Wat is er nieuw

draviks 54L bakje (dravik2)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dravik2
  • Startdatum Startdatum
D

Dravik2

Guest
aangezien ik de laatste tijd mijn 60*30*30 aquarium heb verbouwd en hem nu weer aan het opstarten ben dacht ik laat ik van dit aquarium ook eens een foto album starten

eerst heb ik mijn oude achterwand er uit gesloopt (had hem blijkbaar erg goed gemaakt want hij was bijna niet kapot te krijgen) dus ik ben er echt meer dan een dag mee bezig geweest om hem er goed uit te krijgen.
toen het aquarium helemaal leeg was heb ik hem zo goed mogelijk schoon gemaakt heb niet alle kit resten van de ruit gekregen maar deze zitten niet op een voor mij storende plek (achter de nieuwe achterwand en op een wand waar ik niet door kijk)
na het schoonmaken ben ik bezig gegaan met een nieuwe achterwand welke wat minder ruimte in neemt dan de vorige ik heb hem net als de vorige achterwand van tempex met tegellijm en epoxy gemaakt allen dit keer heb ik de achterwand ingewreven met coco's grond ook heb ik een behoorlijk aantal beuken takjes gebruikt in de achterwand.
daarna heb ik een laagje brekerzand op de bodem gelegd cm of 2 max
hierin heb ik langs de lange wand vallisneria geplant en tussen de takjes een anubias nana mini
verder komt er nog cabomba aquatica langs de achterwand (dit is de korte zijde aangezien het aquarium staat zodat de 60cm de diepte is en de breedte 30 is)
verder als voorgrond plant echinodorus tenellus
en er komt nog java mos op een steen
de steen is voor de bak behoorlijk groot maar dit heb ik gedaan omdat ik de bak wil laten draaien op een sponsfilter welke achte de steen komt te staan zodat je deze niet ziet staan op de bellen na
ook heb ik een redelijke lading beuken blad op de bodem en tussen de takken liggen en er komt nog een aantal kleine steentjes in

als dieren komen er vuurgarnalen in misschien sakura ligt er aan wat er beschikbaar is en een groepje nanostommus marginatus (8)
in de volgende post zal ik even wat foto's plaatsen van hoe deze er nu bij staat

Ben alvast benieuwd 🙂

voor aanzicht van het aquarium
218316_0_82_dsc02750.jpg

het zij aanzicht is maar zoon 15/20cm omdat de rest tegen mijn grote aqua aan staat dit zie je daar ongeveer
142435_0_82_dsc02751.jpg

nog een voor aanzichtje
835787_0_82_dsc02752.jpg

wat blad tussen de takken en op de achtergrond de anubias
985975_0_82_dsc02754.jpg

de bodem en wat blad tussen de takken
812585_0_82_dsc02755.jpg

de achtergrond is nog erg schoon en er staat nog geen cabomba voor maar verder is het aquarium al erg mooi naar mijn mening lekker weelderig
hoop dat jullie hem ook kunnen waarderen 🙂

Weer is wat anders als wat je normaal ziet.
Maar ziet er leuk uit hoor!

Ja best leuk hoor. Ben je niet bang voor ziekten en bacteri�n voor de garnalen met al die blaadjes en takjes van buiten??

draait al meer dan een maand in en in het grotere aquarium gaat het gebruik van takken blad en elzenproppen van buiten ook prima
en er zijn veel meer mensen die het gebruiken dus ik verwacht niet echt problemen (eerste week alleen zoon schimmel laagje gehad) maar dat was bij mijn grote aquarium ook dit trok langzaam weer weg en heeft nooit problemen gegeven

Ziet er mooi uit. Gebruik zelf ook bladeren en takken van buiten bij mijn garnalen. Even afspoelen onder de koude kraan (voor de zekerheid) en dan zo de bak in.

zou het nog echt uitmaken als ik de nannostomussen er in zet voor ik de garnalen er in doe??
heb namelijk nu tijd genoeg aangezien ik nog vakantie heb en ik heb geen idee wanneer ik de garnalen kan krijgen
er zullen sowieso genoeg verstop plekjes voor de garnalen zijn en ik heb geen idee of nannostomus in staat zijn om baby garnaaltjes te pakken ze eten wel volwassen artemia (met moeite 😛)vandaar dat ik me afvraag of ik de garnalen eerst een tijd in de bak moet hebben zodat dit er wat meer kunnen worden en ze de bak kennen of dat dit niet zal uitmaken

Vorige week bij verschillende webshops wat nieuwe dingen besteld
heb nu een azijn aaltjes kweek staan verder heb ik artemia en een sponsfilter plus luchtpomp besteld en onder tussen ook binnen gekregen.
Ook heb ik de kleibolletjes mix binnen gekregen en maar meteen gedraaid
morgen krijg ik de plantjes binnen om dit aquarium af te kunnen maken. Duurde een beetje lang deze keer maar dat zal wel met de vakantie te maken hebben of misschien had ik iets wat niet direct leverbaar was
Dus hopelijk krijg ik het morgen goed genoeg af naar mijn idee dan zal ik even een paar foto's maken hoe hij er dan bij staat

Dravik2 zei:
zou het nog echt uitmaken als ik de nannostomussen er in zet voor ik de garnalen er in doe??
Jazeker dat maakt uit.

Eerst de garnaaltjes inzetten zodat die vast kunne settelen. Als je eerst de visjes inzet en later de garnalen denken die misschien dat er gevoerd wordt met alle gevolgen van dien.

ik heb de plantjes binnen gekregen en maar meteen geplant
ik ben zelf erg tevreden over het resultaat het enige wat ik nog moet toevoegen is wat meer blad achterin daar is de bodem me iets te kaal en een paar kiezels
de cabomba heb ik niet echt op de foto gekregen omdat ze helemaal achterin staan dat lukt niet met deze camera
de bak ziet er mooier uit in het echt maarja heb geen betere fotocamera hopelijk kan ik binnenkort eens foto's maken met een echte goede camera

fototjes van het vooraanzicht
871183_0_82_dsc02761.jpg

762977_0_82_dsc02762.jpg

189934_0_82_dsc02764.jpg

eentje van de linker zijde en voorzijde (dit is het enige stuk waar vandaan je in het aquarium kan kijken)
679441_0_82_dsc02765.jpg

eentje van de linker zijde de wand weerspiegelt waardoor het wat meer diepte geeft dit zie je op de foto minder mooi dan in het echt dit is hoe ik de bak vanaf mijn bed zie
473477_0_82_dsc02766.jpg

de nieuw geplante echinodorus tenellus (heb er meteen kleibolletjes bij gezet hoop dat ze het goed gaan doen 🙂
559854_0_82_dsc02767.jpg

nog een maar nu met wat meer diepte
916986_0_82_dsc02768.jpg

nog een van de linker kant
282259_0_82_dsc02769.jpg

moet zeggen dat ik de krassen op de foto's best wel hinderlijk vind in het echt vallen ze iets minder op

ondertussen zwemmen de nannostomussen al een ruime maand in de bak kom ik er gisteren achter dat hij al die tijd zonder verwarming heeft gedraaid op een graag of 18
1 nannostomus heeft dit niet overleeft maar deze deed het al een half jaar niet echt super was altijd wat dun en had een evenwichtsprobleem (hing altijd schuin in het water)
blijkbaar kunnen ze dus best wat hebben zolang ze goed doorvoed en gezond zijn.
ik zal de komende dagen eens proberen wat foto's te maken van de bak en vissen

bakje draait nogsteeds goed foto's hebben wat op zich laten wachten had geen batterijen in huis 😛
maar bij deze als nog
693873_0_82_dsc02819.jpg

853796_0_82_dsc02818.jpg

395335_0_82_dsc02795.jpg

683839_0_82_dsc02797.jpg

694275_0_82_dsc02798.jpg

877978_0_82_dsc02809.jpg

219117_0_82_dsc02805.jpg

dit bakje draai ondertussen nog mooi en sinds het vivarium zwemmen er rond de 20 vuurgarnalen in rond.
De nannostomus en dachten eerst wat interessant maar ze hadden wel Door dat het geen eten was aangezien het redelijk formaat was
ondertussen scharrelen de garnalen gezellig rond en kijken de nannostomus en er niet meer naar om
zal binnenkort wel weer eens wat foto's maken

deze bak is ondertussen een beetje een oerwoud de vissen en garnalen vinden het wel leuk en ik zelf vind het er ook wel goed uit zien alleen voor het maken van foto's is het wat minder 😛
sinds ik mijn grote bak als biotoop heb draaien zit ik er over te denken om deze bak ook leeg te halen en als biotoop ga inrichten.
nu heb ik ondertussen besloten dit ook te gaan doen en ik ga naar een
flooded steam near cnel bogoda (rio parana drainage)
linkje met wat info (de borellii komt er niet in hoor)
http://www.gbif.org/occurrence/48511

aangezien er binnen dit biotoop weinig vissen geschikt zijn voor een 60cm bakje was na een keer na vragen het bestand eigenlijk wel duidelijk 🙂
het zal worden
12 corydoras hastatus
5 hypoptopoma inexspectatum

inrichting zal opzich niet heel veel aan veranderen
steentjes
zand bodem
blad
hout
takjes
en in plaats van het gras wat er in de natuur groeit hou ik het even bij vallisneria alleen niet zoon oerwoud als dat het nu is 🙂

Mooi biotoop zeg. Een echt kijkje onder water. :foto:

ook maar weer eens een update van dit bakje wel is waar zonder foto's maar die zal ik vanavond nog even posten.
zoals te zien is aan mijn vorige bericht was ik van plan om dit bakje net als de 1,2m naar het biotoop a flooded stream near coronel bogado/parana drainage biotoop(paraguay) om te zetten. maar het valt niet mee om de soorten te krijgen die ik zoek dus na lang zoeken de plannen de deur uit gegooid en maar bedacht om van dit bakje een kweek bak voor een apistogramma soort te maken en dus maar eens contact opgenomen met utaka aangezien ik een mooie soort had gezien die glaser in duitsland aanbied.
na navraag bleek deze soort me toch iets te duur (120 euro) voor 2 vissen en dan is het niet eens zeker dat je een man en vrouw hebt laat staan een koppel. dus maar weer even verder kijken utaka zelf had ook nog een paar mooie soorten dus maar even een beetje zoeken.
nu kijk ik vervolgens weer bij een duitse handelaar zie ik in een keer dat de hastatus word aangeboden 😀
dus net nu ik de plannen de deur uit deed word een soort die ik zoek aangeboden 😛 dus ik snel zelf de deut uit die plannen weer opzoeken en er toch maar weer een biotoop bak van maken 😛

aangezien het dus het zelfde biotoop word als mijn 1,2m bak ga ik voor beide bakken samen een nieuw topic aan maken dus na een paar afsluitende foto's vanavond van hoe de bak er nu bij staat zal dit topic niet meer worden gebruikt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan