Wat is er nieuw

Filteropbouw Juwel Rio 350

Birger

Member
Lid geworden
3 december 2025
Leeftijd
45
Dag allen

Vroeger hield ik discussen, maar o.w.v opnieuw gaan studeren, een kiddo, enz .. werd de hobby even gestopt.
Nu heb ik me opnieuw een aquarium (Rio 350) aangeschaft.

Ik las me in en merk dat de indeling van het binnenfilter anders kan worden ingericht zodat van grof naar fijn en dan filtermedium kan worden gefilterd.

Ik zou onderstaande indeling aanhouden :

Bovenste filternet :
van boven naar onder met vervangtermijn
* Grove spons - 3 maand (grof)
* Groene spons - 6 maand (als medium zien)
* Fijne spons - 9 maand (fijn, na 4,5 maand eens spoelen met aquariumwater)
* Witte watten - 1 maand
* Zwarte spons - 6 weken

Onderste filternet :
3 x cirax - na 1 jaar vervangen (alledrie tegelijk?)

Iemand die kan aangeven of dit een oké indeling zou zijn?

Dank voor de feedback
Birger

Ik zou me niet al te druk maken over de maanden van de filterspons. Ik verwissel ze pas als ze niets meer filteren/ uit elkaar vallen.

Wat is de functie van de zwarte spons? Als dat een actieve-koolspons is, lekker vervangen door iets anders: over actieve kool filteren heeft alleen nu als je medicijnresten (of andere chemicaliën) kwijt wilt en is maar kort werkzaam.
Verder vind ik witte watten alleen nuttig om te gebruiken bij het maken van een scape of om ramen te reinigen of andersoortig gebruik dat niets met filtering te maken heeft. Het slaat heel snel dicht en je blijft het uitspoelen om het weer open te krijgen. Sponsen zijn veel nuttiger.
En ik sluit me aan bij Dirkness over de levensduur van sponsen: pas vervangen als ze uit elkaar vallen. Ik heb nu een jaar of 10 aquaria en kan me zo niet herinneren wanneer ik voor het laatst een spons vervangen heb.....(Sluit niet uit dat dat een jaar of 5 geleden toch een keertje gebeurd is, maar zeker niet allemaal).

Nog een kleine opmerking: het inwendige filter van de Juwel kan maar een zeer beperkte belasting aan, in feite is de capaciteit van het binnenfilter van de Juwel berekend op een plantenbak waar ook een paar kleine visjes inzitten. Als je een vissenbak wilt, kun je er het beste een buitenfilter bijzetten.

Laatst bewerkt:
Wat is de functie van de zwarte spons? Als dat een actieve-koolspons is, lekker vervangen door iets anders: over actieve kool filteren heeft alleen nu als je medicijnresten (of andere chemicaliën) kwijt wilt en is maar kort werkzaam.
Verder vind ik witte watten alleen nuttig om te gebruiken bij het maken van een scape of om ramen te reinigen of andersoortig gebruik dat niets met filtering te maken heeft. Het slaat heel snel dicht en je blijft het uitspoelen om het weer open te krijgen. Sponsen zijn veel nuttiger.
En ik sluit me aan bij Dirkness over de levensduur van sponsen: pas vervangen als ze uit elkaar vallen. Ik heb nu een jaar of 10 aquaria en kan me zo niet herinneren wanneer ik voor het laatst een spons vervangen heb.....(Sluit niet uit dat dat een jaar of 5 geleden toch een keertje gebeurd is, maar zeker niet allemaal).

Nog een kleine opmerking: het inwendige filter van de Juwel kan maar een zeer beperkte belasting aan, in feite is de capaciteit van het binnenfilter van de Juwel berekend op een plantenbak waar ook een paar kleine visjes inzitten. Als je een vissenbak wilt, kun je er het beste een buitenfilter bijzetten.
Dankjewel

Ja die zwarte kreeg ik er idd 4 van bij (actieve kool) maar ik kan ze op zich gebruiken qua begin en erna vervangen door een nieuwe fijne blauwe?
Lijkt de opbouw wat oké verder?

Als ik het goed begrijp heb ik die filterwatten dus helemaal niet nodig. Ik heb de volgorde gewisseld van grof naar fijn en zo naar filtermedium omdat ik idd minder slibben wil en ik vroeger (ik spreek van 10 jaar terug) steevast die watten mocht weggooien en vervangen als die bovenaan zaten.

Ik ben me bewust van de inwendige filter (er komt vooral zand, kienhout en enkele amazoneplanten in om weer de stap naar discussen te zetten met een school kardinalen of roodkopzalmen, een school sterbai, enkele bijlzalmpjes en een koppeltje ramirezi, en een L-nummer en otocinclusjes), op termijn wil ik dan een eheim-buitenfilter plaatsen. Zo deed ik het toen en dat lukte aardig.

Ik gebruik ook de Juwel binnenfilter maar dan op een Rio 125. Erg fijn filter vind ik het en lekker stil.
Inderdaad, je moet je bezetting erop aanpassen maar ik hou ook niet van veel bewoners in de bak. Ik heb er ook een deel filterwatten in en bovenop het witte filtervlies, beide vervang ik wekelijks met de waterwissel. De bovenste sponzen spoel ik om de week uit, de onderste eens in de 2 maanden.
Onderin heb ik alleen de grove sponzen en bovenin 1 grove en 2 fijne en dus de watten.

Een binnenfilter op zo'n bak zou niet mijn voorkeur hebben. Je kunt een bak niet overfilteren, wel onder, maar enfin - het kán.
In mijn filters heeft altijd gezeten: Blauwe grove/fijnere filtermatten, 1 laag per soort (die grote vierkante knoeperts kopen en op maat knippen is het voordeligst), gevolgd door Seachem Matrix tot ie bijna vol is en dan filterwatten. Eventueel wat Purigen als je er hout in hebt dat kleur geeft waar je vanaf wil.
De maanden waarin dat meegaat sta ik niet bij stil, als de flow minder wordt gaat 't filter open, vervang ik de watten en spoel ik de sponzen uit. Als ze uit elkaar zouden vallen van ellende, dan vervang ik de sponzen pas.

Een binnenfilter op zo'n bak zou niet mijn voorkeur hebben. Je kunt een bak niet overfilteren, wel onder, maar enfin - het kán.
In mijn filters heeft altijd gezeten: Blauwe grove/fijnere filtermatten, 1 laag per soort (die grote vierkante knoeperts kopen en op maat knippen is het voordeligst), gevolgd door Seachem Matrix tot ie bijna vol is en dan filterwatten. Eventueel wat Purigen als je er hout in hebt dat kleur geeft waar je vanaf wil.
De maanden waarin dat meegaat sta ik niet bij stil, als de flow minder wordt gaat 't filter open, vervang ik de watten en spoel ik de sponzen uit. Als ze uit elkaar zouden vallen van ellende, dan vervang ik de sponzen pas.
Hey Koekieboe

In welke volgorde moet ik jouw vroegere opbouw zien?

Momenteel het plan hier :
* Onderste deel volledig met cirax (3x) vullen (filtermedium).
* Bovenste deel onderaan de fijne spons, erboven de medium spons (groene gezien er 3 bijzaten), bovenaan de grove spons.

Filterwatten zouden dan niet nodig zijn? Enkel bij verversen de grove spons met wat aquariumwater in emmer spoelen qua grootste vuil dan. Of zou ik op de grove spons in begin de watten die erbij zitten tijdelijk gebruiken om grootste vuil na vullen, indraaien en inrichten op te vangen dan?

De actieve kool sponzen houden we dan voor indien nodig, let's hope zo weinig mogelijk dus.

Hey Koekieboe

In welke volgorde moet ik jouw vroegere opbouw zien?

Momenteel het plan hier :
* Onderste deel volledig met cirax (3x) vullen (filtermedium).
* Bovenste deel onderaan de fijne spons, erboven de medium spons (groene gezien er 3 bijzaten), bovenaan de grove spons.

Filterwatten zouden dan niet nodig zijn? Enkel bij verversen de grove spons met wat aquariumwater in emmer spoelen qua grootste vuil dan. Of zou ik op de grove spons in begin de watten die erbij zitten tijdelijk gebruiken om grootste vuil na vullen, indraaien en inrichten op te vangen dan?

De actieve kool sponzen houden we dan voor indien nodig, let's hope zo weinig mogelijk dus.
Hi,

Vanaf daar waar het water het filter ingaat, filter ik dus eerst grof, dan iets fijner. Dan Matrix, daarna filterwatten. Ik zou die er absoluut in doen, voor het fijnste vuil, dat anders in je waterkolom blijft. Actieve kool kun je er uit laten in principe, is na verloop van tijd toch uitgewerkt, dus tenzij je dat steeds wel heractiveren/vervangen, kun je net zo goed meteen zonder.

Hi,

Vanaf daar waar het water het filter ingaat, filter ik dus eerst grof, dan iets fijner. Dan Matrix, daarna filterwatten. Ik zou die er absoluut in doen, voor het fijnste vuil, dat anders in je waterkolom blijft. Actieve kool kun je er uit laten in principe, is na verloop van tijd toch uitgewerkt, dus tenzij je dat steeds wel heractiveren/vervangen, kun je net zo goed meteen zonder.
Check

Maar dus helemaal onderaan de filterwatten.
Als ik opzoek dan zie ik sponzen, watten onder de sponzen, dan filtermedium (cirax). Jij zou de watten helemaal onderaan doen?

Dank voor de hulp alvast

Ik gebruik dus géén filterwatten, zorg wel als laatste stap voordat het water de motor ingaat en dan dus het aquarium ingaat, voor erg fijne spons. En dan heb je zweefvuil-vrij water.

Check

Maar dus helemaal onderaan de filterwatten.
Als ik opzoek dan zie ik sponzen, watten onder de sponzen, dan filtermedium (cirax). Jij zou de watten helemaal onderaan doen?

Dank voor de hulp alvast
Filterwatten bovenin; daar verlaat het water het filter weer. Meestal trekt een filter het water van onder naar boven er doorheen.
Filterwatten
Matrix
Fijnere spons
Grovere spons

Als je je filterwatten als eerste doet, kun je met een week ofzo je filter open halen en schoonmaken. Een grovere spons houdt alleen grove deeltjes tegen, een fijnere spons/watten houden alles tot en met het kleinste materiaal tegen. Dus als je van grof naar fijn filtert, heb je er het langste plezier van voordat je weer aan de poets mag.

Filterwatten bovenin; daar verlaat het water het filter weer. Meestal trekt een filter het water van onder naar boven er doorheen.
Filterwatten
Matrix
Fijnere spons
Grovere spons

Als je je filterwatten als eerste doet, kun je met een week ofzo je filter open halen en schoonmaken. Een grovere spons houdt alleen grove deeltjes tegen, een fijnere spons/watten houden alles tot en met het kleinste materiaal tegen. Dus als je van grof naar fijn filtert, heb je er het langste plezier van voordat je weer aan de poets mag.
Bij een Juwel-filter stroomt het water eerst door de bovenste mechanische filtermaterialen om zo het grof vuil te vangen, daarna pas naar het biologische materiaal (voor de bacteriën).
Vandaar de verwarring dus even.

Ik zag het dus als bovenaan grove spons, dan mediums spons, dan fijne spons om zo naar biologisch materiaal (cerax) te gaan en aldus toch eindigen met filterwatten onderaan gezien het water van boven naar onder door de filter gaat ...

Tevens kan ik van iemand een Eheim professionel 3 1200xl filter overkopen. Lijkt me ideaal als buitenfilter voor Rio 350 met discussen.
Wellicht laat ik best de binnenfilter nog als extra meedraaien?

Da's een prima filter daarvoor ja. Als het interne filter al draait, zou ik het filtermateriaal gewoon in de 1200 stoppen, dan kan het interne filter er uit.

Da's een prima filter daarvoor ja. Als het interne filter al draait, zou ik het filtermateriaal gewoon in de 1200 stoppen, dan kan het interne filter er uit.
Check, nope nog volop de gekochte bak grondig aan het poetsen en moet nog worden gevuld met water. Vooral volop aan inlezen en afwegen.

Op zich zou ik de binnenfilter er dus uit kunnen halen. (Lijkt me voldoende die externe Eheim.)
Morgen eens zien of er zuignappen zijn voor de thermostaat van Juwel of indien nodig een nieuwe.

Het reeds aangekochte binnenfiltermateriaal kan ik sowieso wel verkopen.

Hele binnenfilter zou ik er dan idd uit laten; hele unit kun je waarschijnlijk ook wel op marktplaats knallen. Qua thermostaat; als je toe bent aan een nieuwe, kun je ook eventueel denken aan een inline heater, je gewoon op de filterslangen aansluit. Is die ook mooi uit het zicht.

Hou het eenvoudig, grove spons en eventueel een fijne erboven die je reinigt als de filter minder debiet geeft.

Hebben zoiets aangekocht idd 🙂

Hele binnenfilter zou ik er dan idd uit laten; hele unit kun je waarschijnlijk ook wel op marktplaats knallen. Qua thermostaat; als je toe bent aan een nieuwe, kun je ook eventueel denken aan een inline heater, je gewoon op de filterslangen aansluit. Is die ook mooi uit het zicht.
Check
De kogel is door de kerk... We halen het binnenfilter eruit en we kochten de Eheim professionel 3 1200XL.
Al het filtermateriaal voor de binnenfilter konden we retourneren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan