Wat is er nieuw

Geslachtsonderscheid Apistogramma Macmasteri

Toorn

Well-known member
Lid geworden
18 juni 2009
Leeftijd
35
Hallo allemaal,

Sinds kort een "koppeltje" Macmasteri in mijn 80cm aquarium.

In de winkel leek het erg duidelijk te gaan om man/vrouw.
Nu ze wat langer in mijn bak verblijven, begint de "vrouw" toch wel erg te kleuren...

Graag jullie deskundig oordeel hierover...
"1. Vrouw"
s2HzqW11cOTD7fbNvVNbvPrF4pkCFsA6.jpeg

"1. Vrouw"

"2. Man"

Ik gok op een vrouw, gezien de hoeveelheid geel. Mannen hebben dat over het algemeen niet.
Macmasteri vrouwen kunnen overigens heel kleurrijk zijn. Mijn vrouw kleurde oranje-geel.

Zouden het ook 2 vrouwen kunnen zijn? ik vind de "man" ook niet echt lijken op de Macmasteri's die ik op internet vind. Ze kunnen natuurlijk nog erg jong zijn.

Deze "man" was het meest op kleur in de bak.. Zijn nu nog rond de 4 cm dus net op de helft..

Denk dat het meest verstandige is wachten tot ze wat groter zijn?

Vaak lastig als ze de vissen vrij jong verkopen vind ik.
Ik denk dat Ren� gelijk heeft.

Toorn zei:
"1. Vrouw"

"1. Vrouw"

"2. Man"
Even voor de duidelijkheid: eerste en derde foto is hetzelfde visje toch? (Eerste foto met aankondiging vrouw en derde foto met aankondiging man). Da's een foutje toch?

tomansky zei:
Zouden het ook 2 vrouwen kunnen zijn? ik vind de "man" ook niet echt lijken op de Macmasteri's die ik op internet vind. Ze kunnen natuurlijk nog erg jong zijn.
Kun je als voorbeeld eens een plaatje posten waarmee je dan vergelijkt?

Toorn zei:
Zijn nu nog rond de 4 cm dus net op de helft..
De 'vrouw' ook? Zo ja dan is die al over de helft, aangezien vrouwtjes bij een cm of 6 wel blijven steken.

Je 'vrouw', heeft die een zwarte vlek op haar 'borst'?

Voorbeeld van die vlek: http://apisto.sites.no/resizeimage.aspx ... %20%20TomC

En de voorkant van de borstvinnetjes, is daar een zwart randje te bespeuren?

~ Ivo

Nee, de eerste 2 fotos zijn van het zelfde visje..

De laatste is een andere, te zien aan het meeste rood in de staart..
Verschil van foto's komt door de witbalans.. Ben niet de beste fotograaf ;-)

Oke, dan heb ik dat even verkeerd gezien.
En de andere vragen die ik je stelde?

~ Ivo

De "vrouw" is iets kleiner, ik schat rond de 3/3.5 cm

Zal eens kijken of ik een zwarte vlek kan bespeuren, is deze op deze lengte al aanwezig?

EDIT 20:41:
2x0AF3QKbyLQc30-qUNuQ3aCrauEY0co.png

Is ongeveer in deze mate aanwezig.
Lijfje is nog stukken dunner, maar wel een "puntje" te zien.. ook 2 streepjes op voorste vinnen

Dat zijn dan weer twee kleine aanwijzingen voor het zijn van een vrouw 🙂

Iets anders: ligt het aan de foto (de 2e) of heeft ze een iets ingevallen buikje?

~ Ivo

dat kan wel kloppen, zit hier nog niet zo heel lang maar viel mij inderdaad ook op toen ik ze in de bak deed hier.. was mij in de winkel niet opgevallen..

Flink (en afwisselend) dan maar, komt het helemaal goed 🙂

Komt goed, krijgen hier afwisselend droog en levend voer.. Diepvries ben ik niet zo kapot van

Dubbelpost i know..

Maar zojuist bij de "Man" ook op de voorste 2 vinnen een zwarte streep ontdekt, zal dit dan ook een vrouw zijn?

Zo ja, 1 vrouw omruilen bij de winkel of een man erbij halen? :S

Probeer anders nog een paar foto's te maken?

Macmasteri zijn zoveel op kleur gekweekt dat mannetjes vrouwlijke kleuringen kunnen hebben en vrouwtjes manlijke
dit maakt het onderscheid maken soms erg moeilijk
qua kleur lijkt den ene wat geler en daarom een vrouw maar qua bouw vindt ik ze allebei meer mannetjes lijken kan er aan liggen dat ze nog niet geheel goed doorvoed zijn

Dravik2 zei:
Macmasteri zijn zoveel op kleur gekweekt dat mannetjes vrouwlijke kleuringen kunnen hebben en vrouwtjes manlijke
Vanwaar komt dit? Is dat wel zo? Is dat hier aan de hand?
Of is het simpelweg een onderdanig mannetje dat zich als vrouwtje kleurt, een truc waar Apistogramma's meester in zijn...?

~ Ivo

Vrouwtjes die volledige vin kleuring hebben en mannetjes die de de zwarte strepen op de borst vin hebben
zeker de vrouwtjes hebben in de natuur niet deze kleuren in de vinnen
mannetjes die zich vermommen komt natuurlijk wel voor
maar heb ook al in de winkel het dominante mannetje de zwarte kleur op de vinnen zien hebben

Zal zsm even voor het aquarium gaan zitten en wat fotos maken, maar dit is niet echt mij specialiteit..
Ga mn best doen.

Hebben verder geen agressie tegen elkaar..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan