Wat is er nieuw

handig opzuigsysteem maken?

vijverke59

Member
Lid geworden
12 mei 2025
Leeftijd
67
Hallo iedereen,
Nu de watertemperatuur stilaan begint toe te nemen heb ik (weer) last van enorm veel draadalgen. Ik maak ze 'los' met een radiatorborstel aan een steel maar dan gaan ze in slierten ronddrijven. Ik probeer ze dan te capteren met een fijnmazig schepnet maar dan 'ontsnappen' er nog veel door de beweging van het draadnet.
Nu dacht ik iets te maken met een pompje aan een steel en met een een netje aan de in- of uitvoer en waarmee ik door de vijver kan gaan om dat drijvend spul weg te zuigen zonder al te veel gedoe en zodat je ook geen water uit de vijver wegzuigt. Is er iemand die al eens zoiets gemaakt heeft? En welk pompje zou daarvoor geschikt zijn? Het mag wel niet té zwaar zijn om nog hanteerbaar te blijven.
Ik ben benieuwd wat de reactie op deze vraag gaan zijn 😉
Groeten,
Ronny

Niemand die ooit zoiets in elkaar geknutseld heeft?

Waarom niet gewoon afhevelen met een stuk slang in een emmert?

Waarom niet gewoon afhevelen met een stuk slang in een emmert?
Afhevelen vanuit een vijver?

Hier vroeger ook gewoon draadalg eruit gehaald met een ruw gemaakte bamboestok waar je het omheen draaide en soms met een netje. Kan je dus niet verder helpen.

Afhevelen vanuit een vijver?

Hier vroeger ook gewoon draadalg eruit gehaald met een ruw gemaakte bamboestok waar je het omheen draaide en soms met een netje. Kan je dus niet verder helpen.
Koekoek; zat niet op te letten waar dit topic was, vijvers inderdaad is lastig afhevelen doorgaans.
Handmatig weghalen neemt in ieder geval de oorzaak niet weg; maar 't idee van een borstel is zo gek nog niet. Je blijft alleen ff bezig.

Hoe zit 't met de zuurstof- en oeverplanten, hoeveel geef je eventuele vissen te eten / wat heb je aan livestock erin?

Met de planten is het nog wat speciaal...: omdat de vijver pas in mei-juni klaar was heb ik er toen waterpest, krabbescheer, een waterlelie en nog een en ander ingezet in vijvermandjes (met substraat en alles erop en eraan zoals men had aangeraden), maar dat was blijkbaar te laat in het seizoen. Ik hoop dat die vooralsnog zullen uitschieten deze lente.
Intussen ben ik om de twee dagen bezig met een radiatorborstel maar blijf er maar draadalgen uithalen: ze groeien blijkbaar als kool en het is gewoon niet bij te houden.
Daarnet nog maar eens de KH en GH gemeten en die zijn beiden te laag: GH=6.5 en KH=5... Ondanks dat ik er mineral clay, GH+ en KH+ heb ingedaan krijg ik die waarden maar niet omhoog.
Ik heb trouwens ook al Phosfodrop gebruikt op aanraden van een vijverwinkel met de bedoeling om de fosfaat te binden, maar ook dat blijkt geen of in alle geval onvoldoende effect te geven.
Wat vissen betreft zitten er 10 goudvisjes in en enkele elritsen, ik voeder ze om de 2 dagen wat speciaal licht verteerbaar wintervoer als de temperatuur van het water boven de 10°C uitkomt.
Het lijkt een onbegonnen zaak om dat in orde te krijgen, maar ik blijf proberen 😉

Laatst bewerkt:
De aanhouder wint 🙂 Heb je mogelijk teveel substraat in je mandjes zitten? Dat kan ook maken dat het erg voedingrijk water is geworden, gecombineerd met planten die niet volledig hebben kunnen meedraaien afgelopen jaar.

De aanhouder wint 🙂 Heb je mogelijk teveel substraat in je mandjes zitten? Dat kan ook maken dat het erg voedingrijk water is geworden, gecombineerd met planten die niet volledig hebben kunnen meedraaien afgelopen jaar.
Dat zou wel eens kunnen omdat ik de hoeveelheid heb gebruikt die je normaliter bij de start van het groeiseizoen gebruikt. En als die uitlogen dan komt het natuurlijk allemaal in het vijverwater terecht, mede door de pomp die winter en zomer blijft werken. Maar ik kan dat nu nog moeilijk terugdraaien 😉

Dat zou wel eens kunnen omdat ik de hoeveelheid heb gebruikt die je normaliter bij de start van het groeiseizoen gebruikt. En als die uitlogen dan komt het natuurlijk allemaal in het vijverwater terecht, mede door de pomp die winter en zomer blijft werken. Maar ik kan dat nu nog moeilijk terugdraaien 😉
Als je het in die mandjes hebt zitten kun je die vast met een haak/stok eruit halen. Paar kleinere mandjes erin doen, daar wat substraat in en de rest opvullen met grind zou ik dan doen.

Zo had ik het al aangepakt: een grotere mand met daarin kleinere mandjes met de intentie ze later zonder mandjes in substraat te kunnen zetten.

Hmm, dan raak ik wel een beetje door mijn ideeën heen vrees ik.

Daarnet nog maar eens de KH en GH gemeten en die zijn beiden te laag: GH=6.5 en KH=5...
Ik heb geen enkel verstand van vijvers. Waarom moet die hardheid eigenlijk hoger zijn? Wordt het anders te snel opgebruikt of zo?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan