalibratie kunnen verstoren.
In de handleidng van de Dennerle PH controller staat ook omschreven dat de overige apparatuur uitgeschakeld dient te worden bij kalibratie, maar dit staat daar zonder verdere toelichting, wat doet vermoeden dat het enkel om de veiligheid gaat.

Ik heb hier heel lang problemen mee gehad. Telkens als ik de PH electrode opnieuw ging kalibreren zag ik een enorme afwijking in de ph waarde t.o.v. de ijkvloeistof, ook kort na kalibratie. Soms was de afwijking wel 0,3. Soms ook bij meerdere keren kalibreren achter elkaar.
Maar door de overige apparatuur uit te schakelen heb ik tegenwoordig soms zelfs helemaal geen afwijking meer bij kalibratie. Als ik de ph electrode na een maand in de ijkvloeistof van PH7 doe staat de ph controller ook op ph 7,00, nog voordat ik op de kalibreer knop in druk. Ik heb al een aantal jaar dezelfde ph electrodes van conrad, waar ik erg tevreden mee ben.

Ik heb zelf ook een aardpen in het aquarium, maar dit maakt helaas niet zo veel verschil met bovenstaande.

Schoonmaken is natuurlijk prima, maar is niet hetzelfde als kalibreren met ijkvloeistof
Dat is gedaan bedoelde ook niet met water dat help ook niet

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan