Wat is er nieuw

Gezond aquarium en gezonde vissen?

sokkeneter

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2024
Leeftijd
22
Hoi iedereen, bedenkt alvast voor mijn topic bekijken en misschien wel reageren.
Ik ben niet zeker of dit in het goede forum staat. Maar ik heb wat vragen over mijn 60 liter aquarium. Ik zit nog niet erg lang in de aquarium gedoe enzo. Ik heb 3 jaar geleden een 40 liter aquariumpje gekregen die eerst van mijn zus was. Heb hier wat ballon Molly’s in gehad. Heb daarna hetzelfde jaar met kerst een 60 liter gekregen en heb denk ik nu een half jaar geleden een 180 liter van marktplaats gekocht. Ik wou het alleen hebben over mijn 60 liter.

Ik heb er nu wat planten, spiderwood(volgensmij), wat andere dingetjes en 2 filters in zitten. En qua vissen 4 aeneus albion Cory’s, 3 vuurzalmen(volgensmij)en een betta man in.

Ik vraag mij alleen heel erg af of mijn aquarium en daarmee ook mijn vissen gezond zijn. Mijn betta heeft naar gevoel een beetje vinrot. Ik ben niet heel erg bekend met betta’s. Wel in mijn 180l een paar maanden voordat ik deze betta gekocht had ook 1 gekocht. Voor de rest niet echt ervaring ermee. Wel eens voor mijn zus haar betta gezorgd die in de 40 zat toen die nog van haar was. Mijn betta in de 60 liter is rood voornamelijk en ik had gelezen dat met betta’s vinrot vaak aan het einde van de vin rood en/of zwart is. Nu heeft de betta rood maar ook kleine stukjes zwarte vinnen. Het is een nemo halfmoon? Ik ben hier niet helemaal zeker van. In de winkel stond nemo copper halfmoon maar weet heel eerlijk gezegd niet waar de copper vandaan komt.

Ik zal hier beneden van foto’s van mijn betta en mijn aquarium zetten. Heel misschien wil ik mijn aquarium ook opnieuw helemaal inrichten. Nu ben ik daar natuurlijk niet echt bekend mee. Dit is het enigste aquarium die ik ooit ingericht heb. Maar dan wil ik hem helemaal inrichting dat bij mijn vis past. Niet in eigenschappen maar echt qua kleuren enzo.

Misschien word er ook afgevraagd waarom ik 2 filters heb, ik heb een superfish filter 200 volgensmij. Deze gaat elke keer kapot. Nou niet echt kapot want ik moet hem heel vaak schoonmaken. Ja ik weet dat je n beetje 1x in de week in n emmer oud aquarium water even moet uitknijpen. Maar meer de propeller enzo draait heel vaak niet of zit vast. Dit moet ik dan echt elke maand opnieuw ook weer uitspoelen. Maar de flow heb ik op het laagste gezet voor mijn betta. Daarom heb ik soms ook niet door als die het niet doet. Hierom heb ik dus ook een sponsfiler erbij gedaan als tijdelijke oplossing. Deze had ik nog van de 40 liter.

Ik heb ook last van wat algen. Ik heb heel veel alg dat op mijn glas zit en in mijn mos. Eergisteren heb ik bijna alles weg gehaald. Maar de vorige keer dat ik alles van het glas haalde enzo zat het er de volgende dag weer op. Nu is het gelukkig nog niet zover. Maar het is van dat alg dat dan in klontjes op je glas zit met allemaal sprietjes. Ik weet niet of ik het goed uitgelegd heb maar goed.

Naar mijn gevoel klopt het licht ook niet met mijn aquarium. Mijn licht was ermee gestopt langer als n half jaar geleden en toen heb ik een lamp gekocht met rood wit en blauw licht. Maar nu ziet mijn water er heel raar uit naar mijn gevoel al sinds dat. Ik dacht eerst dat de achtergrond er iets mee te maken had dus had ik een zwarte achtergrond geplaatst maar ik vind geen verandering.

Ik hoop dat hier mensen meer over weten en of jullie mij kunnen helpen.

Ook even ter info, de laatste 2 foto’s is van toen ik de betta net in het aquarium had vrijgelaten voor vergelijking. De kleuren zijn dus nu feller maar je ziet wel duidelijk dat de vinnen minder zijn geworden.

Bijlagen

• IMG_2659.jpeg
    IMG_2659.jpeg
    4.7 MB · Weergaven: 30
  • IMG_2662.jpeg
    IMG_2662.jpeg
    2.8 MB · Weergaven: 30
  • IMG_2663.jpeg
    IMG_2663.jpeg
    2.8 MB · Weergaven: 26
  • IMG_2664.jpeg
    IMG_2664.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 28
  • IMG_2657.jpeg
    IMG_2657.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 27
  • IMG_2652.jpeg
    IMG_2652.jpeg
    2 MB · Weergaven: 26
  • IMG_2653.jpeg
    IMG_2653.jpeg
    2 MB · Weergaven: 26
  • IMG_2656.jpeg
    IMG_2656.jpeg
    2 MB · Weergaven: 21
  • IMG_2665.jpeg
    IMG_2665.jpeg
    57.4 KB · Weergaven: 21
  • IMG_2666.jpeg
    IMG_2666.jpeg
    68.1 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Oh jongens toch, er zit een video dat voor een schoolproject was ertussen van effe geleden. En het probleem is dat ik dat ook niet ben op de video. Weet iemand hoe ik dat weghaal. Vind het erg sneu om een video van iemand anders openbaar te zetten namelijk

Oh jongens toch, er zit een video dat voor een schoolproject was ertussen van effe geleden. En het probleem is dat ik dat ook niet ben op de video. Weet iemand hoe ik dat weghaal. Vind het erg sneu om een video van iemand anders openbaar te zetten namelijk
Laat maar ik heb het gevonden🙂

Ik vind het in ieder geval een leuk ingericht aquarium. Voor wat jouw vraag over de Betta betreft kan ik je helaas niet helpen.

Wat is de leeftijd van je betta? Ze worden vaak maar een jaar of twee oud. Dit gezegd hebbende: ik heb de indruk dat die zwarte puntjes gewoon bij z'n kleurpatroon horen, maar wie weet kan iemand met meer bettakennis reageren?

Wat is de leeftijd van je betta? Ze worden vaak maar een jaar of twee oud. Dit gezegd hebbende: ik heb de indruk dat die zwarte puntjes gewoon bij z'n kleurpatroon horen, maar wie weet kan iemand met meer bettakennis reageren?
Hij is als het goed is rond de 7-9 maanden oud gok ik. Iets van 3 maanden geleden gekocht en omdat zijn vinnen al goed gegroeid waren gok ik dat die rond de 5/6 maanden oud was in de winkel

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan