Wat is er nieuw

Graag advies over visbestand

Leo Brass

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 maart 2026
Leeftijd
72
hallo,
Wij zijn pas geleden weer begonnen met de aquariumhobby: vroeger zowel zoet- als zoutwateraquaria gehouden.
Onze juwel rio 180 draait nu 4 weken in en de nitriet ontwikkelt zich.
Als de waarden goed zijn willen we geleidelijk ons visbestand opbouwen.
Daar hebben we gedachten over, maar leggen dit graag - voor commentaar- voor aan al die eeuwen ervaring samen hier.
Waar wij nu aan denken is:
10 Caridina crystal red
10 neocaridina yellow fire
8 corydora’s starbai
1M2v dwerg goerami
15 kardinaal tetra’s
6 Kuhli loaches
1M2V aphyosemion australe
Evt. Nog 10 Boraras merah
De bak draait op een extern filter (Eheim pro 4+ 350), CO2 met magneetventiel, Chihiros universal 1000 wegbrengen en is redelijk goed beplant.

Graag vraag ik jullie advies over deze samenstelling, ook qua onderlinge verhoudingen en aantallen en totale omvang. Bij voorbaat dank voor jullie inzet.

Bijlagen

• 20260412_194351.jpeg
    20260412_194351.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 19
Wegbrengen = wrgb

Op zich al een aardig uitgedacht bestand. Wat voor dwerg goerami's had je in gedachten?

Colisa Lalia geloof ik de oude naam

Colisa Lalia is geloof ik de oude naam

Over de Lalia lees ik vaak de waarschuwing voor een specifiek virus. Maar groot is dit risico als je de vissen bij een betrouwbare LF’s koopt?

Over de Lalia lees ik vaak de waarschuwing voor een specifiek virus. Maar groot is dit risico als je de vissen bij een betrouwbare LF’s koopt?
Vrij groot. De meerderheid van die soort heeft een genetisch defect waardoor ze vroeg laat aan die ziekte bezwijken. Of in ieder geval, dat is lange tijd zo geweest; ik weet niet of dat de laatste paar jaar misschien verbeterd is.

Persoonlijk zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de soort als geheel vermijden. Tot een keer duidelijk zou zijn dat de kwekers betere vissen zijn gaan leveren.

Zoiets als een honinggoerami of een diklip is een veilig alternatief.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan