Wat is er nieuw

Een vraag over de calculator voor EI methode

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Goede avond,

In iedere calculator wordt altijd gevraagd naar de inhoud van je bak in liters.
Moet je hier ook de inhoud van je extern filter bij tellen?
Ik heb een Eheim Professionel 3e 600T filter met een inhoud van meer dan 15 liter, dat telt behoorlijk aan in de berekening.
Of is dit niet nodig en is de inhoud van je bak voldoende?

Nou dat zou ik niet meetellen hoor want dat zal maar een klein deel van je bak betreffen. Ik ga zelf altijd ook uit van de bruto inhoudt van de bak en wellicht dat je dan iets hoger uitkomt dan de 20/2 die je toe wil voegen maar dat zijn zeer geringe afwijkingen en normaliter niet zo van belang denk ik.
Hoeveel liter is je bak overigens?

Ja kunt het doen maar echt nodig lijkt het me niet, tenzij de bak zelf maar 20 liter is 😀

Is verwaarloosbaar

Ik zou dan ook gewoon van die 220 liter uitgaan hoor.

Berekenen naar de Netto inhoud zou ik dan toch beter vinden, er kan maar zo 30 a 40 liter afgaan door de bodem/waterhoogte/decoratie
Mijn bak is Bruto 225 liter, maar meer dan 190 liter krijg ik er niet in.

Ja ok maar goed dan zou je dus uitgaande van die hoeveelheden niet op 20/2 maar zo n 23/2,2 uitkomen. Bij een bak die redelijk is beplant en dus voeding verbruikt kan dat denk ik weinig kwaad en ik heb op de Ferplast 100 altijd voor 200 liter toegevoegd terwijl deze bruto maar 190 liter was.
Maar goed voor alle zekerheid kun je natuurlijk simpel het aantal liters bodem eraf trekken en dan de dosering aanpassen aan de netto inhoudt.

Ligt denk ik ook aan de streefwaarde van de EI die word gebruikt. Liggen die op 10:1 of op 20:2 ?
Maar als je de bruto inhoud van je bak neemt bij je berekeningen, bij het gebruik van de EI, kan er eigenlijk niet zoveel mis gaan. Je reset immers toch elke week.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan