Wat is er nieuw

dode otocinclus affinis

• Onderwerp starter Onderwerp starter draaikolk
  • Startdatum Startdatum
D

draaikolk

Guest
Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik maak me best wel zorgen.
Sinds 10 maanden heb ik een 50L aquarium (60*30*30) met 9 dwergkegelvlekbarbelen (1 is gestorven vlak na de aankoop) en 5 algeneters. Sinds een maand zitten daar ook 4 japonica garnaaltjes bij. Nu zijn er in dezelfde maand 2 dwargalgeneters gestorven. 1 vlak voordat de garnalen erbij kwamen. Er was mij toen niets vreemds opgevallen aan de algeneter en ik heb het water laten testen, dit was in orde. Vanmiddag heb ik weer een dode algeneter gevonden. Het water heb ik twee weken geleden weer laten testen (na de aankoop van de garnaaltjes) en deze was ook in orde. Helaas weet ik de precieze waardes niet want het was een beetje hectisch in de winkel met een overstromende aquarium en heel veel wachtende, gefrustreerde mensen die hulp nodig hadden. Ik weet dat de pH 7.4 was.
Omdat mijn plantjes erg groot waren geworden heb ik ook ongeveer 2 weken geleden ze een beetje gesnoeid.
De overige vissen zijn trouwens niet meer of minder actief dan normaal. De garnalen zijn 2x verveld.
Ik heb tropical flakes van New Era voor de barbeeltjes en gooi iedere dag een algenwafeltje in het aquarium. Ik heb een keer een klein stukje komkommer geprobeerd maar die raakten ze niet aan dus heb ik na 2 uur er weer uit gehaald. 1x per week vervang ik ongeveer 1/3 van het water. Het filter maak ik dan ook (voorzichtig) schoon.
De watertemperatuur is 23 graden.

Weet een van jullie wat er aan de hand is met mijn vissen? Doe ik iets fout of hebben jullie tips voor verbetering?

De eerste dode vis:
1T444d

Dode vis vandaag:
fpw732

Dode vis vandaag:
5EzYvd

Andere vis in aquarium:
962k32

Nog een andere vis in aquarium:
hgMs7t

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Welkom.

Om je goed te kunnen helpen wat vraagjes:
- hoe lang had je de Otocinclusjes al?
- hoe lang draaide je bak al toen je ze erin deed?
- wat voerde je ze?

en de vragen uit it topic: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post124545
Wat is je bakmaat ?
Wat zijn je waterwaarden ?
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Om welke vis(sen) gaat het ?
Wat zijn de medebewoners ?
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Hoelang heeft de vis het al ?
Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
Heb je een foto van de symptomen?

Hoe meer info hoe beter.

~ Ivo

Hoi Ivo,

als het goed is staat alle info in de tekst maar ik zal je vragen nog een keer beantwoorden voor het overzicht:

Mascha&Ivo zei:
Welkom.

Om je goed te kunnen helpen wat vraagjes:
- hoe lang had je de Otocinclusjes al?
10 maanden
- hoe lang draaide je bak al toen je ze erin deed?
Niet alle vissen zijn er tegelijk in gegaan maar de bak draaide 2 weken en heb er toen drie weken overgedaan om eerste de planten en daarna de vissen erin te doen. Sinds een maand zitten er ook japonica garnalen in.

- wat voerde je ze?
Ze krijgen dagelijks een algenwafel en de kegelvlekbarbelen krijgen tropical flakes

en de vragen uit it topic: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post124545
Wat is je bakmaat ?
60*30*30
Wat zijn je waterwaarden ?
van de laatste keer weet ik alleen de pH 7.4 omdat er een overstroming en grote drukte was in de winkel (nu natuurlijk heel stom van mij om er niet naar te vragen!!)
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Ik heb een binnenfilter, op de doos staat IN 400 plus van Tetra. Geschikt voor 30-60L.
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
ongeveer 1/3 iedere week
Om welke vis(sen) gaat het ?
2 dwergalgeneters (otocinclus affinis)
Wat zijn de medebewoners ?
9 dwergkegelvlekbarbelen en 4 japonica garnalen
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
een maand geleden zijn de garnalen erbij gekomen en 2 weken geleden heb ik de plantjes een klein beetje gesnoeid omdat ze erg groot waren geworden
Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
ze liggen opeens dood op de bodem van mijn aquarium. Dood zijn ze doorzichtig/licht van kleur en ze lijken ook mager maar als ze nog leven valt er niets aan mij op. (Zie foto's) Minimaal 2x per dag tel ik al mijn visjes en kijk ik of ze er nog gezond uit zien.
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Water laten testen bij de dierenwinkel met het verhaal van mijn dode vis erbij
Hoelang heeft de vis het al ?
onbekend
Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
al 10 maanden
Heb je een foto van de symptomen?
zie boven

Hoe meer info hoe beter.

~ Ivo

Hoi draaikolk,weet niet of je de foto's zelf wel ziet maar voor mij zijn ze niet zichtbaar.

Ik zie de foto's ook niet maar als je de linkjes opent in je browser dan doen ze het wel (als het goed is). Anders zal ik vanavond nog een keer proberen de foto's erop te zetten met mijn ICT helpdesk erbij..

Ik zet het verkeerd neer,kan ze ook niet aanklikken bedoel ik 😉

photostream

photostream

photostream

photostream

Ik hoop dat het nu wel lukt.. de eerste twee zijn de dode vis en de andere twee zijn 2 andere vissen in mijn aquarium.

Ja nu wel maar ook een hoop priv� foto's en weet niet of dat de bedoeling is?
Stiekem ff gekeken! :juggle:

Wat betreft de vissen zijn Oto's zeker in het begin heel kwetsbaar dus kan zijn dat ze daardoor het niet gered hebben bv.
Lees net alles nog een keer en je hebt ze dus al 10 maanden,sorry 😉

Ff alles opnieuw nog een keer goed lezen.

Nog ff alles gelezen op het gemakje maar zou het ook niet weten,door slechte waterwaarden zouden de garnalen als eerste doodgaan dus denk niet dat dat het is.
Zoals ik al eerder aangaf is de Otocinclus nou niet de sterkste vis maar is de uitval niet heel lang na aankoop dus denk ook niet dat dat het geval is.
Voedsel is wel een punt,ze worden meestal het actiefst als het licht uit is dus is het wel verstandig dat je dan zorgt dat er iets te eten voor ze is.
Vind je filter trouwens niet heel geschikt voor het formaat bak trouwens.

Bedankt voor het meedenken!
Wat voor filter denk je dat goed is voor mijn bak?
Ik geef 's ochtends vroeg voer, als het licht nog niet aan is. Kan ik het beter 's avonds laat doen?

Je kan ook 2 keer per dag een beetje doen bv,ik geef overdag iets en later op de avond net voor het licht uitgaat.
Ik zou zelf voor een buitenfilter gaan,veel meer mogelijkheden en capaciteit wat filtermateriaal betreft en scheelt wat ruimte in de bak.

Heb zelf een Eheim 2211 op m'n 60cm staan en bevalt prima maar zijn zat andere geschikte filters te verkrijgen.

Bedankt John! Hier kan ik iets mee!

Graag gedaan.
Vind je het zelf trouwens geen probleem dat al je stap bbq vakantie en badminton foto's te zien zijn? knappe vriendin tussen haakjes 😉

whahaha de foto's zijn van vriendlief en die dacht dat hij zijn privacy instellingen goed had aangepast. Nu dus een eyeopener dat dat niet zo is. De badmintonfoto's staan ook nog ergens anders openbaar voor iedereen.
En die knappe vriendin, dat ben ik! Thanx! 😉 haha

Haha,tjonge ik dacht dat jij Martin was :juggle:
Vond het ff spannend toen ik die foto van de badkuip zag maar gelukkig geen naakte toestanden op de volgende foto's 😉

Ik las dat je je filter ook veel te regelmatig schoonmaakt ( iedere week)
Niet doen hoor, er zitten goede bacterien in, pas verschonen als de uitvoer stroom minder wordt.
Welkom trouwens!

Voor zover ik weet eten oto's ook dierlijk voedsel. Dus misschien moet je ze wat ander voer geven? Het zijn overigens geen Otocinclus affinis. Eerder de macrospilus.
Ik gebruik tabimin tabletten voor bodemvissen van Tetra. Die bevatten zowel plantaardig als dierlijk voedsel.

Bedankt voor de tips Astrid en Suuzz!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan