Wat is er nieuw

Gezelschapsaquarium 120x50x60 van Niels_Gr

• Onderwerp starter Onderwerp starter Niels_Gr
  • Startdatum Startdatum
N

Niels_Gr

Guest
Aquarium: 120x50x60 (waterhoogte: 50 cm)

Ik ben Niels ik ben 15 jaar en aquariums is al me hele leven een hobby die ik graag beoefen. Er zijn natuurlijk valkuilen, maar die heb ik al ervaren en hoop nu dat alles goed gaat komen met mijn aquarium. Het aquarium is een gezelschapsaquarium van vissen uit Zuid-Amerika en Azi�. De planten komen volgensmij uit Zuid-Amerika, Azi� en (Afrika?). Het aquarium draait nu een kleine 2 maanden en draait echt lekker waardoor de waterwaardes goed zijn, vissen zwemmen actief rond, planten groeien goed en haast geen last van algen!! Ik probeer het aquarium zo natuurlijk mogelijk te laten lijken en het ook proberen na te bootsen (heftige regenval nabootsen, plotselinge verdamping van het water, temperatuur lager, soms een paar dagen geen eten.

Vis soorten:
- 2 Trichogaster Leerii. (Koppel) (Diamantgoerami)
- 8 Hyphessobrycon Pulchripinnis. (Citroentetra)
- 4 Gymnocorymbus Ternetzi. (Rouwtetra)
- 2 Desmopuntius Pentazona. (Vijfstreepbarbeel)
- 6 Corydoras Schwartzi.
- 1 Labeo Bicolour. (Vuurstaartbarbeel)
- 1 Pangio Kuhlii. (Indische Modderkruiper)
- 2 Poecilia Reticulata. (Guppy)

De Poecilia Reticulata wordt morgen aangevuld tot 5 en volgende week misschien de Pangio Kuhlii tot een stuk of 8. De reden waarom ik de Desmopuntius Pentazona en de Gymnocorymbus Ternetzi niet aanvul is omdat ik uiteindelijk 1 school vissen over wil houden.

Meestal hoor je dat een koppel Trichogaster Leerii veel onrust veroorzaakt in het aquarium maar hier is dat niet van het geval. Ze neigen soms een Poecilia Reticulata te naderen daarom koop ik er morgen meer zodat ze wat weerstand hebben met zijn vijven.

Tevens zijn de Corydoras Schwartzi best autistisch omdat ze zich haast nooit laten zien haha.

Ik heb het aquarium ingericht met wat mooie stukken kienhout, spiderwood, planten en een hoop stenen. Het kienhout ligt wat aan de linkerzijde van het aquarium en de stenen en het spiderwood liggen meer aan de rechterzijde van het aquarium.

Planten soorten:
- 3 Echinodorus Argentensis.
- 1 Rotala Walichii.
- 1 Rotala Rotundifolia.
- 1 Riccia Fluitans.
- 1 Cladophora Aegagropila. (Mosbal)
- 2 Crinum Calamistratum.
- 2 Ludwigia Glandiosa.
- 1 Nymphaea Zenkeri. (Rode Lotus)
- 5 Limnobium Laevigatum.

483722_0_82_20160704_1957481.jpg
[/img]

231325niels_gr._0_82_20160704_1958131.jpg

127965_0_82_20160704_1958501.jpg
[/img]

Ik heb eigenlijk geen idee of je de foto kan zien haha.

Op de foto lijkt het aquarium helder maar in het echt is het water een beetje geel gekleurd (iig donkerder).

Laat weten wat je ervan vindt!!

Mooi hoor!

Ziet er veelbelovend uit!
Alleen moet ik wel eerlijk bekennen dat ik een paar aanmerkingen heb op je visbestand.
2 maanden is wel een relatief korte periode waarin de karaktereigenschappen van veel vissen nog niet tot uiting komen, sowieso laten sommige soorten het gedrag wat bij de soort past pas op iets latere leeftijd zien.
Het is alleen zo dat niet iedereen daar op zit te wachten, dus laat maar weten of je er open voor staan dan plaats ik het hier.

Dank u allemaal!

@Rikkert Ja ik sta er voor open, maar deze vissen zijn al aan elkaar gewend omdat ze al 2 jaar in mijn vorige aquarium hebben gezeten. Maar ik begrijp uw aanmerkingen wel op mijn visbestand.

Binnenkort wil ik lianen ophangen in het bovenste gedeelte van mijn aquarium waarbij er Vesicularia Dubyana en misschien wel Anubias Nana erop komt te zitten, maar eerst het aquarium even met rust laten. Als ik morgen naar de viswinkel ga dan koop ik gelijk wat Vallisneria als ze die hebben. Jullie horen morgen weer van me.

Je bak is ook groot voor 6 corydorassen xD
Leuk dat je de natuurlijke effecten wilt nabootsen!

Hier zie je mijn 2 Desmopuntius Pentazona. Je ziet dat de een feller is gekleurd dan de andere heeft dit te maken met leeftijdsverschil of met iets anders?

457198_0_82_screenshot_201607050847421.jpg
[/img]

Dit is het rechteraanzicht van het aquarium waarbij je 2 van de 4 Gymnocorymbus Ternetzi ziet. Deze vissen willen echt niet graag op de foto worden gezet haha. De Crinum Calamistratum is een mooi plantje waar je plezier aan hebt maar als je eenmaal bij de kassa staat is het een rib uit je lijf. Die dingen zijn zo ontzettend duur voor een aquariumplantje.

617686_0_82_screenshot_201607050847481.jpg
[/img]

Dit is het linkeraanzicht van het aquarium je ziet hier Lotje (Labeo Bicolour). Sommige stengels van de Ludwigia Glandiosa bereiken het oppervlak wat een mooi vol effect geeft. Tevens groeit de Echinodorus Argentensis niet zo snel dan ik had gedacht maar misschien gaat die nu de breedte in en dan de hoogte in.

524761_0_82_screenshot_201607050848161.jpg
[/img]

Dit is het schooltje Hyphessobrycon Pulchripinnis (op de foto maar helaas 5). Deze vis raad ik echt aan voor in het aquarium, want ze kleuren heel mooi geel en hebben een fel rood oog. Ook zie je de rangorde goed terug, want de grootste kibbelt altijd tegen de andere waardoor deze vis veel macht krijgt. Maar andere vissen later hier niet de dupe van zijn en kibbelen gewoon terug haha. Maar ze kunnen het goed met elkaar vinden hoor.

Over een paar uurtjes ga ik naar de viswinkel om de Poecilia Reticulata uit te breiden naar een stuk of 5, gewoon omdat ze zich dan op hun gemak voelen.

Ook ga ik over een paar weken (maand) naar Utaka Aquarium Speciaalzaak in Amersfoort!! Ik wil altijd al dwergcichliden (Mikrogeophagus Altispinosus of Apistogramma Cacatuoides). Eerst maar is kijken of alles goed verloopt in de bak anders komen ze er niet in. De welzijn van de vissen is altijd het belangrijkste!!

@Apisto Hahaha ik wil eigenlijk meer en ook een andere soort Corydoras (Black Venezuela) erbij hebben want ik zie ze werkelijk waar nooit. Maar ik denk als ik dwergcichliden erbij neem dat het een grote tegenvaller is omdat deze in dezelfde waterlaag leven en dwergcichliden hebben eenmaal een (groot) territorium..

Ik heb zoals je waarschijnlijk zelf al merkte zelf ook apistogramma's, ze zijn inderdaad vooral bodem gericht en nogal agressief tegenover hun territorium, maar normaal trekken corydorassen zich daar niks van aan en zwemmen ze daar vrolijk door.
Je bak is ook groot genoeg om 2 soorten bodemsoorten te nemen. Door de apisto's een holletje te geven verkleint het territorium. Hoeveel zou je er willen nemen?

@Apisto Ik heb een holletje rechts achter in het aquarium omgeven door Crinum Calamistratum dus het holletje wordt minder zichtbaarder op de tijd. Ik zou een harem mooi vinden, niet te druk en niet te rustig.

Dat de Cory's zich niet of nauwelijks laten zien kan dus ook heel goed met je visbestand te maken hebben. En de Labeo zal zeer waarschijnlijk op den duur een vervelende etter worden. Heb ooit de zelfde fout gemaakt.

@Rikkert Als de Labeo op den duur een vervelende etter wordt dan ga ik het aankijken en als het echt niet ok� is dan zet ik hem/haar wel te koop neer, want het welzijn van de vissen is toch het belangrijkste. De Labeo is nu nog klein en doet niks kwaad dus hoop dat het zo blijft qua karakter.

Rikkert heeft wel een punt, de labeo is vooral bodem gericht en maakt ook een deel van de bodem tot zijn bezit.
Hiermee moet je zeker mee opletten wanneer je er apisto's bijzet het kan wel eens een heftig gevecht worden.

@Apisto Ja daar heeft Rikkert zeker een punt in, ik kijk het gewoon aan en beslis pas later of ik in ieder geval dwergcichliden neem. De Apistogramma Cacatuoides lijkt me wel wat, maar ik neig toch eerder naar de Mikrogeophagus soorten omdat deze in mijn ogen tegen een stootje kunnen en ze zijn groter.

Niels_Gr zei:
Hier zie je mijn 2 Desmopuntius Pentazona. Je ziet dat de een feller is gekleurd dan de andere heeft dit te maken met leeftijdsverschil of met iets anders?
Het verschil qua kleur tussen mannetjes en vrouwtjes is best aanzienlijk. Zijn je twee visjes ook iets anders gebouwd? (de een duidelijk slanker?)

Apisto zei:
Ik heb zoals je waarschijnlijk zelf al merkte zelf ook apistogramma's, ze zijn inderdaad vooral bodem gericht en nogal agressief tegenover hun territorium, maar normaal trekken corydorassen zich daar niks van aan en zwemmen ze daar vrolijk door.
Met alle stress van dien voor Apistogramma's. Dat is niet hoe je die diertjes wilt zien.

Apisto zei:
Door de apisto's een holletje te geven verkleint het territorium.
Vreemde redenering. Dat holletje hebben de dames sowieso nodig, dus van verkleinen van het territorium kan nimmer sprake zijn want wat jij in dee passage impliciet aanneemt als uitgangspunt (situatie zonder holletjes) is een no-go.

Mascha&Ivo zei:
Apisto zei:
Apisto zei:
Vreemde redenering. Dat holletje hebben de dames sowieso nodig, dus van verkleinen van het territorium kan nimmer sprake zijn want wat jij in dee passage impliciet aanneemt als uitgangspunt (situatie zonder holletjes) is een no-go.
Ik zeg niet dat je geen holletjes moet hebben, in tegendeel zelfs...
Wat ik wel zeg is dat hoe meer hollen en schuilplaatsen je hebt je meer apisto's kan houden dan in een bak met 2 schuilplaatsen.

Wist je dat in de natuur, door een uilenkast te plaatsen het territorium van deze uil met 5x verkleint?

Mascha&Ivo zei:
Apisto zei:
Met alle stress van dien voor Apistogramma's. Dat is niet hoe je die diertjes wilt zien.
De vrouwtjes zijn veel minder gestrest dan je denkt wanneer een corydoras door hun gebied zwemt, en zeker in een bak van 120 mag dit geen probleem zijn.

Apisto zei:
Ik zeg niet dat je geen holletjes moet hebben, in tegendeel zelfs...
Je zegt letterlijk dat het plaatsen van holletjes het territorium verkleint.
Da vergelijk je dus met een andere situatie. De vraag is met welke situatie. De situatie zonder holletjes kan het niet zijn, want dat is een no-go.

Apisto zei:
Mascha&Ivo zei:
Apisto zei:
De vrouwtjes zijn veel minder gestrest dan je denkt wanneer een corydoras door hun gebied zwemt, en zeker in een bak van 120 mag dit geen probleem zijn.
Is geen denken, maar eenvoudig waarnemen. Hoe groot de bak ook is: Apistogramma's zijn minder op hun gemak in het bijzijn van Corydoras dan zonder Corydoras in de buurt.

Je hebt wel helemaal gelijk dat hoe groter de bak, hoe meer ze elkaar kunnen ontwijken. En dus hoe groter de bak hoe beter voor de vissen. D�t (en niet dat er van stress geen sprake kan zijn) is het argument waarom een een aquarium als dit het een te overwegen combinatie is.

Mascha&Ivo zei:
Apisto zei:
Mascha&Ivo zei:
Apisto zei:
ze zijn inderdaad vooral bodem gericht en nogal agressief tegenover hun territorium, maar normaal trekken corydorassen zich daar niks van aan en zwemmen ze daar vrolijk door.
De vrouwtjes zijn veel [color:#CC0000]minder gestrest [/color]dan je denkt wanneer een corydoras door hun gebied zwemt, en zeker in een bak van 120 mag dit geen probleem zijn.
Is geen denken, maar eenvoudig waarnemen. Hoe groot de bak ook is: Apistogramma's zijn minder op hun gemak in het bijzijn van Corydoras dan zonder Corydoras in de buurt.

Je hebt wel helemaal gelijk dat hoe groter de bak, hoe meer ze elkaar kunnen ontwijken. ,... is het argument waarom een een aquarium als dit het een te overwegen combinatie is.
We bedoelen dus hetzelfde hahaha

Apisto zei:
Niels_Gr zei:
@Apisto dwergcichliden hebben eenmaal een (groot) territorium..
Apisto zei:
Waarop ik wou wijzen is dat hun territorium niet de volle 1m20 bestrijkt..
Dat is ook afhankelijk van welke Apistogramma soort en hoeveel vrouwtjes je plaatst.
Het holletje is ook maar een klein deel van het verhaal; als moeder met de larfjes vrij gaat zwemmen verandert er het nodige.

De meeste vissen beschermen hun broed heftiger dan ze zijn zonder jongen.

Apisto zei:
Mascha&Ivo zei:
Apisto zei:
Mascha&Ivo zei:
Apisto zei:
ze zijn inderdaad vooral bodem gericht en nogal agressief tegenover hun territorium, maar normaal trekken corydorassen zich daar niks van aan en zwemmen ze daar vrolijk door.
De vrouwtjes zijn veel [color:#CC0000]minder gestrest [/color]dan je denkt wanneer een corydoras door hun gebied zwemt, en zeker in een bak van 120 mag dit geen probleem zijn.

Je hebt wel helemaal gelijk dat hoe groter de bak, hoe meer ze elkaar kunnen ontwijken. ,... is het argument waarom een een aquarium als dit het een te overwegen combinatie is.
We bedoelen dus hetzelfde hahaha
Eens met die onderstreepte en in rood gedrukte aanvullig ten opzichte van eerder bericht 🙂

Wat ook nog een aandachtspuntje is: de schwartzii's worden al als autistisch bestempeld. Dat is bepaald niet wat je wilt. Eerst eens daaraan wat gaan proberen te doen?

Kom net terug van de dierenwinkel en heb 5 Poecilia Reticulata gehaald.
2 Poecilia Reticulata
3 Poecilia Wingei

Ze zwemmen al goed rond met de andere 2 Poecilia Reticulata en vormen al een groepje en zwemmen door de hele bak terwijl ze eerst altijd bovenin stilhingen. Een goed koopje dus!

Nee alleen mannetjes ik wil geen baby vissen haha. Volgens de vrouw van de aquariumwinkel kon het blijkbaar.

Heb je nu geen kans op gefrustreerde gupmannen omdat ze zonder vrouwtjes zitten?

Daar zit altijd de kans in Rik.

Daarom is het ook aangeraden om ze te houden zoals ze in de natuur zitten, maar dan ben je na ��n maand vergeven van de guppen.

En je geraakt ze nergens niet kwijt, bijna niemand wil ze.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan