Wat is er nieuw

Dicrossus filamentosa

• Onderwerp starter Onderwerp starter kardinaaltetrax
  • Startdatum Startdatum
K

kardinaaltetrax

Guest
Ik kwam deze soort tegen op de site van Lnummer Amstelveen en er stond bij dat deze in een S aquarium passen, een 60 cm dus. Maar klopt dit?

Nee helaas, als minimum zou ik echt 80 cm aanraden. Vaak is info op winkel sites niet helemaal waar om zoveel mogelijk te verkopen.
Ook zijn deze prachtige visjes naar mijn idee enkel geschikt voor een speciaalbak. Dus met veel hout, bladeren en weinig licht. Ook qua waterwaarden zuur en zacht water.
Ik zag dat je in een ander topic vragen had over killivissen, deze combineren ook niet top met deze vissen, aangezien de temperatuur eisen erg uiteen lopen.

Dat dacht ik eigenlijk al, bedankt!
Ik hou eigenlijk alle opties open, ik ben gewoon veel aan het kijken en rondvragen zodat ik de juiste keuze maak voor de vissen en mijzelf. ZA cichliden spreken mij erg aan qua gedrag, uiterlijk en ook inrichting van de bak, veel hout vind ik ook mooi. Ben alleen bang dat geeneen van de ZA cichliden in mijn bakje passen (60 x30x30)

Nou, dat klopt niet helemaal. De Apistogramma borellii is een erg mooie dwerg die door veel mensen wordt gezien als de enige dwergcichlide die succesvol in een 60 cm bak gehouden kan worden. Dan is maar mijn menig een speciaal bak wel een vereiste, maar als je zegt dat een aquarium met veel hout je mooi lijkt is dat geen probleem. Zorg voor een hoop hout, een paar planten en een zandbodem met wat maaskeien. Vooral is het belangrijk dat je de zichtlijnen gebroken worden. De temp is ook wel een dingetje. De A. borellii komt voor in het rio Paraguay basin, dit ligt zuidelijker dan de Amazone, hierdoor is het er ook subtropisch. Je houd deze vis dus ook beter wat koeler. Gewoon zonder thermostaat is prima. Zoek er een leuk scholenvisje bij uit dat gebied en je hebt een heel mooi en vooral interessant bakje.

Hier twee voorbeeltjes:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 178&page=1

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1153991

Bedankt voor alle tips!Wat bedoel je precies met dat de zichtlijnen gebroken worden? Ik las ook dat bodemsoorten eigenlijk vervelend zijn voor de borelli omdat deze dan in de weg staan als het ware, toch vind ik corys erg leuk en de pygmaeus zwemt overal in de bak en niet specifiek alleen op de bodem dus zou dit een match kunnen zijn?

Met gebroken zichtlijnen bedoel ik dat als er links een vis zit en rechts, ze elkaar niet kunnen zien. Dit doormiddel van veel planten en hout. Zo kunnen de vissen elkaar ontlopen en is de kans op ruzie kleiner.
Grind kan vervelend zijn voor de A. borellii omdat ze hier niet in kunnen graven en ze kunnen het niet "filteren" door hun kieuwen om voedsel te zoeken. Zorg gewoon voor fijn zand, dat is het beste voor de A. borellii.
Corydoras erbij raad ik sterk af, vooral omdat 60 cm. al niet heel groot is. Het gedrag van corydoras (overal doorheen banjeren) is erg vervelend voor dwergcichliden en kan in zo'n bak slecht aflopen. Beter kies je een scholenvisje die iets hoger zwemt, bijvoorbeeld uit het geslacht Aphyocharax.

Ok�,jammer.. Corys staan ook wel hoog op m'n lijstje dus ik ga er nog eens goed over nadenken. Raad je alle corys af of is het vooral de pygmaeus?

Dat geldt voor vrijwel alle corydoras soorten, hun gedrag combineert, vooral kleine bakken, gewoon niet goed. De combi zou ik dan ook niet doen in bakken kleiner dan 120 cm. En dan is het ook nog afhankelijk van de soort dwergcichliden en het aantal. Als ik mijn bak als voorbeeld neem, ik heb een 120 cm met 7 D. filamentosus, 7 is natuurlijk a best veel, als ik daar corydoras bij ga doen zijn ��n van de twee soorten niet op hun gemak. Dat zal in mijn geval de Dicrossus zijn omdat die vrij snel daar op reageren.
Het probleem zit hem ook niet vooral in het mis gaan, maar meer dat ��n soort onder doet aan de ander, ze zijn niet op hun gemak.

Ik ga mee met mark zijn advies. Vaak is s ook een manier om de lengte van de vis aan te duiden.

In mijn 150cm. bak was ramirezi/Corydoras beslist geen goede combinatie, met name als er een nestje was. Een gewaarschuwd mens... 🙂

Dank voor de tips, weet ik iiig dat die niet samen gaan. Trouwens wel raar, ze bieden nu ook op L nummer Amstelveen een compleet ingericht Peru biotoop aan , afmetingen 60x30x30 , inclusief een koppel mikrogeophagus altispinosus.. Dacht dat deze winkel wel verstand had van wat ze verkochten en ook keken naar de belangen van de vis maar schijn bedriegt dus..

Das inderdaad raar, want zowel de Mikrogeophagus altispinosus en de Hyphessobrycon pulchripinnis komen niet voor in Peru.
De Mikrogeophagus altispinosus komt voor in Bolovia en de Hyphessobrycon pulchripinnis komt voor in het Rio Tapajos gebied in Brazili�. Dus dan mag je het absoluut geen Peru Biotoop noemen.

En daarbij dat die vissen niet in een 60 cm bak passen..

Ik vind eigenlijk geen enkele dwergcichlide in een bak van 60 cm passen (tenzij de diepte behoorlijk groot is, maar dat is meestal niet zo).

Het enige dat ik over de A. borelli kan vinden is dat het volgens sommigen "wel zou kunnen", een randgeval dus.
Ik zou het persoonlijk niet doen.

Maar als je er t�ch voor kiest moet het aquarium inderdaad worden ingericht zoals Markvk dat aangeeft.

En een bijvis kiezen zijn dan wel heel lastig. Misschien zou een klein schooltje Hyphessobrycon amandae kunnen.
Of de kleinste en minst bodemgerichte Corydoras: C. pygmaeus.

Hoe dan ook zou ik liever van een 80 cm. bak uitgaan.

1 koppeltje borelli met wat scholenvisjesdie bovenin/middenboven zwemmen. (OOK GEEN PYGMAEUS!) kan makkelijk. Wel veel takken en veel schuilmogelijkheden cre�ren

Ik heb nog nooit van problemen met de combinatie Apistogramma (z�ker de A. borelli) / C. pygmaeus gehoord, maar misschien is het dan toch beter het zekere voor het onzekere te nemen.
Carnegiella myersi (dwergbijlzalm) dan misschien?

De Carnegiela is volgens mij een stuk meer warmtebehoevend dan de borellii, dus dat lijkt me gen goede combi. kijk een naar het geslacht Aphyocharax, die zwemmen een stuk hoger. En stellen dezelfde eisen als de borellii.

Ik ga op marktplaats kijken voor een bak rond de 1m voor een leuk prijsje, dan zijn de keuzes wat minder beperkt. Wil hier dan wel ZA cichliden in houden (als het lukt om een bak te vinden)

Bakken worden er zat aangeboden op mp. Met voldoende geduld zal het je lukken.

swordfish zei:
Bakken worden er zat aangeboden op mp. Met voldoende geduld zal het je lukken.

En kan ik dan bij jou hout aanschaffen voor mn bak als hij er is?🙂

Dat vind ik een heel goede keuze!

En mocht je daarna nog hulp nodig hebben bij de keuze van de soorten of de aantallen, dan horen we dat wel!

Ja dan laat ik wat horen! Nu 2 weken druk met school, daarna ga ik opzoek naar een bak 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan