Wat is er nieuw

Echinodorus argentinensis

• Onderwerp starter Onderwerp starter roest
  • Startdatum Startdatum
R

roest

Guest
word bruine alg aaan
voeg alleen pro fito toe (1x in de week)
de bladjes worden ook lelijk en gaten
wie weet hoe dat kan ?
111247_0_82_20140413_172018.jpg

Zou je het misschien iets beter kunnen beschrijven?
Een foto zou ook kunnen helpen

Heb je ook een betere foto van de gehele bak??
Ik denk penseelalg te zien, maar op deze foto is dat moeilijk te zien hoor.
Je kunt natuurlijk ook een tekort hebben aan bv co2, nitraat of fosfaat.
Weet je toevallig de waterwaarden??

Wat ook handig is om te weten:
-Hoelang staat de verlichting aan per dag
-Hoeveel watt verlichting
-Hoe groot is het aquarium
-Is er ook directe inval van zonlicht

Hoelang staat de verlichting aan per dag --->10 uur
Hoeveel watt verlichting ----> 36 watt warmlite/1200 en 36 watt/1200mm daylite
Hoe groot is het aquarium rio400
Is er ook directe inval van zonlicht ---> ja staat tegen over een raam

voeg ook co2 toe
denk zelf nieuwe lampen?

10 uur is best lang. Ik zou anders eens teruggaan naar zo n 8,5 uur.
Maar de waarden zijn ook erg belangrijk om te kunnen bepalen of er een tekort zit.
Het zonlicht wat erin valt zorgt ook voor extra groei denk ik.
Zou je dus de waarden kunnen bepalen of laten bepalen en deze doorgeven en een totaaltje van de bak??
Is dit de enige plant waar je problemen mee hebt of zijn er meer met (alg) problemen??

Waarom is 10 uur best lang? Dat hoor ik je altijd zeggen. Vraag eens aan Willem v Wezel, Arie O of Martinez bijv hoe lang hun de lampen aan hebben.
10 uur kan best, je moet waarschijnlijk wat meer voedingstoffen toevoegen.
Gaatjes in bladeren zijn vaak de oorzaak van een tekort aan po4. Heb je ook een foto van je hele bak?
Wat ook niet onbelangrijk is hoe vaak ververs je je water? Wat is je visbestand en hoe vaak en hoeveel voer je ze?
Qua waterwaardes is het belangrijk om de no3 en po4 op pijl te houden. Bijv no3 15mg/l en po4 1mg/l

Ja meer voeding dat is ook een mogelijkheid maar dat weten we nog niet he.
Als er tekorten zijn kun je kiezen voor korter belichten of meer voeding toevoegen of een combi.
Maar ik heb het idee dat de TS nog geen waarden weet of iets toevoegd dus dan zou ik eerst de duur verkorten.
Gaatjes kan de Po4 zijn maar soms ook een kaliumgebrek.

Wellicht dat de door jou genoemde mensen de duur langer hebben maar ik ken er ook heel veel die ook de duur tussen de 8 en 9 uur hebben.
Maar je hebt dus wel gelijk dat 10 uur kan maar zo te zien is het momenteel voor de TS toch teveel. Dan moet hij eerst gaan bijdoseren want anders zal het tekort wat er bijna zeker wel is blijven bestaan.
En best lang is wat anders dan te lang hoor 😉

Is geen aanval hoor, maar ik zie je 9 van de 10 keer over de verlichting zeggen dat 8 uur meer dan genoeg is. De mannen waar ik het net over had hebben de lampen vaak 12 uur op een dag aan. Zo niet langer.
Maar goed, wat je al zei er kunnen meerdere oorzaken zijn.

oke bedankt voor de info ga denk ik kaluim proberen en naar 8 uren licht

Tja jammer dat je de waarden niet kan meten want dan was er wellicht makkelijker iets over te zeggen. het is nu gissen he.
Als je echt grote tekorten hebt is het afwachten wat het verkorten gaat doen, maar ja proberen kan natuurlijk.

766314_0_82_20140414_205424.jpg

is net gemeten

Ik kan natuurlijk niet zien wat de waarden zijn 😉. Zou je die willen posten??
Nu is een teststrip ook maar een indicatie, maar goed beter iets dan niets he. druppeltesten zijn een stuk betrouwbaarder.

Wat heb je er allemaal voor planten in? En hebben die hetzelfde probleem? En wat zijn de waardes die horen bij dat stripje?
Het is wel handig als je hulp wilt, je dan ook de vragen beantwoord. Anders kunnen we je niet helpen en ga je misschien dingen doen die helemaal niet nodig zijn.

Heb je ook nog een totaal foto van je aquarium??

Voeg je kleibolletjes of iets dergelijks toe bij de wortels van je Echinodorus?

4 x Echinodorus argentinensis
1 x Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid)
2 x Cryptocoryne tropica
1 x Echinodorus harbich
2 x Moorkien garnalen hout
1 x Echinodorus martii/major
1 x Cryptocoryne nevilii

deze planten zitten er in

Ja dat zijn veelal planten die niet al te veeleisend zijn dus.
Maar wat zijn de waarden dan die bij de strip horen??
Aan de kleur kunnen wij dat niet zo aflezen namelijk. Zou handig zijn als je die zelf kunt posten.

De enige plant die voeding uit het water haalt is het sterrenkruid. De rest allemaal via de wortels, dus een kleibolletje erbij.

Ja dat klopt maar ja we weten nu nog geen nitraat en fosfaat waarde. En dat zit toch niet in een kleibolletje dacht ik. Dus er zal toch wel wat nitraat en fosfaat aanwezig moeten zijn, alleen weten we dat nu niet.

Wat en hoeveel voer je je visjes?
Genoeg bakken die het zonder extra toevoeging van nitraat en fosfaat zouden moeten redden.

~ Ivo

Klopt Ivo, zo ook mijn beide 60cm bakjes maar ik heb er vrij veel drijvers boven zitten moet ik zeggen.
Ik ben wel benieuwd wat de no3 en po4 zijn van dat bakje. Ook andere waarden kunnen een boel extra zeggen.

Idd Ivo, die vraag had ik een aantal posts terug ook al gevraagd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan