Wat is er nieuw

Functie van de mandjes in een potfilter

VissieVissie

Active member
Lid geworden
15 februari 2026
Leeftijd
46
Goedenavond allemaal,

Waarschijnlijk weer een enorm rare hersenkronkel van mijn kant... maar kan je het filter ook inrichten zonder mandjes?

Gaat het teveel rammelen?

Ik heb toch een nieuwe filter besteld. Ik heb een tweedehands biomaster thermo 600. Maar qua verwarming, filtercapaciteit en waterflow door het water vind ik het zwaar tegenvallen.
Ik ga upgraden naar de biomaster 800.

Persoonlijk vind ik het gehannes met die mandjes altijd vreselijk en aangezien dit een filter is die ik maar zelden helemaal schoon hoef te maken... dacht ik dus misschien kan het zonder de mandjes.

Maar ik kan mij voorstellen dat het 1 rammelende bende wordt. Maar misschien is er iemand die het ook zo doet?

Ik begrijp uit verschillende berichten en youtube filmpjes dat het standaard filter niet altijd even optimaal is ingedeeld.

Alvast bedankt en een fijn weekend.

De mandjes zorgen voor het juiste flow patroon door het filter.
Ze zijn dus wel degelijk belangrijk om te zorgen dat het water er op de juiste manier door heen stroomt.

In principe hoef het filter maar 1 a 2x per jaar te openen daarom heb je het voorfilter.

Dat hangt erg van het filter af. ik heb Eheim potfilter, daar zit onderin een waterdoorlatende bodem, waardoor het filtermateriaal er op ligt en het water vandaaruit naar boven gepompt wordt. Op die bodem ligt grit op liggen. daarbovenop ligt een sponsfilter om te voorkomen dat het lavasplit de pomp ingaat. Verder heb ik geen mandjes.
In het JBL filter zitten wel mandjes en aangezien de flow daar ook anders is, (van boven naar beneden en dan weer terug) zijn ze daar wel nodig.
De eheim is muisstil, de JBL ook.

Dan hou ik de mandjes er gewoon in.
Het zal een kwestie zijn van media overzetten naar de nieuwe pomp en hopelijk geeft 850 dan wat meer power stroming.

Mijn ervaring is dat een 2de filter veelal beter is dan naar een groter filter gaan.
Kun je de uitstroom ook veel makkelijker richten.

Mijn ervaring is dat een 2de filter veelal beter is dan naar een groter filter gaan.
Kun je de uitstroom ook veel makkelijker richten.
Ja heb ik aan gedacht. En veel over gelezen, maar het past nu al bijna niet in mijn juwel rio 450.

De deksel staat al een klein beetje open en er is geen ruimte om 2 buizen naast elkaar te plaatsen. Ik heb nu de uitstroom rechts en de invoer links.

Ik heb dat probleem opgelost door met een sterke kniptang uit de deksel naast het elctriciteitsgat een klein stukje te knippen.

Beste @VissieVissie eigenlijk klopt jouw redenatie alleen dan wanneer je met een Eheim classic filter zou werken. Voor de rest klopt wat @catfishfreak aangeeft, de meeste huidige potfilters hebben een voorfilter, groffe spons en daarna gaat het water langs de mandjes naar beneden om vervolgens weer via de mandjes terug naar de uitstroom te gaan.

Je kunt nog even vertellen welk filtermateriaal je gebruikt. Om een voorbeeld te geven ik ben meer gaan beseffen dat voor mij de rode voorfilter sponzen beter zijn dan de standaard blauwe in de Oase biomaster.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan