Wat is er nieuw

Even Voorstellen

Johan B

New member
Lid geworden
19 mei 2025
Hallo allemaal,

Ik ben Johan B, woonachtig in het midden van het land. Na eerst een paar jaar een kom goudvissen, daarna een aantal jaar een superfisch 20 met guppen gehad te hebben (waarbij ik alles deed zoals het niet moet maar het toch goed ging) en ondertussen steeds de wens gehad een keer groter te gaan is het er dan afgelopen Februari van gekomen, en staat er dan nu een antraciete Aquatlantis volga 125 met de easyled 2.0 aangestuurd door de Luminus controller. De achterwand heb ik geverfd met schoolbordverf, en persoonlijk vind ik dit een mooi effect hebben.
Het aquarium word nu bewoond door 12 Neon tera's, 12 Roodkopzalmjes, 7 garra rufa's en nog 4 corydoras panda's (waren er 7 maar helaas...)
In eerste instantie gestart met de orginele biobox, maar ik ergerde me behoorlijk aan die grote box, en ook kwam de stroming lang niet overal. Daarom al vrij snel over gestapt op de Oase Biomaster 250 thermo, met een zelfgemaakte spraybar over de hele achterwand. Dit bevalt een stuk beter.
Als bodembedekking ligt op de voorgrond en het paadje 1-2mm grijs afgerond grind, en dan achter de stenen onder de planten colombo florabase pro, en ja de vissen werken wel eens wat balletjes over het grind maar dit hevel ik 1 keer in de week weg met water verversen.

20250506_165744[1].jpg

20250417_211151[1].jpg

20250506_165823[1].jpg

Wat vissen betreft is de opstart eigenlijk prima gegaan, op een paar corydoras na maar wat planten en algen betreft loopt het zeker niet vlekkeloos, wat ik overigens ook niet had verwacht. Ook dat zijn weer allemaal leermomenten. In eerste instantie ben ik denk ik begonnen met veel te veel licht waardoor al vrij snel een ware draadalg explosie begon. Toen (op advies van) als eerste vissen die garra rufa's toegevoegd die deze alg erg lekker vonden. Draadalg zie ik nu eigenlijk niet meer. Later begon er baardalg te verschijnen, in eerste instantie op de planten, later vooral op het hout en de stenen. Toen begonnen met het toevoegen van vloeibare co2 van easy-life. (co2 set staat nog op het verlang lijstje). Het word nu in ieder geval niet meer heel hard meer.
Wat planten betreft, dat is vanaf het begin een beetje een probleem, daar zit weinig tot geen groei in. Ik gebruikte als plantenvoeding de easy-life Profito en ferro maar de planten wilde gewoon niet. Nu heb ik het water laten testen en werd me verteld dat dit door een fosfaat tekort komt omdat dat niet meetbaar was in het water. Nu sinds 1,5 week over gegaan naar de all in one van planded box, kijken of dat een positief effect heeft op de planten.
Ik heb de verlichting nu met beide kleuren 7,5 uur op 50% staan, met daar buiten 30 min opkomen/dimmen. Na die 7,5 uur gaat hij naar 6% alleen op de rood/wit/blauw verlichting wat net genoeg is om de s'avonds ook nog wat te kunnen zien.

Water getest met teststrips geeft nu de volgende waardes, net voor de waterwissel wat ik ongeveel 30% per week doe:
PH: geeft nog lager dan 6,4 aan maar in het kraanwater ook dus dat kan niet kloppen....
NO3: 10 mg/l
NO2: 0
CI2: 0
KH: 4/6
GH: 4/8
TA: 80 mg/l
Fosfaat (druppeltest) <0,02

Hebben jullie met al jullie ervaring tips/trucs dan hou in me natuurlijk altijd aanbevolen. Het zou mooi zijn als de groei in de planten komt en een stop in de algen.

Groeten Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom op dit forum. Er zijn genoeg mensen hier die jou kunnen adviseren over de planten en algen.

Welkom Johan, en veel lees en leerplezier hier.

Ik heb de verlichting nu met beide kleuren 7,5 uur op 50% staan, met daar buiten 30 min opkomen/dimmen. Na die 7,5 uur gaat hij naar 6% alleen op de rood/wit/blauw verlichting wat net genoeg is om de s'avonds ook nog wat te kunnen zien.

https://www.aquatlantis.com/en/products/aquariums/excellence-lines/volga-125-001

Dan is bij 100% lichtsterkte op 4445lm / 125L = ~35lm/L, maar door niet hoger te gaan naar 50% lichtsterkte nog maar 18lm/L en dat resulteert in onderstaande “easy” plantenkeuze, “medium” zal iets minder goed groeien en/of minder op kleur komen

IMG_0613.jpeg

Ik zou de “6% avondverlichting” achterwege laten om algengroei te voorkomen.

Je kan overwegen om jouw 50% schema (30m+7.5u30m) naar de avond te verschuiven
(of eventueel op te splitsen in 2 delen, ik heb daar geen ervaring mee)

Geef elke aanpassing enkele weken te tijd om resultaat te beoordelen m.b.t. planten/algen groei.

Later kan je overwegen om zowel de lichtduur als lichtsterkte in kleine stapjes te verhogen

Water getest met teststrips
Teststrips zijn onnauwkeurig, druppeltesten geven een betere indicatie

Laatst bewerkt:
Welkom!
Minder dan 0,02 fosfaat (P) is nog steeds heel erg weinig. Ik zou eerst zorgen dat de voeding goed op punt staat, voordat je met licht gaat rommelen.

Minder dan 0,02 fosfaat (P) is nog steeds heel erg weinig. Ik zou eerst zorgen dat de voeding goed op punt staat, voordat je met licht gaat rommelen.
Helemaal mee eens, je zou na 1,5 week AIO toevoegen hoger verwachten.
Ik weet niet wat impact van zijn “gedeeltelijke” soil bodem is op de PO4, zou deze soil zoveel bufferen omdat hij zo’n lage waarde meet?

Nu sinds 1,5 week over gegaan naar de all in one van planded box, kijken of dat een positief effect heeft op de planten.
De “normale” https://planted-box.com/product/all-in-one/ ?
(dus niet de https://planted-box.com/product/all-in-one-lean-dosing/)

Citaat:
Weinig licht/planten – geen CO2: 10ml / 100l aquariumwater per week
Veel licht/planten – wel CO2: 30ml / 100l aquariumwater per week

Een dosering van 30ml op 100 liter aquariumwater geeft een waarde van 0,50ppm Fe, 15ppm nitraat en 1,5ppm fosfaat. Ideaal voor al je planten!

Hoeveel doseer jij nu per week, ik veronderstel minimaal 12ml ?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties,

Inderdaad de normale all in one, en niet de lean.
Ik geef nu 20ml per week, verdeeld in 2x10ml. Ik zat zelf te denken dat het misschien even duurt voordat fosfaat opgebouwd is omdat er een tekort geweest is, maar ik weet niet of dit zo werkt...?

Ik weet niet wat impact van zijn “gedeeltelijke” soil bodem is op de PO4, zou deze soil zoveel bufferen omdat hij zo’n lage waarde meet?
Zover ik weet niets want soil trekt geen nitraat en fosfaat aan wat wij toevoegen zover ik weet. Wel zou fosfaat kunnen binden met ijzer wat ik de bodem zit.
Je kan eens voor de wissel de po4 meten en dan een half uur na toevoeging weer en dan weet je of het op dat moment wel een stuk hoger is. Dat is wel wat ik verwacht.

Zover ik weet niets want soil trekt geen nitraat en fosfaat aan wat wij toevoegen zover ik weet. Wel zou fosfaat kunnen binden met ijzer wat ik de bodem zit.

Ik ook niet John maar ben ook nieuwsgierig en uit betrouwbare bron dit gevonden….

Bron: https://www.tspt.nl/soil/soil.html

Citaat:
Alle soil bestaat uit een groot gedeelte klei. Al kijk je onder een microscoop zie je dat klei opgebouwd is uit hele fijne plaatjes die een positieve en negatieve geladen kant hebben. Daardoor houdt klei negatief geladen deeltjes (mineralen zoals fosfaat en nitraat) goed vast.
Klei is negatief geladen en gaan dus positief geladen ionen aantrekken en dat zijn... een aantal soorten voedingsstoffen.

Citaat:
Alle soil bestaat uit een groot gedeelte klei. Al kijk je onder een microscoop zie je dat klei opgebouwd is uit hele fijne plaatjes die een positieve en negatieve geladen kant hebben. Daardoor houdt klei negatief geladen deeltjes (mineralen zoals fosfaat en nitraat) goed vast.
Klei is negatief geladen en gaan dus positief geladen ionen aantrekken en dat zijn... een aantal soorten voedingsstoffen.
Ok nou wellicht heeft @Cornelius hier iets op te zeggen want zover ik weet zal soil niet de kaliumnitraat die wij toevoegen binden maar de fosfaat kan wel aan ijzer binden dacht ik.

Ok nou wellicht heeft @Cornelius hier iets op te zeggen want zover ik weet zal soil niet de kaliumnitraat die wij toevoegen binden maar de fosfaat kan wel aan ijzer binden dacht ik.
Kationenuitwisselingscapaciteit (CEC) vertegenwoordigt de hoeveelheid negatieve lading die beschikbaar is om kationen aan te trekken.
Voor kation is de affiniteit: Fe++(+) > Ca++ > Mg++ > K+ > Na+ > H+.

Anionenuitwisselingscapaciteit (AEC) vertegenwoordigt de positieve lading die beschikbaar is om anionen in een oplossing aan te trekken.
Voor anionen is de affiniteit: SO4 > NO3– > Cl– > PO4- > HCO3– > OH– > F–

Niet alle voeding die we toevoegen aan het water word opgenomen door de soil.
Over het algemeen heeft AEC (Anion exchange capacity) een veel minder sterk effect dan CEC (Cation exchange capacity), dus oplosbare eenwaardige anionen (zoals NO3-) zijn ofwel in oplossing of gaan verloren, ze hebben de neiging zich niet te binden aan de AEC in het substraat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan