Wat is er nieuw

extra filter op aquarium

jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Leeftijd
43
Ik he nog een jbl 700 staan en vroeg mij af of het verstandig is om deze op mijn aqualantis aquarium er bij te plaatsen of is deze te ligt en verstopt die heel snel

het gaat om een 350 liter aquarium en andere filter is een oase 600

Kun je prima doen.
heb zelf een biomaster 350 en een 350 met 250 huis op een 240 liter bak.
1 zit alleen siporax in en verder niets zodat die niet verstopt en dient voor biologische filtratie en de co2 reactor.
de ander zit vol schuim voor de mechanische filtratie en deze word regelmatig grondig gereinigd.

2de filter is aangesloten was nog wel even een werkje omdat de slang koppelingen van de jbl instroom en uitlaat te dik waren en niet achter het aquarium paste

Als dat filter, de JBL, operationeel is zou ik geen enkel bezwaar zien om dat filter ook als back-up te gebruiken. De vulling kan idd zoals @catfishfreak ook aangeeft een wereld van verschil geven ook al zijn de meningen verdeelt.

De vulling kan idd zoals @catfishfreak ook aangeeft een wereld van verschil geven ook al zijn de meningen verdeelt.

De mening over biologische en mechanische filtratie is het grootste gros het wel over eens.
Schuim is nu eenmaal goed voor mechanische filtratie en zeker in combinatie met een paar plukken watten.
Siporax, lavasteen of wat dan ook is daar in tegen een perfect medium voor de biologische filtratie omdat het veel oppervlak bied voor de bacterien.

Alleen in zout water zijn de meningen anders, schuim is bij voorbaat een nitraat/fosfaat fabriek maar daar is ook vrijwel iedereen het over eens.
Je ziet dit bij zoet overigens ook wel gebeuren dat er veel extra fosfaat vrij komt door vervuilde stukken spons.

Ik he nog een jbl 700 staan en vroeg mij af of het verstandig is om deze op mijn aqualantis aquarium er bij te plaatsen of is deze te ligt en verstopt die heel snel
Wat betreft je vraag of het filter te licht is (zou kunnen zijn) over de JBL cristelprofi 700 is de jongere generatie filters, de 702 hier genoemd met een doorstroming van 350 - 400 l/h.
https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:ffc5a0dc-c5b0-4807-b270-99dd05a80937

De mening over biologische en mechanische filtratie is het grootste gros het wel over eens.
Beste catfishfreak, ik geloof dat de meningen over bijvoorbeeld Biohome Ultimate uiteen kunnen lopen.

Klopt @Friesian. En ook over andere filtermaterialen.

Er bestaan tegenwoordig zoveel soorten media. Niet omdat ze allemaal nodig zijn, maar omdat de branche erin geslaagd is mensen in van alles en nog wat te doen geloven. Iets wat makkelijk gaat, omdat er geen bijzondere kennis nodig is om aan deze hobby te beginnen.

Zo kun je mooie verhalen spinnen over filteroppervlakken van zus of zoveel vierkante meter en er veel geld voor vragen. Wat niet wordt verteld is dat die metingen van het oppervlak ofwel totaal fictief zijn, ofwel gedaan zijn m.b.v. stikstofmoleculen (de BET-methode). Oftewel hoeveel ruimte is er voor die moleculen om het materiaal heen = oppervlak. Maar bacteriën zijn duizenden keren groter dan een stikstofmolecuul. Dus die claims van grote merken over hun biomedia, het is allemaal flauwekul.

Morgen Jan.
Om nog even op jouw vraag terug te komen met een stukje van de fijne ondersteuning door @Gino88.

In principe kun je stellen dat je met het JBL 700 filter en als vulling het overgrote deel groffe sponzen dat de kans op verstopping en de kosten behoorlijk klein zijn. Of zoals John, @jessicapilon het zou zeggen : er leiden vele wegen naar Rome.

oke heb hem nu draaien en hij paste gelukkig mooi in het linker kastje onder het plakje wat heel wat werk scheelt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan