Wat is er nieuw

Etsan''s tanganyika bak (150/90/50wh)

• Onderwerp starter Onderwerp starter etsan
  • Startdatum Startdatum
E

etsan

Guest
Hallo

Na een hele tijd weer een fotoalbum aan het maken.
Ik ben in januari 2012 begonnen met een rio240 met zuid-amerika (hier heb ik dus een tijd terug een fotoalbum van gemaakt).
De rio heb ik ergens in de zomer van 2012 verkocht omdat ik groter wou. Toen heb ik daar een bak van 160/50/50wh voor gekocht. Hier heb ik tanganyika vissen in gehouden.
Afgelopen zomer vatte ik het plan op om zelf een bak te bouwen, want ik wou graag een diepere bak. Maar gelukkig kwam ik op MP een mooi formaat bak tegen. Ik schrijf gelukkig, want zo handig om zelf een bak te bouwen ben ik denk ik toch niet 😛
Deze bak heb ik in oktober 2013 opgehaald. En tijdelijk bij kennissen in de schuur mogen stallen. Dit omdat ik eerst naar de vloer moest kijken of deze de bak wel kon houden. En de bak moht ook pas na november naar binnen, aangezien we eerst nog een groot feest zouden houden in huis en daar alle ruimte voor nodig hadden. Maar genoeg geschreven, tijd voor foto's:

Tja dat ik even onder de vloer keek was maar goed ook. De balken waren voor zo'n groot gewicht echt niet voldoende meer.
FZcT93pVMt3hMCuqgwwnjAJcy0KGJy7o.jpeg

Dus aan de slag

Eerst nog wat geknoeid met stoepbanden, maar dit zand is echt te mul voor zoiets

Dus toch maar iets anders

Een betonnen vloertje storten

hebben mijn mams en ik toch netjes gedaan dacht ik zo

En ja toen moest ik even wachten voor ik verder mocht. Dus de laminaatvloer er weer overheen en wachten op december....

Dit zijn toch de leuke projecten. Leuk om te volgen! Succes!

Eindelijk kon ik weer verder. Een vriend van ons weet gelukkig raad met metselen en ik had de blokken ervoor al in de kelder klaar liggen. Dus kon er aan de onderbouw begonnen worden.
QCR9Nw05Dpe5TPNmrB66-I09VxiblJI-.jpeg

De blokken waren zo gelijmd, sneller en strakker dan als ik het had gedaan in ieder geval.

De pomp stond eronder om te kijken hoe hoog de onderbouw moest komen. Grappige is dat ik de pomp intussen verkocht heb, hij was me toch te groot en ik heb dan liever 2 kleinere

Gaten gemaakt voor slangen e.d. en ook het stopcontact van de net nieuw gemaakte groep is geplaatst.

Dikke plaat erover heen om het aquarium op te zetten en nog piepschuimplaten om eventuele oneffenheden weg te werken.

Dan kan het aquarium dus geplaatst worden, eerst wel even ophalen naturlijk.

En hij staat

Helaas is er ergens een buts gekomen op een verbinding tussen 2 glasplaten. Het lijkt geen probleem te zijn, maar toch even in delen vullen
1..

2...

3...

Oke vol en niks lektte gelukkig. Toen weer leeg gemaakt en op vakantie gegaan

bedankt rschiks, intussen geniet ik al vol van mijn bakje hoor. wilde het opzetten hiervan alleen nog graag hier delen.

oke dus 2e week van januari weer terug in NL om verder te werken aan mijn bakje. Ben begonnen met grote schoonmaak, dat was nodig. En toen aan de achter en zijwand begonnen. Echt superleuk om te doen.

Eerst een nepaquarium van hout gemaakt om de wand in te maken, zo kan ik de schuur lekker volgooien met troep in plaats van de woonkamer
hyFtEqHElXWHKqx3CLpxUNNy_EBsjyDo.jpeg

Dit spul heb ik gebruikt, isolatieplaten. De gele is prettig om mee te werken, de groene (staat verderop op de foto) is te hard om mooi te bewerken

Oke nou weer genoeg uitgelegd en gedaan, even wat foto's zonder tekst en uitleg

Nou even passen
ozPdauuaPRP09DTVv9oKiRrc65wr76Cg.jpeg

Oke hij past, de plaatsen waar hij niet helemaal past zoals bedoelt zal ik met pur behandelen

Nou nog de aanzuigplaatsen aanbrengen

En in de tegellijm. Daar heb ik maar 1 foto van, maar ach de andere foto's vullen dit topic al genoeg

Het was mijn bedoeling om epoxy te gebruiken, dit had ik zelfs al thuis liggen. Maar ik heb besloten de wand zo te houden, een vriend van mij heeft ook nog nooit een wand met epoxy ingesmeerd en dit is altijd goed gegaan. Ik heb zelf eerder een kleine zijwand gemaakt en met epoxy behandeld, maar ondanks instrooien met zand vond ik dat het zo ''glad'' bleef. Dit vond ik echt zonde

En toen moest er nog een soort van ombouw of lijst komen. Gelukkig was mijn vader in het land en die heeft mij geholpen. Nouja ik bedacht wat ik wou en hij heeft het gemaakt.

Begin voor de lijst
DY8PKWPIpofjeGznKoS6ZozMFg_D7osq.jpeg

De afwerking van de onderbouw

Lijst en onderbouw

Nu nog inrichten
Foto-7KENFTXS-D.jpg

Foto-JWD7SP4W-D.jpg

En de visjes zwemmen er intussen ook al in. Alleen heb ik nog geen tijd gehad een beetje mooie foto's te maken. De foto's die ik heb staan nog niet op de computer, dus die komen nog

Ik ben er in ieder geval happy mee. Nog een paar dingen te doen, die puur voor het aanzicht zijn:
- de bovenkant moeten nog andere afdekplaten op (de oude glasplaten zijn nu te groot door de lijst)
- 1 pvc buis moet nog wat verlengd, want de instroom ligt nu niet mooi...maar ja gelijmd is gelijmd met pvc, dus dat komt nog
- de lijst zal nog een keer vervangen moeten worden voor wat dikker hout, dit is te slap en erin schroeven kan niet (schroeven liggen erop)
Dit zijn zaken die voor mij geen haast hebben. Dus nu ga ik eerst een poos genieten van mijn bakje.

oh ja het visbestand:

2x xenotilapia papilio tembwe
3x synodontis lucipinnis
13x paracyprichromis brieni chimba

en er komen nog 2 altolamprologus calvus black pectoral bij

Ziet er goed uit.
Betonvloertje,heel verstandig,dat je het met bouwstaal hebt gedaan.

Dat zakt niet meer.

Heel erg mooi!! Benieuwd naar de foto's van de visjes!! 🙂

Ziet er leuk uit, en ook een hele mooie achterwand!

Belachelijk mooi aquarium. Complimenten voor de afwerking!

Knap gedaan allemaal en schitterend ingericht zo met de stenen.

Mooi! Ik ben absoluut geen fan van achterwanden, maar die van jou is wel echt mooi gemaakt. Net echt. Ben benieuwd naar foto's van de visjes.

Ziet er veelbelovend uit.

Ben ook benieuwd hoe het eruit met de vissen erin.

Mooi project en lijkt me goed aangepakt.
Veel succes en ik ben benieuwd naar het vervolg.

super bedankt voor de reacties...!! ik ga mijn best doen wat mooie foto's te maken...maar ben geen held in fotografie..zal eens kijken wat er van komt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan