Wat is er nieuw

Hallo newby here!

Voor die soorten is osmosewater inderdaad beter, maar het is niet onmogelijk op kraanwater. Is het kraanwater in Amsterdam zo hard?
Ik denk dat ik twee topics door elkaar haalde. Ik dacht dat er een GH van 16 gemeten werd. Ik weet niet hoe hard het water in Amsterdam is, mijn excuses.

Ik heb uiteindelijk:

Betta on top!
4 honinggurami in de midden.
8 gepanserde meervallen beneden.

Sinds de honingguramis met ze 4e zijn bullie ze de meervissen de hele dag. Ze horen een beetje schuw te zijn maar ze vervelen Betta ook. Al zijn ze bang voor hem. Ik ga kijken wat hij doet in de nacht..
Iemand bekend met deze vissen samen?

Ben alleen maar aan het planten dus ze hebben genoeg plekjes om te schuilen.

Bijlagen

• 20250425_190451.jpg
    20250425_190451.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 16
Je bent afhankelijk van het karakter met een Betta maar Honinggourami s met een Betta in 60cm had ik niet gedaan want een betta houdt van rust en kan mooi gekleurde Gourami s als concurrent zien.

Ik heb niet je hele topic gelezen maar Gouramies met Bettas is vragen om problemen. Kunnen beide terrotoriaal zijn en felle kleuren kunnen een betta aggressief maken. Heb ik recentelijk ervaring mee in mijn 80 cm bak.
In jouw bak zou ik een Betta alleen houden met hoogstens wat Otocinclus of Japonica garnalen erbij.

Ik heb niet je hele topic gelezen maar Gouramies met Bettas is vragen om problemen. Kunnen beide terrotoriaal zijn en felle kleuren kunnen een betta aggressief maken. Heb ik recentelijk ervaring mee in mijn 80 cm bak.
In jouw bak zou ik een Betta alleen houden met hoogstens wat Otocinclus of Japonica garnalen erbij.
Het gaat goed ik heb een leuke Betta.
Hij heeft 2 meervallen aangepakt eentje was bijna dood.
Maar ze gingen hem bullie de hele tijd en dan maakt hij er korte metten mee dus. Daarna accepteren ze elkaar. Maar 2 grote vrouwtjes zochten zelf op.

Ik heb die bak 3 keer verbouwd en alles gaat heel gemoedelijk.
Alle visjes doen hun eigen ding en er is totaal geen stres.
Ze glimmen allemaal dus dat gaat prima.

Je bent afhankelijk van het karakter met een Betta maar Honinggourami s met een Betta in 60cm had ik niet gedaan want een betta houdt van rust en kan mooi gekleurde Gourami s als concurrent zien.
Ik ga nu groter en ben op zoek naar een specifieke formaat het liefst 90x40 of 90x30 weet niet of die 30 bestaat maar dat zou mooi zijn.

Ik geef echt veel geld uit aan de aquascape. En heb het behoorlijk goed gedaan door te observeren en een bepaalde stroming te maken van verschillende hoogte.

Ik heb midden vis maar ze zijn rustig. Heb die neons na 1 dag terug gebracht want dat paste niet.
Die honing visjes storen juist niet ze zijn vaak bezig met hun eigen ding en niet de hele tijd op de voorgrond.
En ze slapen in zuurstofplantjes die drijven.

En die meervallen zijn voornamelijk aan het graven, hun hebben het tunneltje geclaimd boven en beneden. Weg van de honing visjes.

Betta heeft 2 hoekjes en hun zoeken ook een hoekje dat merk ik wel. Want hun willen ook bubbelen.
Ik heb de vrije hoek betegeld beneden zodat ze makkelijk eitjes kunnen rapen maar ze lijken niet aangetrokken tot die hoek.
Dus ik kijk wat het gaat het gaat worden.

Een ding ze bullie elkaar helemaal niet. Helemaal niks. Ze doen allemaal hun eigen ding..

Hallo allemaal ik ben dus helemaal over stag gegaan en heb een Juwel 120x50 gekocht het is allemaal snel gegaan deze 2 maanden.
Nu ben ik de bak aan het indraaien.

Ben begonnen met water uit mijn oude tank aan te vullen bij de nieuwe.
Ik heb verschillende stenen en hout uit een tank die gezond was samen met de filter in het nieuwe water laten draaien.

Dus als het waren 2 bacteriële omgevingen van 2 bakken in de nieuwe geprobeert te introduceren.
Ook mijn oude pomp schoongemaakt in het nieuwe water.
Bacto start en aqua start erbij (ook al zeggen ze dat het niet werkt)
Plantenvoeding en voedingsbodem

Nu heb ik een nieuwe pomp en verwarming element gekocht die bij de bak hoort. Zo een grote zwarte blok met bio filters van Juwel.
En vandaag tot mijn grote verbazing 48 uur later zijn dit de waardes.

Nitraat 0
Nitrite 0

Gh 14°
Dt 7°
Th 6°

Carbonate hardness 9 a 10
Ph 7.5

Chlore 0

Dit ziet er zo goed uit!
Is het gelukt wat ik deed?
Kunnen die bacteriën zich zo snel settelen?

Wat vinden jullie van deze waardes?

Carbonate en gh is hoog

Bijlagen

• Screenshot_20250502_062133_Gallery.jpg
    Screenshot_20250502_062133_Gallery.jpg
    134.6 KB · Weergaven: 9

Ik heb nog nooit van een DT of een TH test gehoord.
Ook GH zou ik niet in graden verwachten.

Welke testset gebruik je?

Bacterien kunnen snel vermenigvuldigen, maar ook weer niet zo snel!

Ik heb nog nooit van een DT of een TH test gehoord.
Ook GH zou ik niet in graden verwachten.

Welke testset gebruik je?

Ik gebruik dit.
Die gh dt th staat graden bij.
Hij was onder die 7 dus paars groen groen. Waar die graden boven staan.

Bijlagen

• 20250502_141155.jpg
    20250502_141155.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 9
Ik heb 2x getest voor de zekerheid de nitriet was gistermorgen donker paars en vandaag bleef hij wit. Uurtje later weer.

Ik heb een foto gedeeld hierboven en daar zitten veel stenen en hout bij die uit een gezonde aquariums komen en ik hoopte dat ik als het waren het eco systeem kon overzetten ipv opnieuw starten.

Ik ben nieuw hierin maar dit ziet er wel goed uit. Staat voor de rest vol met planten. Nieuw en oud

Afhankelijk van hoeveel de verhuizing overleefd hebben kan je geluk hebben, blijft ook altijd schatten hoeveel er uberhoubt aanwezig zijn.
Zag ik een ander topic iemand die dit oploste door ammoniak toe te voegen en te kijken hoe snel dat afbreekt.
Klinkt interessant maar ben zelf niet bekend genoeg met die methode.

Als je echt betrouwbare testresultaten wil zou ik toch voor een druppeltest kijken, deze strips blijft altijd maar een beetje ongeveer.
Verder zit het niet heel slecht in ieder geval 🙂

Afhankelijk van hoeveel de verhuizing overleefd hebben kan je geluk hebben, blijft ook altijd schatten hoeveel er uberhoubt aanwezig zijn.
Zag ik een ander topic iemand die dit oploste door ammoniak toe te voegen en te kijken hoe snel dat afbreekt.
Klinkt interessant maar ben zelf niet bekend genoeg met die methode.

Als je echt betrouwbare testresultaten wil zou ik toch voor een druppeltest kijken, deze strips blijft altijd maar een beetje ongeveer.
Verder zit het niet heel slecht in ieder geval 🙂
Top dank je wel.
Ik denk wel dat ik het goed heb gedaan. Ik heb ook digitale ph meter en ppm meter.
In me oude kleine bak bleef de ppm op 360 hangen.
Hier is hij 290ppm.

Het ziet er heel goed uit hoop dat ik snel mijn aliexpress binnen is dan kan ik wat zuurstof toevoegen en de ph naar beneden halen.

Ik haak wat later aan en heb niet alles gelezen. Maar het lijkt erop dat je je javavaren in de bodem heb geplant. Het is echter epifyt, wat betekent dat de "wortel" in de waterkolom moet. Bind 'm vast aan het hardhout of een klein steentje. Lijmen kan ook.

oh nvm, nieuwe bak gemist. Daar zie ik de java varen niet meer. Laat mijn bericht wel staan, mocht je nog niet weten hoe dergelijke planten werken. Anubias en bucephalandra zijn ook epifyten bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
Ik haak wat later aan en heb niet alles gelezen. Maar het lijkt erop dat je je javavaren in de bodem heb geplant. Het is echter epifyt, wat betekent dat de "wortel" in de waterkolom moet. Bind 'm vast aan het hardhout of een klein steentje. Lijmen kan ook.

Heb hier een bak waar 2 stekjes javavaren zelf besloten hebben in de grond te gaan groeien en die doen het toch prima

Ook planten maken blijkbaar keuzes. Volgens mij is het wel mogelijk dat je bak nu al goed draait als je oud filtermateriaal hebt overgezet. Voor het zekerste zou ik nog wel even wachten met toevoegen van vissen.

Het is echter epifyt, wat betekent dat de "wortel" in de waterkolom moet. Bind 'm vast aan het hardhout of een klein steentje. Lijmen kan ook.
Ik heb alle kaartjes weg gegooit toen ik de hele boel aan het opruimen was.
Maar je bedoeld deze plant?
Dat is wel interesant.

Bijlagen

• Screenshot_20250502_210218_Gallery.jpg
    Screenshot_20250502_210218_Gallery.jpg
    214.5 KB · Weergaven: 12
Ik heb alle kaartjes weg gegooit toen ik de hele boel aan het opruimen was.
Maar je bedoeld deze plant?
Dat is wel interesant.
Ja. Zelf bind ik javavaren altijd met stukje draad om hout heen. In de grond zal die sterven.

dan kan ik wat zuurstof toevoegen en de ph naar beneden halen.
Ik weet niet of je co2 toevoegt maar door meer zuurstof zal de ph niet dalen hoor. Met co2 en veel beweging zal co2 ontsnappen waardoor de ph hoger wordt maar zonder toevoeging van co2 speelt dat eigenlijk niet omdat je gasuitwisseling hebt.

zal de ph niet dalen hoor. M
Je hebt gelijk het was ppm die zou moeten dalen met Co2.
Ph zakte vandaag naar 6.5 van 7.5.
Koningsdag en de after partys hadden me in de war gebracht.

Nou alles is perfect gegaan.
Ik wou de bacteriële omgeving van mijn Juwel 60 over brengen naar Juwel 120 en dat is gelukt.

Zelf gecontroleerd en de dierenwinkel ook (voor de zekerheid).
En heb mijn eco systeem kunnen overzetten!

Dit is een mooiste dingen die ik ooit heb gemaakt en ben best wel trots.
Ik ben een het recoveren van een ziekte met bacterien en had dus alle tijd om dit te doen. Lang verhaal kort, ik lag een tijdje in coma en om terug te komen en leven te creëren is natuurlijk het mooiste wat er is.

Dus hier is hij mijn eerste echte mooie bak een volwaardig tropisch eco systeem.

1 man Betta
2 vrouwen Betta
4 honingguramis (doe er nog 2 bij)
8 gepantserde meervallen
4 panter meervallen

Alle planten zijn echt.
De reef die ik heb gebouwd bestaat uit 37 verschillende stenen.
Voedingsbodem en plantenvoeding.

5 rotsen
32 platte leistenen

Er zijn 5 vaarwegen achter de rotsen. En 2 in het midden ze komen elkaar niet elke keer tegen.

Ik heb een full spectrum licht besteld met regelaar die een heel uitgebreid schema heeft voor licht .

Dit is het geworden en Gizmo (kat is er ook gek op!

Bijlagen

• 20250503_201528.jpg
    20250503_201528.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 18
Veel geluk met de bak. Ziet er prachtig uit 🙂
Veel beterschap nog met het herstel.

Goedemorgen.
Ik heb dus een reef gebouwd aan de linker kant van me tank en merk dat de stroming niet echt goed is.
Ik had het in de midden moeten doen.
Nu heb ik een dode hoek, ik heb wel een lucht pompje in de hoek gezet om het water te laten bewegen.

Dus nu toch wil ik alles er uit halen en opnieuw opbouwen en de bak op een hogere kast zetten.
Heeeel veel werk aangezien ik pas 2 maandjes bezig ben.

Kan ik een ton kopen en het water daarin doen?
Alles er uit halen en de vissen even in een andere bak en alles weer op bouwen?

Of verstoor je zo het hele eco systeem?

Bijlagen

• 20250504_125310.jpg
    20250504_125310.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 6
Als je de bak zo grondig gaat verbouwen verstoor je inderdaad het hele ecosysteem.
Hoe meer water je bewaart hoe beter in ieder geval.
Vissen kunnen in dezelfde ton als waar je je water in bewaart

Als je de bak zo grondig gaat verbouwen verstoor je inderdaad het hele ecosysteem.
Hoe meer water je bewaart hoe beter in ieder geval.
Vissen kunnen in dezelfde ton als waar je je water in bewaart
Oh ja die kunnen gewoon bij het water.
Ik dacht ik koop zo een grote regenwater ton want 240 liter is veel.
Maar die kunnen wel dood gaan in het process?

Nogmaals: bacteriën zitten niet in het water, maar in filter, bodem en een beetje op de planten. Als je de mogelijkheid hebt om je filter te laten draaien tijdens heropbouw, dan is dat wel heel mooi. Het is wel een zeewaterbak begrijp ik, dus hopelijk kan iemand met zeewaterervaring daar iets over zeggen.

Normaal gesproken overleven je vissen dat wel, onder voorwaarde van voldoende schoon water en juiste waterwaarden.

Nogmaals: bacteriën zitten niet in het water, maar in filter, bodem en een beetje op de planten. Als je de mogelijkheid hebt om je filter te laten draaien tijdens heropbouw, dan is dat wel heel mooi. Het is wel een zeewaterbak begrijp ik, dus hopelijk kan iemand met zeewaterervaring daar iets over zeggen.
Nee is zoetwater. Ik dacht misschien een laagje er water erin laten 1/6 en dan verplaatsen.
Of kan de bak dan kapot gaan?
Dan zit er nog 40 liter in en bodem en heel veel zand. 10cm zand.

Hoe leger de bak is, als je er mee gaat zeulen hoe beter. Bovendien 'klotst' het water in een vierkante bak veel meer dan in een ronde bak. Dat maakt het lastiger te hanteren, maar ik weet natuurlijk niet hoe sterk je bent.
Waarom zoveel zand?

Hoe meer je er uit kan halen hoe beter, ik zou er in ieder geval stenen en objecten die voor puntbelasting kunnen zorgen er uit halen.
Water en zand prikken je bak niet zo snel lek, dus dat is alleen maar extra gewicht als je het laat zitten

Ik zou ook niet zo n dikke bodem nemen en een centimeter of 5 is meer dan voldoende. Als je de vissen en inrichting even in een grote emmer of ton kan doen dan zou ik daarna het zand wat teveel is weghalen en bijna alle water eruit. Dan de bak verplaatsen als dat lukt of eventueel alle zand eruit en verplaatsen.
Daarna water erin en weer inrichten, dus alles terug.
Ik weet niet hoelang je bak draait maar je verstoord natuurlijk wel de bacteriecultuur in de bodem dus daarna zeer spaarzaam voeren en monitoren. Filter als het kan in een emmer laten draaien. Met een binnenfilter de sponzen in een emmer met aquawater doen.

Ik zou ook niet zo n dikke bodem nemen en een centimeter of 5 is meer dan voldoende. Als je de vissen en inrichting even in een grote emmer of ton kan doen dan zou ik daarna het zand wat teveel is weghalen en bijna alle water eruit. Dan de bak verplaatsen als dat lukt of eventueel alle zand eruit en verplaatsen.
Daarna water erin en weer inrichten, dus alles terug.
Ik weet niet hoelang je bak draait maar je verstoord natuurlijk wel de bacteriecultuur in de bodem dus daarna zeer spaarzaam voeren en monitoren. Filter als het kan in een emmer laten draaien. Met een binnenfilter de sponzen in een emmer met aquawater doen.
Nee ik heb 12 meervalletjes en in mijn eerste bak hadden ze binnen 2 maanden al het grootste gedeelte uit gegrazen en dat was 5cm zand.
Dus nu heb ik 10cm zand met voeding erin dat goed is voor ze.
Ze grazen zo een plek kaal en dan maak ik een diepe kuil voor ze en dan kunnen ze weer aan de slag.

Ik heb ze 2 maanden geobseveerd en ben tot de conclusie gekomen dat een mooie dikke zandbak een speeltuin voor ze is.
Dus dat hebben ze van me gekregen.

Ik vind ze zooo leuk!
Altijd happy en als je ze eten geeft gaan ze ook altijd zo blij voor het glas zwemmen en worden ze helemaal parelmoer.

En als 2de vind ik het leuk om paden te graven en met dieptes werken in het zand.

Dus dit was een bewuste keus.

Hoe leger de bak is, als je er mee gaat zeulen hoe beter. Bovendien 'klotst' het water in een vierkante bak veel meer dan in een ronde bak. Dat maakt het lastiger te hanteren, maar ik weet natuurlijk niet hoe sterk je bent.
Waarom zoveel zand?
Kijk me reactie hierboven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan