Laatst bewerkt door een moderator:
Wellicht dat dat in Amerika minder gebruikt wordt, I dunno. Die balletjes van gesinterd glas komen wel een aantal keer terug op deze pagina: https://aquariumscience.org/index.php/7-2-11-ceramics/Had die test inderdaad ook gelezen, interessant artikel, alleen jammer dat hij geen syntegrated glass in zijn test heeft meegenomen zoals eheim substrate pro, want dat wordt vrij veel gebruikt.
Deze punten gaat hij op zij site ook na. Pas wanneer een filter duidelijk minder stroming geeft, kun je een keertje denken aan media (in dit geval de spons) schoonmaken. Dat dit elke maand zou moeten, lijkt me overdreven; dan is er gewoon te weinig filtermateriaal gebruikt en/of er is te veel zweefvuil in het filter gekomen. Voorfiltratie, zoals jij later in je bericht zegt, is om deze reden ook voor spons een goed idee.Deze test heeft gelukkig ook info over de reiniging van het water.
Geen wonder dat sponzen daarin beter presteren. Immers iedereen weer dat een fijne spons het water zeer schoon maakt.
Echter waar geen enekele test het over heeft. De standtijd van het filter.
Dus hoe lang kun je een filter met rust laten.
Een spons doet zijn werk veel te goed. Dus je zult deze na een maand zeker schoon moeten maken.
En ja, dan heb je een mooie schone spons. Waar dus geen cultuur meer op zit.
Dus je krijgt maandelijks een flinke klap in je filter werking.
Probeer maar eens, je zal versteld staan hoe weerbaar je bacteriën zijndoe hier tog alleen me spons filters schoon make met aqrium water als dat je enige filters zijn kun je dat geintje nie flikken
Dat valt gelukkig wel een beetje mee. Zeker als de spons alleen in een emmer aquariumwater uit knijpt. Zelfs dat schijnt eigenlijk niet eens nodig te zijn, zelfs onder de kraan spoel je ze niet zomaar weg ☺️Een spons doet zijn werk veel te goed. Dus je zult deze na een maand zeker schoon moeten maken.
En ja, dan heb je een mooie schone spons. Waar dus geen cultuur meer op zit.
Dus je krijgt maandelijks een flinke klap in je filter werking.
ja gedaan in het verleden dat liep niet goed als de spons als voor filter gebruikt is da geen probleemProbeer maar eens, je zal versteld staan hoe weerbaar je bacteriën zijn
Nouja wetenschappelijk onderbouwd...Wat een interessante site is dat! Ik ben al meer dan een uur aan het lezen. Goed onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek.
O.a. naar aanleiding van de Youtube video's van de 'pondguru' heb ik me laten verleiden om de foam uit mijn Oase Biostar te halen en er Siporax voor in de plaats te doen. Blijken zelfs goedkope pannensponzen een beter fitermateriaal! 😢 Ik ga dat nu natuurlijk niet halsoverkop terugdraaien, maar met grote tussenpozen het blauwe foam terugplaatsen.
Het had een goede test geweest als hij kale bakken had gebruikt en enkel had gewerkt met salmiak of ammoniumnitraat.Je hebt natuurlijk echte wetenschap, en (afhankelijk van de methodieken een of meerdere niveaus daaronder) wetenschappelijk gebaseerd. 🙃 In je eentje een volledig lab runnen is ook zo wat.
Ik denk wel dat bovengenoemde site momenteel tot de beste informatiepunten behoort die we in de hobby hebben. Ook een van de neutraalste. Het lijkt misschien gek om dat te zeggen, over een website die nu hooguit 2 jaar draait. Of zoiets zeggen kan naïef overkomen, of arrogant, als je kijkt naar wat we hebben aan bestaande informatiebronnen. En aan oude rotten in het vak.
Maar zijn website zit goed in elkaar. Ik ben werkelijk nog niemand tegengekomen, die zijn uitgebreide teksten, betogen en becijferingen kan ontkrachten, in de mate waarin zijn artikelen de verhalen van ánderen (de marketingpraat en aquariumreligies etc) ontkrachten. Hij heeft bijvoorbeeld wel eens correspondentie gehad met "pondguru", over de biohome media, en die was niet in staat met een helder verhaal e.e.a. te weerleggen. Helaas heeft dat tot dusver niet tot resultaat dat die charlatan veel minder biohome verkoopt. Ik vind het persoonlijk wel een dingetje, dan, om de info van iemand als Dave (aquariumscience.org) te verspreiden. En om er zelf aan bij te gaan dragen door materialen te testen bijvoorbeeld.
Ik weet eerlijk gezegd even niet over welke test jij het hebt, want hij heeft er meer gedaan. 🙂 Als het gaat om ammonia heeft hij nog deze pagina? https://aquariumscience.org/index.php/7-1-3-1-ammonia-oxidizing-test/Het had een goede test geweest als hij kale bakken had gebruikt en enkel had gewerkt met salmiak of ammoniumnitraat.
Nu weten we feitelijk nog niks en moeten we er maar op vertrouwen dat alle bakken exact hetzelfde zouden zijn en overal exact hetzelfde voer in is gegaan en ook de hoeveelheid gelijk.
Evenals de afmetingen en geslachten van de bewoners
Nah, niet helemaal mee eens. Is het goed om iedere bak hetzelfde te beginnen? Ja. Is het daarbij van meerwaarde om zoveel mogelijk te weten over de van invloed zijnde waterwaarden? Tot op zekere hoogte.temperatuur, pH-waarde, zuurstof gehalte, co2 gehalte, aanbod anorganische koolstof, samenstelling anorgansche koolstof, aanbod organische koolstof, verhouding koolstof-stikstof, aanbod stikstof, verhoudingen tussen verschillende vormen van stikstof, aanwezigheid van sporenelementen en andere bouwstenen..... + alle reguliere schommelingen en veranderingen in de factoren.
Er is zoveel wat invloed heeft op alleen al nitrificatie...
Het is geen doen om te bepalen welk filtermateriaal het absoluut beste is. want dan zou je iedere omstandigheid heel precies in kaart moeten brengen en controloren en vervolgens weet je dan nog alleen maar wat het beste materiaal is onder die specifieke omstandigheden.
zolang je filter niet veel te klein of verschrikkelijk vervuild ga je in de praktijk heel weinig problemen hebben. ongeacht je indeling en materiaal
Die nog niet gezien nee.Ik weet eerlijk gezegd even niet over welke test jij het hebt, want hij heeft er meer gedaan. 🙂 Als het gaat om ammonia heeft hij nog deze pagina? https://aquariumscience.org/index.php/7-1-3-1-ammonia-oxidizing-test/
Daar wordt wel enkel ammoniumchloride toegediend. (Ja, na een opstart met fosfaat en bacteriën uit ingedraaide bakken.)
Hij heeft dus tests met verschillende benaderingsmethoden. Het een is meer "wetenschappelijk verantwoord" dan het ander, dat klopt.
Nah, niet helemaal mee eens. Is het goed om iedere bak hetzelfde te beginnen? Ja. Is het daarbij van meerwaarde om zoveel mogelijk te weten over de van invloed zijnde waterwaarden? Tot op zekere hoogte.
Het gaat er uiteindelijk in hoofdzaak om, dat je de factor "filtermedium" uitvergroot en dáárvan het effect bekijkt. In de loop van een test zullen de waterwaarden t.g.v. de voortdurende nitrificatie veranderen, en uiteindelijk de testresultaten gaan beïnvloeden. Maar een periode van 3 maanden testen, met minimale input anders dan de doseringen van ammonia, is nog heel redelijk om zowel korte- als lange-termijnverschillen te zien ontstaan. Wanneer medium X dubbel zoveel ruimte biedt aan bacteriën, zie je dat duidelijk terug. En de verschillen tussen de media zijn in de tests van die man soms nog een stuk méér dan het dubbele.
Mits precies uitgevoerd zijn daar wel degelijk goede conclusies uit te trekken. Dit in tegenstelling tot wat het geval is bij de "conclusies" die marketingcampagnes bij menig hobbyist in de bovenkamer geparkeerd hebben.
Ik heb er 1 in m’n bioloog, dan is het niet moeilijk om te maken.Een leuke uitdaging zou zijn om een K1 wervelbedfilter te maken. Kopen kan ook, maar vind ik minder leuk. Zo'n filter schijnt een groot effectief oppervlak te bieden. Wie weet, als ik me verveel...
Dacht 20L K1 micro en 20L biohome.xD Ik geloof dat jij aardig veel media hebt toch? Alleen al aan bewegende K1 een hele sloot. Wat superspul is. Het zou me verbazen als je het daarmee niet redde. 🙂 Al weet ik niet hoeveel pauwogen, arapaimas etc je ook alweer had rondzwemmen...
Daarom ben in ook aan het afbouwen XDNice. Daar kan je een halve vissenwinkel op draaien. 😀 Plusminus.
Kip-ei is simpel.ik ben het 100% met je eens dat waterverversingen geen vervanging zijn voor een filter en omgekeerd. Beide hebben een eigen functie in het goed houden van waterkwaliteit.
En ook dat het belang van heterotrofe bacteriën enorm wordt onderschat/onderbelicht.
het is een beetje een kip en ei verhaal of de waterkwaliteit slecht is door te weinig filtercapiciteit of door teveel vis.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.