Wat is er nieuw

Giebeltje's Goudvis Avonturen

Vanmorgen zag ik ‘m door de bak zwemmen😀. Ik heb geen kweekbakjes of zo, dus ik laat ‘m zitten. Manlief begon nu al te steigeren dus ik doe helemaal niks. Mocht hij dit overleven dan heb ik straks een mix-sluierstaart in de aanbieding 😀

Je kunt een zissbreederbox (eventueel zelf gemaakt) erin hangen en 'm daarin doen. Zo doe ik het ook met (o.a.) m'n cory's.

Voorpaginanieuws wat mij betreft als hij het overleeft. 😄 Goudvissen kunnen echte terminators zijn als ze iets kleins zien rondzwemmen.

(Of iets groots... Ik zag een keer een platy in één hap in een goudvis verdwijnen.)

Ik heb ‘m weer gespot😀
IMG_8196.jpeg

Ik vind dat wel fascinerend, net uit het ei en het zwemt al rond. En dan die enorme moeder Cleo, doet me denken aan die poster van ‘Jaws’ indertijd 😆

Hij zwemt, hij eet en hij poept ook😆

Ik wil niet pessimistisch doen maar ik zet er 10 euro op in dat hij het niet redt. xD Wie doet er mee?

Ennnn…ik heb er nu twee gezien😆

Ik wed sowieso niet, vind het wel grappig om dit te zien zwemmen😀

177f5c96-d04b-43a6-bd05-905f102ddcac.jpeg

Dit was destijds het vijvertje van mijn dochter op haar oude adres. Een ingegraven speciebak, meer was het niet. Met een stuk of vier jonge goudvissen. Dat waren dus net konijnen. De volgende bewoner heeft ze overgenomen😀

Vanmorgen…

Vanmorgen zwommen er nog meer van die mini’s rond😀

Nu waarschijnlijk ietsje minder, want ik was vanmorgen een beetje afgeleid ( was aan het schrijven)waardoor de bak overstroomde en ik als een haas aan de slag moest om een ramp te voorkomen. Toen de klus geklaard was zag ik in de gauwigheid toch een minivis zwemmen. Ik durfde niet uitgebreid te gaan kijken want Manlief was nogal boos omdat hij al jaren geluidsapparatuur onder het aquarium stalt. Enfin, we zien wel. Het jonkie was in ieder geval groter dan vorige week.

Wie zet er dan ook geluidsapparatuur onder een aquarium??

Hopelijk toch niet te veel jonkies uit gespoeld. Maar afgeleid worden en dan een overstroming klinkt wel bekend hoor....Ik schakel mijn man altijd in als 'mee-kijker' voor het geval dat.... Het zal niet de eerste keer zijn dat er met vullen iets mis gaat. Doucheputje ( waar mijn aquaria in afhevelen) half verstopt is er ook zo eentje...

Oei, dat lijkt me ook lastig. Mijn aquarium hevelt af in de vijver ( waar dus alleen planten in zitten). Gelukkig viel de schade mee, overal zat plastic om, en op de grond ligt altijd een zeil😀. Ik zal straks eens kijken hoeveel jonkies er nog rondzwemmen naast die ene die ik gisteren zag. Maar Cleo legt regelmatig eitjes dus ik denk dat er nog wel meer eitjes zullen uitkomen.

Nu waarschijnlijk ietsje minder, want ik was vanmorgen een beetje afgeleid ( was aan het schrijven)waardoor de bak overstroomde en ik als een haas aan de slag moest om een ramp te voorkomen. Toen de klus geklaard was zag ik in de gauwigheid toch een minivis zwemmen. Ik durfde niet uitgebreid te gaan kijken want Manlief was nogal boos omdat hij al jaren geluidsapparatuur onder het aquarium stalt. Enfin, we zien wel. Het jonkie was in ieder geval groter dan vorige week.
Er zijn losse waterstops verkrijgbaar met een instelbare water hoeveelheid, deze stoppen de watertoevoer als de constante hoeveelheid wordt overschreden, op wasmaschines/vaatwassers zitten ze ook maar zou natuurlijk prima op een aquarium "vulslang/kraan" kunnen

Bijvoorbeeld deze rond de 5 tot 50L instelbaar
https://www.waterfilterexpert.nl/eltek-aquastop-waterstop-voor-was-en-afwasmachines?
https://www.gamma.nl/assortiment/sanivesk-waterslot-instelbaar-3-4-f-blauw/p/B206569?

Je moet er wel passende koppelstukken bij zoeken, bijvoorbeeld gardena

Als je bijvoorbeeld 100L wilt wisselen doe je dat in twee etappes door tussentijds de kraan effe handmatig dicht/open te draaien, dan reset de waterstop zich (doordat deze effe drukloos komt) en weer klaar voor weer een nieuwe 50L

Laatst bewerkt:
Da's niet zo'n gek idee.....Ik ga dan wel op zoek naar een wat forser formaat, ik moet 2x 300- 350 l wisselen, dan schiet 50 l niet zo heel erg op. Eens even wat uitgebreider naar kijken.

Da's niet zo'n gek idee.....Ik ga dan wel op zoek naar een wat forser formaat, ik moet 2x 300- 350 l wisselen, dan schiet 50 l niet zo heel erg op. Eens even wat uitgebreider naar kijken.
dat wordt lastig om zo'n eentje te vinden

En/of de betrouwbaarheid van dit soort watersloten (met een losse sensor op waterlijn in aquarium) om WW automatisch te laten stoppen betwijfel ik, primair zijn deze daarvoor ook niet bedoeld.
https://nedco.nl/nl/artnr/60900301/electronisch

Er zijn losse waterstops verkrijgbaar met een instelbare water hoeveelheid, deze stoppen de watertoevoer als de constante hoeveelheid wordt overschreden, op wasmaschines/vaatwassers zitten ze ook maar zou natuurlijk prima op een aquarium "vulslang/kraan" kunnen

Bijvoorbeeld deze rond de 5 tot 50L instelbaar
https://www.waterfilterexpert.nl/eltek-aquastop-waterstop-voor-was-en-afwasmachines?
https://www.gamma.nl/assortiment/sanivesk-waterslot-instelbaar-3-4-f-blauw/p/B206569?

Je moet er wel passende koppelstukken bij zoeken, bijvoorbeeld gardena

Als je bijvoorbeeld 100L wilt wisselen doe je dat in twee etappes door tussentijds de kraan effe handmatig dicht/open te draaien, dan reset de waterstop zich (doordat deze effe drukloos komt) en weer klaar voor weer een nieuwe 50L
Ik vul altijd bij met de tuinslang, dus ik moet gewoon blijven opletten 😆

Het zijn in ieder geval taaie rakkertjes, want ik zag er net weer drie zwemmen😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan