Wat is er nieuw

gezellig gezelschap Rio 125 van Rudy de Wit

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rudy de Wit
  • Startdatum Startdatum
Zwits zei:
heb je al een idee wat voor vissen je er in wil?

op dit moment heb ik in een 40L bak enkele guppen, 2 algeneters en 5 garnalen (zie post eerder op foto). Die zullen na 3 a 4 weken eerst over gaan naar de grote bak.

Hierna ga ik verder kijken. ik ben wel gecharmeerd over corry's en fantoomzalmpjes. dus zit te denken om na de eerste overzet nog: 10x 'cory sterbai' en 10x 'rode fantoomzalmpjes' te halen.

L nummers vind ik ook een interessante visjes maar weet niet zeker of die alleen in een bak (rio125) kunnen.

Mag je of moet je tijdens het opstarten ook water verversen? 1 keer in de week 20% lees je her en der.

Gewoon alles (bacteriecultuur) even op gang laten komen.

Verversen mag wel maar niks moet.
Je haalt dan wel veel goede bacterien uit het water die nog aan het opstarten zijn.

Nu zijn er altijd wel verschillende meningen.
Maar ik zou zeggen niet verversen de eerste 3 weken.

Als ik iets niet goed heb verteld hoop ik ook dat iemand me even verbeterd.
Maar zo heb ik het ervaren.

Rudy de Wit zei:
Mag je of moet je tijdens het opstarten ook water verversen? 1 keer in de week 20% lees je her en der.

Vanwege het gelige water ben ik nu regelmatig (bijna 2x in de week) 25% water per keer aan het verversen. Ikzelf zit nog in de opstart. Ik kan je vertellen dat het tot nu toe geen invloed heeft gehad op mijn waterwaarden, geen nitrietpiek tot nu toe heb gehad en planten als kool groeien. Ik zit nu in mijn 3e week.

vandaag eerste week indraaien. al een aardige groei van de planten te zien. tevens is het water wel gelig geworden van het hout.

week 0
IMG_20140602_212235_zps36mtys4e.jpg

week 1
IMG_20140607_211542_zps9empdeqn.jpg

Is dat nou je dwars balk ie ik in het midden van je aquarium onder water zie zitten?
Zo ja dan is het aan te raden je water hoogte net onder deze strip te laten zakken 🙂 Dit belemmerd namelijk de stroming van je oppervlakte water waardoor je achter de dwarsbalk heel snel iets van een kaamlaag of zelfs een vieze derrie op je water kan krijgen.
Heb ik in ieder geval wel aan de lijve ondervonden vandaar mijn tip 🙂

Voor de rest ziet het er heel netjes uit hoor 😀
ook is je water volgens mij al een stukje bruiner geworden door het hout dit oogt gelijk al een stuk mooier vind ik 😛
Ik zou als ik jou was de eerste tijd en zeker de eerste 3 weken helemaal niks verversen. Geef eerst de bacteri�n maar eens de kans zich te nestelen en op te starten. Tevens kan dit bruinige water helemaal geen kwaad hoor en word in de loop van de tijd wel weer minder 🙂
Teveel verversen is ook niet goed 😉 Dus zou het aquarium de eerste 3 weken lekker met rust laten net zoals het filter want zoals eerder gezegd kunnen de zuren die het water bruinig maken totaal geen kwaad 🙂

Khoppie zei:
Is dat nou je dwars balk ie ik in het midden van je aquarium onder water zie zitten?
Zo ja dan is het aan te raden je water hoogte net onder deze strip te laten zakken 🙂 Dit belemmerd namelijk de stroming van je oppervlakte water waardoor je achter de dwarsbalk heel snel iets van een kaamlaag of zelfs een vieze derrie op je water kan krijgen.
Heb ik in ieder geval wel aan de lijve ondervonden vandaar mijn tip 🙂

Voor de rest ziet het er heel netjes uit hoor 😀
ook is je water volgens mij al een stukje bruiner geworden door het hout dit oogt gelijk al een stuk mooier vind ik 😛
Ik zou als ik jou was de eerste tijd en zeker de eerste 3 weken helemaal niks verversen. Geef eerst de bacteri�n maar eens de kans zich te nestelen en op te starten. Tevens kan dit bruinige water helemaal geen kwaad hoor en word in de loop van de tijd wel weer minder 🙂
Teveel verversen is ook niet goed 😉 Dus zou het aquarium de eerste 3 weken lekker met rust laten net zoals het filter want zoals eerder gezegd kunnen de zuren die het water bruinig maken totaal geen kwaad 🙂

bedankt voor de tip! heb ondertussen wat water eruit gehaald. de stroming is nu door de hele bak (bovenkant)

morgen draait de bak 2 weken. de planten groeien als kool, maar merk ook dat er overal alg op komt duiken.

ik heb het idee draad alg, maar ook een bruine waas op het water.

ik heb in mijn andere aquarium een 5 tal Japonica garnalen zitten. kunnen die de taak aan om het alg te bestrijden? Mogen die er al in of voor de zekerheid nog 1 week wachten en dan de eerste water test uitvoeren?

Vandaag toch maar eens een water test gedaan. heb het met een jbl combiset gedaan.

temp. 23.5
KH. 6
PH. 7.5
NH4. <0.05
No2. <0.01
No3. <0.5

Andere testjes heb ik niet in de koffer zitten. De waardes vallen bij reuze mee. Nog altijd 1 week wachten tot het eerste leven erin mag?

week 0
IMG_20140602_212235_zps36mtys4e.jpg

week 1
IMG_20140607_211542_zps9empdeqn.jpg

week 2
IMG_20140614_161357_zpsmfqffpfq.jpg

Is inderdaad een stukje beter nu de dwarsbalk boven water zit 😛
Als je drijfplanten had gewild dan had zo'n stukje stilstaand water wel ideaal geweest maar is nu nergens goed voor 🙂

Je planten groeien inderdaad heel erg hard!! Wat geef je ze pokon ofzo hahaha 😛
Wel erg mooi zo en als dat zo doorgata kun je binnenkort je planten al toppen en weer terug stoppen zodat je wat vollere bossen met planten krijgt 🙂

Khoppie zei:
Is inderdaad een stukje beter nu de dwarsbalk boven water zit 😛
Als je drijfplanten had gewild dan had zo'n stukje stilstaand water wel ideaal geweest maar is nu nergens goed voor 🙂

Je planten groeien inderdaad heel erg hard!! Wat geef je ze pokon ofzo hahaha 😛
Wel erg mooi zo en als dat zo doorgata kun je binnenkort je planten al toppen en weer terug stoppen zodat je wat vollere bossen met planten krijgt 🙂

Ik geef helemaal niks extra. Ik sta er ook van te kijken, geen voedingsbodem zelfs. De eerste topjes heb ik al geknipt en terug gestoken.

Vandaag draait de bak alweer 3 weken en de eerste bewoners zijn verhuist.

10x guppy's
2x Siamese algeneter
5x Caridina multidentata garnalen

Dit bestand laat ik even lekker hun gang gaan in het aquarium. na de zomer vakantie zal ik eens gaan kijken of er een uitbreiding kan komen. Zit zelf al te denken aan fantoon zalmpjes en/of panda corydoras.

totaaltje week 3
IMG_20140620_220602_zpsv6iugtth.jpg

leuk totaaltje!

zou de garnalen wel wat uitbreiden, 5 is wat weinig..

alweer 2 jaar verder met de bak.

tegenwoordig staat de bak er zo bij.

aqua_zpsd0byxslv.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan