Wat is er nieuw

Herstart Aquatlantis 200 van Balanda

• Onderwerp starter Onderwerp starter balanda
  • Startdatum Startdatum
B

balanda

Guest
Hallo allemaal,

een tijdje geleden heb ik een topic geopend over onze problemen met de Aquatlantis 200 horizon. We hadden alg problemen, de achterwand was slecht en liet los, het hout was verrot en de planten wilden niet groeien. Hoog tijd voor een grote aanpak dus.

Nu ging de voorbereiding in ons hoofd wat sneller dan in werkelijkheid 😉 Maar goed, we zijn begonnen....

We hebben een tijdelijke bak gemaakt in een Juwel Record (80cm, 110 liter).

Hieronder foto's van het maken van de achterwand. Het is nog niet klaar, maar al wel een heel eind. Vandaag is er geverfd. Nu moet er nog wat herstelwerk gedaan worden aan het zand en dan nog epoxy erover.

Bekisting
926791_0_82_wp_20151218_006.jpg

Platen polystyreen
496698_0_82_wp_20151218_007.jpg

Pas gemaakt in de bekisting
554348_0_82_wp_20151218_008.jpg

Zijwandjes en start uitsnijden
138226_0_82_wp_20151218_011.jpg

Rechterkant
447887_0_82_wp_20151219_001.jpg

Linkerkant
466754_0_82_wp_20151219_002.jpg

Midden
473542_0_82_wp_20151219_007.jpg

Totaal
194851_0_82_wp_20151219_008.jpg

Tegellijm eerste stronk
659987_0_82_wp_20151222_002.jpg

Tegellijm tweede stronk en midden tegellijm met zand
267194_0_82_wp_20151222_003.jpg

Platen weer los gehaald
635613_0_82_wp_20151223_004.jpg

Stronken geverfd
157434_0_82_wp_20151226_004.jpg

Wat vinden jullie ervan?
Nog tips en idee�n?

En nog wat fotootjes van de tijdelijke bak. Een Juwel Record 80.

892687_0_82_wp_20151213_002.jpg

De eerste zijn vandaag over gegaan. Twee diamantzalmen (wat zijn die moeilijk te vangen zeg, dat wordt nog een klus..., twee garnalen en twee corydorassen)
199613_0_82_wp_20151226_016.jpg

Dat wordt mooi, ik ga het volgen!

Ziet er al goed uit! Ook knap gemaakt die wand, ben benieuwd hoe die er straks in een gevuld aquarium uit gaat zien.

Ziet er mooi uit hoor. Je hebt nu een tijdelijke begrijp ik na de problemen van de laatste tijd.

Dank jullie wel.

@jessicapilon, ja, we hebben een tijdelijke bak staan. Klein, maar beter dan een Kuip, denk ik.

Oh oh oh, wat een drama.....

Gisteren hebben we de overigevissen verhuisd naar de tijdelijke bak. Nitriet was nihil en we hebben gisteravond nog water ververst.
Komen we vanmorgen beneden, zijn er een heleboel vissen dood. Twee manen, vijf diamantzalmen, vijf botia's en mijn oogappeltje, de L1777.

Oh wat hebben we hier enorm de balen van. Ik word er gewoon echt verdrietig van 🙁

Maar goed, wat nu? We hebben natuurlijk de dode vissen eruit gehaald en water ververst. Ook de pomp zo ingesteld dat er wat meer zuurstof in de bak komt.

Wat kunnen we nog meer doen?

De grote bak is inmiddels leeg.
Bij het leeghalen is de stabilisatie glasplaat gesprongen. Die wordt als eerste vervangen. Dan de pompen nog schoonmaken, nieuwe achterwand en bodem erin en dan weer vullen.

Groetjes

Oh jeer, wat een drama!
Heb je een idee dat het zuurstof tekort was of wat anders?

Je hebt wel pech zeg!!
Zelfs een L-nummer dood, en die kunnen toch wel wat hebben!

Wat een nacht merry. Misschien zuurstof te kort. Heb ik ook een keer gehad vreselijk.

Kijk het aan anders misschien bruissteentje toevoegen.

Mooie achterwand ben benieuwd nasr eindresultaat.

Ja, echt zo enorm balen. Ben er echt van ontdaan. Dachten we alles goed voor elkaar te hebben...

De overgebleven vissen zien er nu goed uit. We voegen zuurstof toe en we zullen extra verversen.

Zojuist nog twee uitgedroogde garnalen gevonden 🙁 🙁 🙁
Die waren uit de bak gekropen.
Bah, bah, bah

dat is wel balen maar kan je niet zoveel aan doen denk ik. ben wel benieuwd wat je van de andere bak gaat maken.

Weer een stapje verder. Het gaat niet zo snel als we hoopten, maar het gaat vooruit....

Gebroken stabilisatiestrip

939828balanda_0_82_wp_20160101_001.jpg

Nieuwe stabilisatiestrip
927237balanda_0_82_wp_20160109_005.jpg

Vastzetten achterwand
129299_0_82_wp_20160109_006.jpg

Proef opstelling
526329balanda_0_82_wp_20160110_015.jpg

We hebben nog wat stukken hout om op te vullen en de rode stenen komen ook terug.

We kunnen in ieder geval aan de gang met een plantenplan...altijd leuk.

Nog tips en idee�n?

Wat een werk heb je er van gemaakt, zeg. Mooi,hoor.

Dat ziet er veelbelovend uit.

Mooi!

heb je nou die glazen strip vervangen voor 2 aluminium profielen?

Ja, mijn man heeft het middenstuk weggesneden van het glas en de aluminiumstrips aan de zijkanten gezet.
Vanwaar je vraag, Pietert?

Das een goedkopere oplossing dan glas denk ik.

Er word ook weleens gezegd dat aluminium een probleem kan zijn vanwege de giftigheid van de oxidatie die door het lekken van condens in je bak terecht komt. Ik kan dit verder niet onderbouwen hoor, misschien iemand anders wel...

Alluminium is normaal gezien geen probleem echter Aluminium is giftig voor vissen als je PH waarde tussen 5 en 5,5 ligt.
Dit komt omdat de zuurtegraad het metaal aantast en je zo eventuele gifstoffen in je aquarium krijgt.

Welke biotoop komt er in de bak?

(Bij weinig mensen zorgt alluminium voor een probleem in de bak maar een gewaarschuwd persoon is er 2 waard)

Ik zie trouwens ook net dat het alluminium niet In het water hangt, Volgens mij is dit dan geen probleem.

Nee, wat als het condenseert? en er komen pukkels op, wat krijg je dan?

Een kleine hoeveelheid in het water kan geen kwaad, wanneer de hele plaat niet in de bak komt is er normaal geen probleem.

hoe zit dat dan met LED balkjes van aluminium??

Goed bezig!
Je maakt er werk van :thumbs:

Nieuwe achterwand ziet er goed uit, alleen jammer van al die dode vissen.

OrionPax zei:
hoe zit dat dan met LED balkjes van aluminium??
Ledbalken van alluminium zijn absoluut geen probleem, tevens zorgt de (minimale) warmte van de led's dat het water opdroogt dat eventueel op het metaal spat, zo geen tot zeer weinig corrosie ontstaat.
Meestal is dit alluminium ook behandelt omdat ze meestal in keukens geplaatst worden en zo waterdicht zijn.

Ik had even gemist dat er een nieuwe pagina was begonnen en dus ook jullie reacties niet gezien...

Inmiddels is het aluminium al weg dus die discussie is voor ons niet meer van belang. Maar ga er gerust op door hoor...

Pfoe, het zat ons weer even tegen.
Mijn man had dus het aluminium erop geplakt. Na twee dagen hadden we er water in gedaan en na een paar dagen zag mijn man ineens de achterwand helemaal bol staan...oeps. Het bleek dat de strips helemaal niet goed vastzaten. Hij had Bison glaskit op silicomenbasis gebruikt en dat werkte dus niet.
Snel de helft van het water eruit gehaald zodat de druk eraf was.

Daarna helemaal schoongemaakt en ontvet en nogmaals aluminium stript erop gezet, maar nu met Pattex power fix. Volgens de kenners is dat topspul. Dat hebben we 36 uur laten drogen. Vanmorgen er weer water in gedaan, maar vrij snel stond de achterwand weer bol. Balen dus.
Weer de helft van het water eruit (is gelukkig maar 300 liter ofzo....).
Nu weer schoongemaakt en nu heeft mijn man met diezelfde Pattex een glasplaat er bovenop gezet.

Nou ja, driemaal is scheepsrecht nietwaar?

Mijn man moet voor het werk nu weg dus de komende dagen blijft dit met lijmklemmen zitten.

Nu hadden we afgelopen week wel voor 130 euro planten erin gezet. Gelukkig kunnen die nu wel onder water staan en draaien de pompen gewoon door. Dus de bacterie cultuur kan wel opbouwen.

Al met al dus wel heel wat gedoe en eerlijk gezegd ook wel wat minder nette woorden (vooral van mijn man...)

Hieronder wat foto's:
De pompen weer opnieuw gevuld en aangesloten
414174_0_82_wp_20160116_007.jpg

Planten (helaas dus met half water gefotografeerd
771257_0_82_wp_20160124_004.jpg

Glasplaat gezet
715298_0_82_wp_20160124_007.jpg

Vind je achterwand echt prachtig en mooie stukken hout ook !
Wordt een prachtbak eens de planten gegroeid zijn 🙂

Nou, de glasplaat is gelijmd. We zullen komende dagen kijken of het nu goed blijft zitten. Het heeft nu wel een paar dagen met lijmklemmen kunnen drogen.

Maar, we komen al de volgende punten tegen.
In de bak lijkt op bepaalde plekken op de achterwand en op het hout een beetje slijmachtige substantie te zitten, beetje wit/kleurloos. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Op het hout is het wat draderig en op de achterwand lijkt het wel een spinnenwebje. Foto's zijn moeilijk te maken, maar dat probeer ik vanavond nog wel even.

En op het grote blok hout lijkt nu al weer blauwalg te komen. Het ziet er vekleurd uit en ruikt ook naar blauwalg. Echt balen.
Ik zal vanavond gaan testen en kijken of ik gelijk kan aansturen op de redfield, maar heeft dat zin als de bak nog in opstart is? De pompen draaien nu ca 1,5 week.

Hopelijk heeft iemand hier idee�n over.

verduisteren wil wel helpen, een dag of wat afplakken.
Het lijkt echt wel of er een vloek op die bak zit...

Nou, we worden er gek van....

Nu zijn er twee vissen in de quarantaine bak die rondtollen.... Het lijkt wel of ze lucht hebben ingeslikt. Heel sneu.

We hebben net wat water ververst en kijken het even aan....

Bah

Zit daar ook een ingedraaid filter in?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan