Wat is er nieuw

garnalen dood door planten...?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rozan
  • Startdatum Startdatum
R

Rozan

Guest
hoi allemaal..
vandaag iets vreselijks meegemaakt.
ik heb zondag garnalen van iemand hier van het forum overgekocht om in mijn aquarium te zetten.
het aquarium staat nog niet lang maar het filter draaide al 4 weken van te voren nu 5 weken.
ik wil uiteindelijk 2 dwergkogelvisjes hierin houden maar wou ook een aantal leuke garnalen erbij (vuurgarnalen). dus ik had deze expres van te voren gekocht zodat de garnalen eerst lekker konden gaan voortplanten zodat als de kogeltje een keer een jong zou pakken ik er nog genoeg over zou hebben.
MAAR ik heb met mijn stomme kop gisteren wat nieuwe planten gehaald dat zijn de: 1 grote stek hoornblad - braziliaanse klimop en een bodembedekker plantje weet even de naam niet meer.
deze planten heb ik NIET afgespoeld en in mijn enthousiaste er gewoon ingezet en was volop weer aan het geniet van mijn bakje na 2 jaar geen aquarium te hebben gehad. vanochtend lag bijna alles dood heb er nog 2 inzitten die het tot nu toe nog doen en ik denk dus dat het van de nieuwe planten komt. waardes zijn goed temp is 26 ( dit omdat de kogeltjes dat het liefste hebben straks).
ik heb al opgezocht voor eventuele ziektes maar niks komt overheen met wat mijn garnalen hebben en aangezien nieuwe planten en het gif wat daar dan opzit vanwege slakken vaak wordt genoemd als doodoorzaak voor garnalen moet het dat haast wel zijn. ik kan mezelf wel voor me kop schieten dat ik dat totaal ben vergeten en vind dit ook echt erg... sorry voor de gene waarvan ik ze heb overgenomen dit was natuurlijk niet de bedoeling 🙁

maar wat kan ik nu het beste doen? er zitten er nog 2 in die het goed lijken te doen, moet ik alsnog de planten schoon maken en 2 dagen in een emmer laten staan of is dat nu al te laat? ik heb vanoichtend wel een kwart waterwisseling gedaan.

wat kan ik nog meer doen. met schaamte type ik dit bericht 🙁

Ik zou de planten eruit halen en inderdaad 2 dagen apart houden en nu ook meteen een flinke waterwissel doen. Hoe groot is het aquarium, een kwart is meestal niet echt veel en zou eerder 50-75% doen.

oke ga ik dat doen. de bak is 60x30x30.

Denk dat het ook komt door de planten. Dit gedrag vindt vaak al binnen 10 minuten plaats. Erg heftig voor de garnalen.
Inderdaad, de planten er onmiddelijk uithalen. Voorlopig elke dag minstens 50% van het water verschonen en over kool filteren. Bij mij ging het na 1 dag al weer beter.

oke planten zijn eruit, die ga ik zo afspoelen en in een emmer zetten en ik heb denk ik 80& waterwissel gedaan.
ik zag er ook nog een verschijnen dus tel er nu 3 die nog goed zijn.

hoe lang moet ik elke dag verversen denk je?

bedankt voor de tips.

Balen hoor maar kan helaas gebeuren...

Als de planten uit de bak zijn is 1 grote waterwissel van ongeveer 80% voldoende en kan je de boel met rust laten.

Oh wat balen zeg! Suc6 verder

Heel erg bedankt.
Ik blijf er nu van af en ga over 2 dagen de planten nog een keer uitspoelen en dan terug in de bak doen. Hopen dat deze 3 blijven leven 🙄

Ja, heel spijtig hoor, garnalen zijn gevoelige diertjes, nou, je hebt weer geleerd voor een volgende keer, dit zal je geen tweede keer meer doen. 😉

Helaas zijn de laatste 3 ook overleden en heb ze er vanochtend uitgehaald.
Pff ben wel weer beetje rustig gisteren avond was ik echt boos op mijzelf.
Ik ga vrijdag ochtend de plantjes er weer in zetten.
Iemand een idee wanneer ik weer kan proberen om nieuwe garnalen er in te doen?

Ik zou zeker 3 weken wachten nu je de planten er weer hebt ingedaan. Ik zou sowieso nog een week elke dag blijven verschonen over kool filteren.

Seabait zei:
Balen hoor maar kan helaas gebeuren...

Als de planten uit de bak zijn is 1 grote waterwissel van ongeveer 80% voldoende en kan je de boel met rust laten.

Hier kan ik mij ook helemaal in vinden. Gewoon 1 hele grote waterwissel en de planten een paar dagen even in een emmer spoelen iedere dag. Dus dagelijks water uit de emmer verversen.
Dan moet na enkele dagen het weer in orde zijn.

Ik vraag me af of dat je wel een hele grote waterwissel hebt gedaan? normaal gesproken is het gif dan niet meer actief.

Seabait zei:
Ik vraag me af of dat je wel een hele grote waterwissel hebt gedaan? normaal gesproken is het gif dan niet meer actief.
Klopt, maar stel de diertjes waren al verzwakt - zou logisch zijn vanwege het gif, ook al leven ze nog wel - en vervolgens net wat te veel stress van de waterwissel...?

Zou kunnen maar vergis je niet in garnalen,heb hetzelfde gehad met de crs hier en de paar die letterlijk nog net aan leefde waren een uur na de waterwissel van 80% alweer aan het rondscharrelen.

Ja ik denk dat het van veel factoren afhankelijk is hoor zoals de stress en hoelang hebben ze in het gif gezeten en hoeveel gif zat er op de plant.
Een plant die al dagen bij de lfs in de bakken staat zal al grotendeels weer gifvrij zijn.
Ik kan me dus goed voorstellen dat ze bij John weer snel vrolij rondscharrelden.
En het feit dat ze John voor de bak zagen heeft hier denk ik ook wel aan mee bijgedragen 😉

ik heb wel degelijk een grote waterwissel gedaan anders zeg ik dat niet.
ik denk dat ze al verzwakt waren erdoor en wellicht ook door stress inderdaad.

Nou daar heb ik me aardig in vergist. In de plantenbakken verschonen ze het water niet altijd, dat gif blijft er dus gewoon aan.

Ja je moet je dit nu ook niet meer zelf kwalijk nemen hoor. Het is gebeurd en je leert ervan voor een volgende keer. We maken allemaal fouten hoor.
Wellicht hadden ze al teveel gif binnen gekregen of zat er veel op de planten. Je weet het niet en het belangrijkste is nu dat het je niet weer gebeurd toch.

Dat zou ook een hele grote rol in het herstel geweest kunnen zijn natuurlijk John 😉

Is natuurlijk zo dat verschillende factoren anders kunnen zijn maar is wel zo dat vuurgarnalen meer kunnen hebben dan crs.

visstisck zei:
Nou daar heb ik me aardig in vergist. In de plantenbakken verschonen ze het water niet altijd, dat gif blijft er dus gewoon aan.

Ja dat zal echt per winkel heel erg verschillen natuurlijk.

Seabait zei:
Dat zou ook een hele grote rol in het herstel geweest kunnen zijn natuurlijk 😉

Is natuurlijk zo dat verschillende factoren anders kunnen zijn maar is wel zo dat vuurgarnalen meer kunnen hebben dan crs.

Ja dat is ook zeker waar John. De ene soort kan veel meer hebben dan de andere soort.

Rozan zei:

Was alleen maar een vraag om het zeker te weten,je zal niet de eerste zijn die het toch weer op z'n eigen manier doet.
Is ook om je te helpen en niet om je af te zeiken hoor 😉

Komt gewoon door m'n eigen ervaring en van andere voorbeelden hier in zo'n stuatie,want heb zoals eerder aangegeven deze fout ook in het begin gemaakt dat het me zo verbaasd dat de nog levende garnalen toch na de waterwissel dood gegaan zijn.

klopt, ik heb hier zeker van geleerd om dit nooit meer te vergeten, maar vind het altijd wel heel erg als dit soort dingen gebeuren.
om die reden dat vuurgarnalen inderdaad over het algemeen sterker zijn dan andere soorten had ik ze ook genomen, maar helaas dit was toch te heftig.
heb vroeger cr en cb gehad en nooit problemen mee gehad, nu neem ik de sterkere soort en gaan ze dood! nee is natuurlijk mijn eigen domme schuld, gebeurd nooooit meer 🙂

maar we gaan weer verder!

Seabait zei:
Rozan zei:

Was alleen maar een vraag om het zeker te weten,je zal niet de eerste zijn die het toch weer op z'n eigen manier doet.
Is ook om je te helpen en niet om je af te zeiken hoor 😉

Komt gewoon door m'n eigen ervaring en van andere voorbeelden hier in zo'n stuatie,want heb zoals eerder aangegeven deze fout ook in het begin gemaakt dat het me zo verbaasd dat de nog levende garnalen toch na de waterwissel dood gegaan zijn.

is goed John ik snap het 🙂 ik wou alleen nog maar even duidelijk maken dat ik dat zeker wist dat ik dat goed had gedaan, nam het niet verkeerd op. ben juist blij met jou (en andere) hulp 🙂

Je hebt je garnalen er niet mee terug maar als je van iedereen die dit overkomen is een euro zou krijgen had je een leuk bedrag want is een hoop mensen overkomen,en zolang de winkels er geen melding van maken zal het helaas nog meer mensen overkomen in de toekomst.
Ik weet het niet zeker maar heb zelf het idee dat zelfs na het spoelen nog gif kan vrijkomen als het desbetreffende plantje later een snoeibeurt krijgt.
9 van de 10 dat de hoornblad in jouw geval het geweest is want die en cabomba zijn planten waar het gif bij de kweek het meest gebruikt wordt.

Oh dat is goed om te weten Seabait.

Erg balen Rozan!!🙁

Op welke planten er gif word gebruikt is afhankelijk van een antal dingen. Op planten die emmersed gekweekt zijn in Nederland kan gif voorkomen dat in de landbouw gebruikt word om insecten te weren, maar dit is niet altijd het geval (hoewel je dit natuurlijk niet met zekerheid kunt zeggen) tenzij het uitdrukkelijk word vermeld. Zoals bijvoorbeeld plantjes van Tropica en Dennerle. Die zijn (volgens eigen zeggen) 100% gif en ongedierte vrij... Maar dan vaak ook minstens 2x zo duur als het zelfde plantje van een reguliere kweker.

Maar planten die worden geimporteerd uit het buitenland zijn altijd nog extra behandeld met gif om te voorkomen dat er uitheemse insecten en parasieten mee komen. Dit is bij wet verplicht! Dat gif komt nog eens bovenop het gif dat eventueel is gebruikt bij de kweek. Dus import plantjes moet je altijd zorgvuldig spoelen!

Op de factuur die ik kreeg van APO stond overigens netjes vermeld bij mijn Vallesneria Asiatica dat het import planten waren (productcode: IMPORT001), dat scheelt al weer iets. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Wat ontzettend rot zeg dat dit gebeurd is! Ik lees het nu dan en ik denk dat dit een belangrijk iets is om duidelijk te maken op een forum als dit, want het was mij ook zeker overkomen. Ja, ik spoel mijn planten wel even uit, maar vooral even om de achtergebleven restjes van de wortelen af te halen en te zorgen dat er geen slakken inz itten. Maar gif, daar had ik nooit bij stil gestaan. Vind het echt heel erg rot voor je... en dit kan iedereen overkomen, dus zeker niet jouw schuld. Het is alleen heel slecht dat er vaak zo weinig over verteld wordt....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan