Wat is er nieuw

Foto's en verhaal van mijn Aqua 40 (Wouter18)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 22453
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 22453

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben gisteren begonnen met het inrichten en opstarten van mijn Aqua 40.
Het is leuk om de vorderingen en foto's bij andere forumgebruikers te volgens, dus ik doe hier ook mijn bijdrage. Onderstaand het fotoverslag.

De tafel met daarop de externe pomp welke gaat draaien (Eden 501). De snoeren worden weggeleid naar de kast ernaast. In de onderste lade ligt de contactdoos e.d.:

824625_0_82_20160319_13.jpg

Alles staat klaar om van start te kunnen gaan. ALtijd leuk om weer iets nieuws te maken 🙂:

371757_0_82_20160319_14.jpg

Het plantenbestand bestaat uit Cryptocoryne Wendtii groen, Waterpest, Lilaelopsis Novazealandia, Christmass mos, Anubia nana mini. Ik heb voor relatief gemakkelijke planten gekozen. Ik kan na de indraaifase altijd nog andere toevoegen:

716332_0_82_20160319_15.jpg

Het Mopanihout bekleed ik met het mos en de anubias. Altijd weer een monikkenklus, maar het resultaat mag er zijn als zeg ik het zelf:

328542_0_82_20160319_15.jpg

532635_0_82_20160319_15.jpg

Nadat de bak ingericht is en op zijn plaats staat (3 uur later) kan het water erin:

793922_0_82_20160319_16.jpg

De zijkant heb ik bekleed met folie (binnenzijde zwart) om lichtinval van buiten te voorkomen. In het verleden niet gedaan, met forse algengroei tot gevolg:

751536_0_82_20160319_16.jpg

Bovenzijde tijdens het vullen, pomp staat inmiddels aan:

452535_0_82_20160319_17.jpg

Achterzijde met de pomp zichtbaar. De kap van de Aqua40 heb ik min of meer gesloopt, omdat anders de leidingen er niet doorheen passen:

848329_0_82_20160319_17.jpg

De bak staat, is gevuld en we zijn 4 uurtjes verder:

933177_0_82_20160319_17.jpg

Gekozen voor een doorkijkje naar achteren voor meer dieptewerking. Het ziet er nu natuurlijk allemaal wat statisch uit, maar ik hoop dat het goed uitpakt. ALs de Lilaelopsis zich gaat uitbreiden, dan zal er misschien wat plaats gemaakt moeten worden waardoor het doorkijkje naar achteren verdwijnt:

242415_0_82_20160319_18.jpg

Midden:
514792_0_82_20160319_18.jpg

Ik ga wekelijks Profito toevoegen en indien nodig stockoplossing Nitraat en Fosfaat. Op termijn zullen er waarschijnlijk Rasbora's Maculatas inkomen.
Tips en aanbevelingen zijn uiteraard welkom! Wordt vervolgd! 🙂

Hier nog linkerzijde en rechterzijde:

534325_0_82_20160319_18.jpg

724439_0_82_20160319_18.jpg

Begin is mooi, maar geen hoge planten gebruikt?

Mooi begin, succes.

Fozzy zei:
Begin is mooi, maar geen hoge planten gebruikt?
Jawel de waterpest staat achterin, maar die moet nog groeien ;-) Heb voor waterpest gekozen ivm opstart uiteraard.

Goed begin is het halve werk! Ziet er top uit!

Leuk begin! Ik zou zelf de stenen iets minder in 1 lijn leggen denk ik, maar het moet ook allemaal nog een beetje groeien. Dan oogt het ook al weer heel anders en komt het paadje wat beter uit denk ik 🙂

F. Panther zei:
Leuk begin! Ik zou zelf de stenen iets minder in 1 lijn leggen denk ik, maar het moet ook allemaal nog een beetje groeien. Dan oogt het ook al weer heel anders en komt het paadje wat beter uit denk ik 🙂
Klopt heb je gelijk in, ik heb het inmiddels iets aangepast. Ik heb tevens nog wat waterpest erbij gehaald zojuist en tegen de achterwand gezet, zodat die ook wat meer bedekt raakt.
Nu hopen dat alles een beetje wilt groeien

Dat is een mooi begin Wouter.

We zijn inmiddels 3 weken verder.
Ik heb spijt van het witte grind en daarom heb ik inmiddels een deel van de bak voorzien van zwart grind. Dat oogt gewoon veel mooier met het groen van de planten.
De waterpest heeft goed gegroeid en daar heb zojuist een groot deel van moeten snoeien. De Lileaopsis heeft ook uitlopers gevormd, maar stond bij nader inzien te dicht op elkaar, daardoor veel bruin blad en alg ertussen. Daarom heb ik deze flink uitgedund en de uitlopers terug geplaatst op het zwarte grind.

Het hout gaf nog flink bruin af. Daarom heb ik 2 keer in de week een 50% waterwissel gedaan. Wellicht heeft dit bijgedragen aan instabiele waterwaarden en de alg welke ik heb, met name in het mos. Het mos heb ik daarom ook terug gesnoeid zodat het meeste alg eruit is.

Ik voeg momenteel wekelijks 2 ml Nitraat, 3 ml Fosfaat, 2 ml Carbo, en 2 ml Profito toe. Met normaliter een 50% waterwissel.

Onderstaand hoe het bakkie er nu bijstaat. De waterpest en Lilaeopsis moet weer even flink gaan groeien zodat het een wat vollere aanblik krijgt, ik zal dan weer foto�s plaatsen.

2016-04-09_14.32.31.jpg

2016-04-09_14.39.46-123.jpg

Mooi hoor! Dat zwarte grind vind ik persoonlijk veel veel mooier en ook rustiger voor het oog.

Het laat inderdaad de kleur net wat mooier uitkomen.

hahaha, gaaf, je hebt een vijver in je aquarium. of een strand aan een meertje. whatever, ik vind het eigenlijk best briljant haha.

Ik vind zwart grind sowieso het mooiste. En ik ben dol op dat hout met javamos.

Wat voor bewoners ga je voor kiezen?

Wauw ziet er heel gaaf uit!
Mooi hoor.

Mooi hoor! Dat witte grind zal op den duur ook wel wat donkerder worden.
Ben heel benieuwd wat erin gaat komen.

Het witte grind is er sinds 2 weken uit, ik vond het simpelweg niet mooi en werd bruinig. Is nu volledig zwart. Tevens is er een sponsfilter ingekomen, was niet tevreden met de externe pomp (teveel stroming).

Verder last van bruinalg en iets draadalg nog. De Waterpest en Anubias doen het ondanks de bruinalg erg goed. Het mos is eruit, daar kwam blauwalg op,, ik denk door de schimmelwerking van het nieuwe hout. Heb gisteren wat bacterien capsules aan het filter toegevoegd om wat sneller evenwicht te krijgen en wellicht van de bruinalg af te komen. De nieuwe bodem en filter zijn natuurlijk niet bevorderlijk geweest voor dat evenwicht. Komende week gaat de waterpest eruit en komt er Bergisch groen en een drijfplant in voor een wat vollere aanblik. Zal dan ook weer een foto posten.

Bewoners zullen wel wat vuurtjes worden. Komende week eerst mijn nieuwe bak opstarten (Rekord 800) en daarna kijken we weer verder 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan