Wat is er nieuw

Eieren, maar van wie

DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Leeftijd
33
Goedemiddag,

Zoals de titel al zegt. Ik zie een legsel op de ruitenmagneet zitten, maar ik durf niet met 100% te zeggen van wie.

Ik gok dat het van mijn maanvissen is maar zeker weet ik het niet.
20220619_123753-jpg.345106

Zeker omdat het nieuw gevormde paartje er ook bij in de buurt hangt.

20220619_124257.jpg

Verder zitten er corydora pandas in, maar op 40 cm hoogte vind ik wel hoog voor hun.

Ramirezis, maar die leggen ook meer op de grond.

Als het van de maanvis is wil ik ze wel proberen groot te brengen, iemand tips ?

Bijlagen

• 20220619_123753.jpg
    20220619_123753.jpg
    109.1 KB · Weergaven: 941
Zo'n groot legsel is zeker van de maanvissen.

Als dit het eerste legsel is laat het dan gewoon maar even gaan, er zitten wat witte eieren tussen het geheel die onbevrucht zijn of beschimmeld.
Maanvissen die beginnen met afzetten zullen daar immer mee doorgaan, dus je mag voor de toekomst nog wel wat afzettingen plaats zien vinden.

Zo'n groot legsel is zeker van de maanvissen.

Als dit het eerste legsel is laat het dan gewoon maar even gaan, er zitten wat witte eieren tussen het geheel die onbevrucht zijn of beschimmeld.
Maanvissen die beginnen met afzetten zullen daar immer mee doorgaan, dus je mag voor de toekomst nog wel wat afzettingen plaats zien vinden.
Helemaal top, heb wel besloten dat ik ze wil gaan proberen groot te brengen, en heb intussen de eieren.
20220619_150926.jpg

20220619_150933.jpg

Dus ik heb een bak gemaakt voor de eerste 2 weken in het huidige aquarium waar de eieren in kunnen uitkomen. Dan blijven ze de zelfde temperatuur en zelfse waterwaarde. Heb ook nog een ingedraaid 125 liter leeg staan voor daarna.

De kweekbak bestaat uit een 5 liter bak, waar een 50 liter per uur pompje water uit de grote bak in pompt en middels een overflow met spons loopt het weer het grote aquarium in.

Gaat dit nog een nadelig effect hebben op het koppeltje nu ze misschien de eitjes kwijt zijn ?

Ik begreep dat de eitjes na +/- 3 dagen uitkomen, ik gok dat ze al Minimaal een dag daar gelegd waren, gezien er al een paar wit gekleurd waren ?

Dar42

Je gaat in je enthousiasme iets te snel, het is zo te zien nog een jong koppel, laat ze voorlopig een beetje leren.
Als dit het eerste nest is volgen er nog wel meer, maar je moet het zien, net als in onze mensenwereld dat het een jong stel is wat nog wat moet leren in en met de opvoeding van nakomelingen.

Waarschijnlijk door het maken van de foto zijn beide ouders even weggezwommen van de eieren, dat is wat ik zie.Maar jou vissen zitten in een leerproces waarbij ze op een later moment de eieren blijven verzorgen en continue de eieren moeten gaan bewaken ,en overige vissen die te dicht bij komen verjagen.

Denk niet meteen aan kweekbakken of wat dan ook, laat ze lekker hun gang gaan, misschien moet later de waterhardheid of wat dan ook nog wat aangepast worden.

Geef ze vooral rust, ook als het nest morgen verdwenen is, ze beginnen na een bepaalde periode toch weer met afzetten.

Dar42

Je gaat in je enthousiasme iets te snel, het is zo te zien nog een jong koppel, laat ze voorlopig een beetje leren.
Als dit het eerste nest is volgen er nog wel meer, maar je moet het zien, net als in onze mensenwereld dat het een jong stel is wat nog wat moet leren in en met de opvoeding van nakomelingen.

Waarschijnlijk door het maken van de foto zijn beide ouders even weggezwommen van de eieren, dat is wat ik zie.Maar jou vissen zitten in een leerproces waarbij ze op een later moment de eieren blijven verzorgen en continue de eieren moeten gaan bewaken ,en overige vissen die te dicht bij komen verjagen.

Denk niet meteen aan kweekbakken of wat dan ook, laat ze lekker hun gang gaan, misschien moet later de waterhardheid of wat dan ook nog wat aangepast worden.

Geef ze vooral rust, ook als het nest morgen verdwenen is, ze beginnen na een bepaalde periode toch weer met afzetten.
Ga ik doen, dank voor de tip

Inmiddels zijn er best wat eitjes uitgekomen, alleen zijn er ook een aantal eitjes waar de schimmel op staat. Kan ik de uitgekomen eitjes nog beschermen tegen de schimmeleitjes ?

Maanvissen die beginnen met afzetten zullen daar immer mee doorgaan
De mijne zijn nu zo n 3 jaar en ik heb maanden geleden in een paar weken tijd 2x een legsel gehad wat de volgende dag weg was maar daarna nooit meer wat gezien of pogingen daartoe. Misschien was het te vermoeiend voor ze.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan