Wat is er nieuw

Fotoalbum jerre050978 Dzibilchaltun-biotoop 200*40*50

jerre050978

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2005
dzibilchaltun3.jpg

dzibilchaltun4.jpg

dzibilchaltun5.jpg

dzibilchaltun6.jpg

Hierbij wat foto's van mijn eerste bewoners van mijn Cenote-biotoop. De waterlelies moeten uiteraard nog serieus groeien, maar over een paar maanden hoop ik dat de bladeren het oppervlak zullen bereikt hebben. Dan zal de bak er veel voller en volwassener uitzien.

Beschrijving in het Engels voor de ge�nteresseerden:

Cenotes are sinkholes that were made by the collapse of limestone rock because of the interaction with groundwater. Some of them have may caves, some of them have a more cylindric form. The water in the cenotes is very hard because of the solution of the limestone (high Ca content). Cenotes are the only freshwater source in this environment. They attract lots of different animals. In the caves where no light penetrates, one can find blind cavefish (Astyanax mexicanus) and blind crayfish. Also different livebeares (Poecilia velifera, Gambusia yucatana,...), cichlids (Thorichthys meeki, 'Cichlosoma' urophthalmus) live in these waters.
This aquarium simulates the Cenote of Dzibilchaltun in the Yucatan peninsula. It is an older cenote with practically vertical walls. The only aquatic vegetation consists of Nymphaea ampla. This one is used in shamanic ritual ceremonies, because of his psychotropic effects. Sadly enough I still did not find this one, so I use Nymphaea stellata till I find it. As "wall material" I used tufa-stone. Tufa-stone is a well known limestone that can be used in plates. This will make the water even harder. As fish I used these very nice Poecilia velifera. They are 5 cm now and will grow up to more than 10 cm. In time I will add Astyanax mexicanus mexicanus (the not blind version of the blind cavefish) or Gambusia yucatana. But first I like to grow up some young fish.

Mooi en verdomd goeie algeneters 🙂. De bak zat vol. Ondertussen is hij zo goed als opgekuist. En de eerste jongbroed is na een paar dagen ook al komen piepen.

Ik roep al jaren dat Hoogvinkarpers in een speciaalbak thuishoren en dit is de eerste die ik tegenkom. 😉

Als er weinig alg meer is kun je bijvoeren met spirulina vlokken.

Botia zei:
Ik roep al jaren dat Hoogvinkarpers in een speciaalbak thuishoren en dit is de eerste die ik tegenkom. 😉

Blij dat je er ook zo over denkt. Lang moeten zoeken naar de "wildkleur". Tegenwoordig alleen maar Dalmatier en andere brol. Ik begrijp dat niet als je deze schitterende kleuren ziet.
Ga inderdaad bijvoeren met spirulina. Die zitten werkelijk een hele dag te grazen!

Erg mooi in zijn eenvoud.

Een biotoop die ik nog niet ben tegengekomen.

Ook de vissen zijn erg mooi gekleurd, vind vooral die zwarte strepen i.c.m. de tekening heel erg mooi.

Bedankt allemaal. De Nymphaea zullen het uitzicht van deze bak nog volledig veranderen. Toch leuk dat er nu al enthousiastelingen zijn.

Ik zou nooit nog terug willen naar de klassieke aquaria met hopen planten of vissen van overal en nergens. Voor mij is dat een afgesloten hoofdstuk.

Heeft vooral te maken met de extra uitdaging die echte biotoopaquaria leveren �n de kennis die je hierdoor vergaart. Verder zie ik compleet ander gedrag en kleuren dan in traditionele aquaria.

Ik zou iedereen aanraden en uitdagen om het te proberen.

Heel mooi, heb een aantal keer een cenote mogen bewonderen in Mexico, heel leuk gedaan zo door een zijkant na te bootsen! Ook een interessant biotoop door de afwijkende waterwaarden die je gaat nastreven.

Ik ga dit volgen, ben benieuwd wat er nog gaat komen 🙂

Ik vind de werking tussen schaduw en licht mooi contrasteren; links schaduw, rechts het invallende licht. Stelt de linkerkant de muur van de cenote voor? Het licht lijkt ook met stralen binnen te vallen, zoals je soms wel eens ziet tussen wolken door, als de lucht wat heiig is.

jerre050978 zei:
Botia zei:

Blij dat je er ook zo over denkt. Lang moeten zoeken naar de "wildkleur". Tegenwoordig alleen maar Dalmatier en andere brol. Ik begrijp dat niet als je deze schitterende kleuren ziet.
Ga inderdaad bijvoeren met spirulina. Die zitten werkelijk een hele dag te grazen!
Ik zit nog eens naar je foto's te kijken en ik begin te twijfelen of je wel Hoogvinkarpers (Poecilia velifera) hebt. Ik heb het idee dat het nog weleens de Breedvinkarper (Poecilia latipinna) kan zijn. Maar er zijn ook weer veel bastaarden tussen beiden van in de handel.

De verschillen kun je naar mijn mening goed zien in de rugvinnen (vooral het eerste gedeelte) van de mannen.

Poecilia latipinna
m5kCn8fI0bsJrTPSlwAI1ijDOE4w4C3G.jpeg

Poecilia velifera
Poecilia_velifera.jpg

Bij deze soorten kunnen de exemplaren van vangst tot vangst locatie iets verschillen van kleur.

Zijn wel degelijk de velifera. Afgeronde zeilvin en duidelijke zwarte zoom in de staartvin.

Links stelt idd de "muur" van de cenote voor. Meestal staan aan de oevers nog wel wat bomen die wat schaduw geven.

Mooi ingericht en gelukkig nu eens ook de wildvorm vissen.
Waar heb je ze kunnen kopen?
:thumbs:

Supergaaf dit!
Vooral het nabootsen van een in de natuur al bijzondere biotoop vind ik fantastisch. Met kennis van de achtergrond gaat zo'n bak wel leven.

Ik voel me bijna achterlijk met mijn gezellige allegaartje...

Alexej zei:
Supergaaf dit!
Vooral het nabootsen van een in de natuur al bijzondere biotoop vind ik fantastisch. Met kennis van de achtergrond gaat zo'n bak wel leven.

Ik voel me bijna achterlijk met mijn gezellige allegaartje...
Mooier compliment kan ik bijna niet krijgen. Ik ben al bijna twee jaar bezig om informatie in te winnen om mijn 9 biotoopaquaria een degelijke inrichting en bezetting te geven.

Het is als een verslaving en geeft je ongelofelijk veel inzicht in hoeveel verschillende types habitats er wel zijn. Het geeft je ook inzicht in de enorme impact dat de mens op die habitats kunnen hebben.

Maar ik heb zelf ook eerst 30 jaar de klassieke aquaria gehouden, tot daar geen uitdaging meer inzat voor mij. En nu: nu zit ik op mijn plaats... De natuurlijke aquaria zijn nu eenmaal veel meer mijn ding.

Henk P. zei:
Mooi ingericht en gelukkig nu eens ook de wildvorm vissen.
Waar heb je ze kunnen kopen?
:thumbs:
Dank! Ik heb ze besteld bij Kweekcentrale De Skalaar in Gent. De eigenaar heeft zijn connecties aangesproken en nog iemand gevonden.

jerre050978 zei:
Zijn wel degelijk de velifera. Afgeronde zeilvin en duidelijke zwarte zoom in de staartvin.
Die zwarte zoom heeft de latipinna ook. De zeilvin van jou dieren is afgerond maar weer niet zoals het moet zijn. In neig sterker naar een verre kruising van deze soorten. Wat bijna alle Hoogvinkarpers in de handel ook zijn. dan een zuivere velifera

Ze zijn wel prachtig en daar gaat het om! Zo mooi zie je ze zelden.

Via deze site kan je helemaal mooie dieren kopen: http://www.swampriveraquatics.com/id11.html

Particulieren in Nederland is het vaak gelukt om via die site dieren te bemachtigen. Zonder gedoe met de douane.

Op die site staat ook deze foto aangegeven als Velifera maar volgens mij is het een latpinna, als ik op de rugvin afga.

zj_oW9kIdg9Gd_oYHVg7JZWGRCMhAiki.jpeg

Kortom het is nogal een gedoe. 😉

Botia zei:
jerre050978 zei:
Die zwarte zoom heeft de latipinna ook. De zeilvin van jou dieren is afgerond maar weer niet zoals het moet zijn. In neig sterker naar een verre kruising van deze soorten. Wat bijna alle Hoogvinkarpers in de handel ook zijn. dan een zuivere velifera

Via deze site kan je helemaal mooie dieren kopen: http://www.swampriveraquatics.com/id11.html

Particulieren in Nederland is het vaak gelukt om via die site dieren te bemachtigen. Zonder gedoe met de douane.
Ik zoek het verder uit. Ondertussen ben ik er uit dat het aantal rays in de rugvin duidelijkheid geeft. Velifera hebben er veel meer (18) dan de latipinna (14).

Mij is toch nog niet helemaal duidelijk hoe jij de ronding van de zeilvin als criterium neemt. Op mijn foto's staat er geen enkele met opengesperde rugvin.

Ik vind het zeer belangrijk dat de vissen zuiver zijn, dus dit is echt wel een punt voor mij. Hopelijk hebben ze me niet opgezadeld met een kruising.

Bedankt voor het meedenken!

De voorste vinstralen van de rugvin zijn volgens mij bij een Velifera afgerond en van de latipinna niet.

Maar er zijn zoveel kruisingen dat ik door de bomen bijna het bos niet meer zie.

Botia zei:
jerre050978 zei:

Op die site staat ook deze foto aangegeven als Velifera maar volgens mij is het een latpinna, als ik op de rugvin afga.

QTA-21_LfZks54OMh1xoOa6JU1hsbzwv.jpeg

Kortom het is nogal een gedoe. 😉
De rugvin telt heel wat meer vinstralen dan bij de latipinna. Dus hier zou ik vrij zeker zijn van de velifera 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan