Wat is er nieuw

Eng!! Miniscule witte beestjes

Michel

Well-known member
Lid geworden
29 december 2016
Leeftijd
39
Hallo allen..

Ik keek naar mijn aquarium vanmiddag en dacht dat er zand zat aan de randen.. blijken het extreem veel witte beestjes te zijn.. ik kan niet vinden wat het is, heeft iemand ervaring mee? Hoe kan ik het weghalen? Wat is het? Zie foto's
20200823_134619.jpg
20200823_133634.jpg

Bijlagen

• 20200823_132040.jpg
    20200823_132040.jpg
    51.4 KB · Weergaven: 413
Ik snap de foto's niet zo goed eigenlijk... :sorry:

Is die zwarte rand op de foto's de buitenkant van de bak of lijkt het alleen maar zo?
Edit: het ijkt namelijk alsof de beestjes buiten de bak (en niet onder water) zitten?

Ja het is de buitenkant.. daarom zo raar...

Ja het is de buitenkant.. daarom zo raar...

In dag geval vind ik het ook best eng moet ik zeggen...
😱

En wat is het zwarte materiaal waar ze op zitten precies? Lijkt wel alsof ze dat zo interessant vinden...

Lijken wel maden van fruitvliegjes.. geen fruitvliegjes en/of half gebakken fruit in de omgeving ?
Effe heel milieu vriendelijk, de stofzuiger erop en de zak in een plastic zak knopen, en even een paar dagen goed de omgeving van je bak controleren

Het lijken me meer vliegjes toe maar geen maden.

springstaartjes? https://www.dutchrana.nl/shop/voeding/voedseldieren/springstaarten-05l/

Foto is te onduidelijk om echt een inschatting te kunnen maken. Meer info nodig. Maar deze leven op/bij water/in vochtige bodem en niet in het water wat kan verklaren waarom ze juist daar zouden zitten. Ook lijkt de afmeting te kloppen. Heb je drijfplanten? dan is de kans dat dit ze zijn nog groter.

https://tropischevissengids.jouwweb.nl/aquarium-tips/diertjes-in-het-aquarium

Laatst bewerkt door een moderator:

Zien jullie de video? Ik heb helaas geen vergrootglas.. waar ze op zitten is metaal, maar ook op het hout.. concentreert zich bij de vochtige plekken.. nu al 4x schoongemaakt en ze blijven terugkomen.. ze bewegen, springen niet.. maar volgens mij pas sinds gister actief.. je ziet ze wel bewegen op de video...

Ik heb er echt helemaal niks over gevonden op het internet.. ik zit er nu aan te denken om de Deo spuit te pakken en een aansteker en alles even kort te branden.. ze leven niet in het watet

Pas wel op met kunststof zou ik zeggen. Ik zou ze er eerder af proberen te zuigen.

Ik heb er echt helemaal niks over gevonden op het internet.. ik zit er nu aan te denken om de Deo spuit te pakken en een aansteker en alles even kort te branden.. ze leven niet in het watet
Laatst wou een Duitser op die manier een wespennest verdelgen, nu woontie weer bij zijn ouwelui 🤣 M.A.W. dat is niet zo'n geschikt plan

Misschien sla ik de plank mis maar je kan het mss inspuiten met natuurazijn.

Baygon tegen kruipend spul op spuiten en goed ervoor zorgen dat er niets in je aquarium terecht komt natuurlijk want dan krijg je zo'n vis als op het filmpje van M.Schot.

Dat zijn denk ik psocids (booklice of stofluis in Nederlands). Ze komen voor in vochtige omgevingen en kunnen niet tegen droge lucht. Daarnaast eten ze schimmels, algen, korstmossen etc. Misschien komen ze vanuit een potje visvoer ergens of is er wat anders te eten in de buurt? Kijk ook even of er nergens schimmel zit waar ze van eten.

Best apart dit. Ik zou zeggen springstaartjes maar die komen op rotend materiaal af, als het hout is waar ze op zitten kan dat mischien aan het rotten zijn en krijg je die beestjes. Wat voor vissen zitten in de bak?

Als je bijvoorbeeld bijlzalmen ofzo hebt die lusten waarschijnlijk wel wat van die beestjes. En als ze geen schade aanrichten geen domme dingen doen om ze toch weg te krijgen, als ze onschuldig zijn zijn ze onschuldig en moet je bijv. Niet alles in de hens zetten maar even afwachten

Als je bijvoorbeeld bijlzalmen ofzo hebt die lusten waarschijnlijk wel wat van die beestjes. En als ze geen schade aanrichten geen domme dingen doen om ze toch weg te krijgen, als ze onschuldig zijn zijn ze onschuldig en moet je bijv. Niet alles in de hens zetten maar even afwachten
Bluswater genoeg in het aquarium

springstaarten zitten meer bij het wateroppervlak en springen zoals de naam zegt. Deze op de video kruiper meer zoals mijten.

Ik hoop voor de TS dat er iemand kan zeggen wat dit voor gespuis is want dat maakt de bestrijding vaak wel makkelijker.

Dan zal er wel iets aan het schimmelen zijn, want algen krijg je niet aan de buitenkant, en eigenlijk weet ik niet precies wat korstmossen zijn maar ik denk ik een mossoort. Die zul je ook niet hebben want dat zie je wel zitten

Ik denk ook een stofluis soortje. De ruimte waar het aquarium in staat zal wel iets te vochtig zijn, zou dat kunnen? Kwestie van goed ventileren en het zou na wegvegen niet meer terug moeten komen.

Ik denk ook een stofluis soortje. De ruimte waar het aquarium in staat zal wel iets te vochtig zijn, zou dat kunnen? Kwestie van goed ventileren en het zou na wegvegen niet meer terug moeten komen.

In mn link staat juist dat ze in droge ruimtes voorkomen :juggle:

In mn link staat juist dat ze in droge ruimtes voorkomen :juggle:
Dat lees ik niet. Uit jouw link:
"Stofluizen leven in vochtige omgevingen."
en
"De stofluis laat zich gemakkelijk bestrijden. Ofwel door de voorwerpen waarop ze leeft op te ruimen of door de wezens te doden door de ruimte droog te stoken of te ventileren wanneer het buiten warm en droog is."

Dat lees ik niet. Uit jouw link:
"Stofluizen leven in vochtige omgevingen."
en
"De stofluis laat zich gemakkelijk bestrijden. Ofwel door de voorwerpen waarop ze leeft op te ruimen of door de wezens te doden door de ruimte droog te stoken of te ventileren wanneer het buiten warm en droog is."

Nou ik ga morgen een betere bril kopen of wat minder oploskoffie drinken :DD :sorry:

Merethe heeft gelijk.. ik had een doosje tabletjes, dat is nu poeder.. gelijk in de prullenbak gemikt.. die bewaarde ik onder de kap in de vochtige ruimte.. zelfde probleem op het Engelstalige forum.. hartstikke bedankt voor de hulp..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan