Wat is er nieuw

Erg onhandige bijlzalm, wat nu?

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Mijn kleinste bijlzalm heeft het voor elkaar gekregen om door de spleten van de inlaat mijn Bioflow 3.0 binnen te komen. Ik was hem kwijt en vond hem daar terug, maar hij had zich al wel aardig verwond. Resultaat: beschadigde vinnen (1 van de 'vleugels' is half weg) beschadigde staartvin en tot overmaat van ramp zit er nu ook nog wat schimmel op de beschadigde voorste vinnen. Wat nu te doen? Ik heb nog wel wat anti-schimmelmiddel staan, maar gaan de vinnen dan weer teruggroeien? En moet ik de hele bak behandelen, terwijl de andere vissen helemaal niks mankeert?

Ik zou de vis apart zetten en dan behandelen, vinnen kunnen wel weer aangroeien. De hele bak hoeft niet behandeld. Zwemt de vis nog wel normaal? Heb je een foto? Als de vis er heel erg aan toe is zou ik hem uit z'n lijden verlossen, maar goed dat kan ik zo niet beoordelen.
Misschien is een zoutbadje ook wel een idee??

Hij zwemt nog wel normaal, al moet hij wel behoorlijk 'corrigeren'. Ik zou me er normaal ook niet zo druk over maken, maar die schimmel zit me niet lekker. Zal straks even een foto proberen te maken.

Voor wat betreft apart zetten: heb je het dan over een bakje in de bak, of een apart aquarium? Ik heb namelijk geen quarantainebak staan...

Ik zou dan heel de bak behandelen met dat middeltje want is toch wel een teken dat er iets in de bak huist als beschadigde delen van een vis schimmel vertonen lijkt mij.

ik bedoelde echt een aparte bak.... ik zou de vis een zoutbadje geven in een emmer... en dan eerst eens aanzien. En het aquarium even goed water verversen zodat je schoon water hebt zonder teveel zweefvuil. Als je een hele bak behandelt ben ik zelf altijd bang dat de bak helemaal uit balans raakt. Heb zelf een vis gehad met popeye na een vechtpartij en dit is uiteindelijk ook weer genezen zonder echt te behandelen (wel zoutbadje).
Maar goed zo zie je maar meningen verschillen, dus je zult toch zelf een beslissing moeten maken.

Aparte bak wordt hem niet, dus toch maar even een dosis Femsee toegevoegd. Dat werkte toen ik ooit last had van wat schimmel bij neons ook goed, dus dan toch liever het zekere voor het onzekere. Ik denk dat de oorzaak is een combinatie van een hoop stress door het verblijf in het filter en de beschadigde vinnen, waardoor hij even wat vatbaarder was. Nu even aanzien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan