Wat is er nieuw

Het blijft kriebelen

VissieVissie

New member
Lid geworden
15 februari 2026
Leeftijd
45
Altijd aquaria gehad, maar vanwege een overgevoeligheid voor geluid ben ik er mee gestopt.

Inmiddels is de techniek wat verder en ben ik aan het rondkijken voor ideeën.
De wallstad methode zou een optie kunnen zijn.

In het verleden had ik het filter op een timer staan, zelf ik heb ik hier nooit problemen en mee gehad, maar inmiddels weet ik dat niet de juiste manier is. Wel jammer, want het was de perfecte oplossing.

Qua wensen: min 1,5 m lang aquarium, (Rio 450) zand bodem. Veel makkelijke planten en een paar soorten (makkelijke) vissen. Hier heb ik liever 1 grote school van dezelfde vis, dan meerdere schooltjes. Kardinaaltetra's blijven wel echt een favoriet, netals corydora's.

Maar goed ik heb geen haast. Het is lastig om van te voren zeker te weten dat ik het qua geluid aan kan, maar ik wil wel zo zeker mogelijk zijn voor ik een hoop geld uit ga geven.

Uiteraard op dit forum en elders diverse tips gelezen over het reduceren van geluid.

Maar met een account is het allemaal wat makkelijker te volgen.

Ik lees heel graag mee. Voor nu een fijne zondag!

Welkom op het forum! 🙂

Als ik een tip mag geven: je hebt tegenwoordig verschillende opties als het gaat om stillere filters. Kant-en-klaar heb je bijvoorbeeld de Aquael Hypermax 4500. Is een flink potfilter en hij is niet goedkoop, maar hij schijnt op een middelhoge stand weinig geluid te maken. Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat hij (als een van de weinige potfilters) een regelbare DC-motor heeft.

Het kan misschien nog wel stiller als je een DC opvoerpomp zou gebruiken. Dit kan met een bioloog (is min of meer stil te maken) of in combinatie met een groot potfilter zonder ingebouwde motor, zoals een vijverfilter. Beide werken hier goed moet ik zeggen.

Ik kan ook slecht wennen aan het geluid van buitenfilters en heb meerdere merken gehad. Voor mij was het de belangrijkste reden om terug te gaan naar een interne filter, maar dat zal voor jouw formaat bak niet handig zijn.

Hoi Gino,

Bedankt voor de tip!

Ja ik had al iets gelezen over het aquael filter. Het zou een optie kunnen zijn.
Maar ik lees vaak genoeg op dit forum dat mensen vragen welk filter ze moeten kiezen en bijna iedereen geeft dan een ander antwoord. Het is ook zo persoonlijk.

Ik zal zo even googlen wat een dc opvoerpomp is.

Jij hebt een vijverfilter op jouw aquarium icm zo'n pomp? Hoe ben je op dat idee gekomen?

Ik kan ook slecht wennen aan het geluid van buitenfilters en heb meerdere merken gehad. Voor mij was het de belangrijkste reden om terug te gaan naar een interne filter, maar dat zal voor jouw formaat bak niet handig zijn.
Mijn ervaring is juist dat die interne filters heel resonantie geluid geven. Ik heb een paar hele dure gehad en dat bleef brommen

Fijn dat jij iets hebt gevonden dat werkt 🙂 Het blijft heel persoonlijk.

Mijn ervaring is juist dat die interne filters heel resonantie geluid geven. Ik heb een paar hele dure gehad en dat bleef brommen

Fijn dat jij iets hebt gevonden dat werkt 🙂 Het blijft heel persoonlijk.
Ik bedoel eigenlijk specifiek de binnen filter van Juwel. Heb nu de Rio 125 draaien en die resoneert 90% van de tijd niet. Soms alleen nadat ik het filter heb schoongemaakt, dat is dan de overige 10% van de tijd.
De andere losse binnenfilters heb ik ook wisselende ervaringen mee.

Welkom en ik heb op 3 bakken de 1502 van JBL en die hoor je niet als het kastdeurtje dicht is en de bak boven staat op 2 meter van het bed. Enige waar je op moet letten is resonantie.

Ik bedoel eigenlijk specifiek de binnen filter van Juwel. Heb nu de Rio 125 draaien en die resoneert 90% van de tijd niet. Soms alleen nadat ik het filter heb schoongemaakt, dat is dan de overige 10% van de tijd.
De andere losse binnenfilters heb ik ook wisselende ervaringen mee.
O dat is wel interessant om te weten. Ik hoor er altijd slechte dingen over.

Qua aanschaf prijs gaat mijn voorkeur uit naar een juwel. Dus dan zou het een optie zijn omdat eerst eens te proberen.

Dank je wel!

Welkom en ik heb op 3 bakken de 1502 van JBL en die hoor je niet als het kastdeurtje dicht is en de bak boven staat op 2 meter van het bed. Enige waar je op moet letten is resonantie.
Oké. Ik heb juist veel gedoe gehad met JBL. Maar dat is wel 10 jaar geleden.

Ik heb gelezen dat er ook silicone slangen zijn en dat dat ook veel kan schelen.

Hoi Gino,

Bedankt voor de tip!

Ja ik had al iets gelezen over het aquael filter. Het zou een optie kunnen zijn.
Maar ik lees vaak genoeg op dit forum dat mensen vragen welk filter ze moeten kiezen en bijna iedereen geeft dan een ander antwoord. Het is ook zo persoonlijk.

Ik zal zo even googlen wat een dc opvoerpomp is.

Jij hebt een vijverfilter op jouw aquarium icm zo'n pomp? Hoe ben je op dat idee gekomen?
Zoveel mensen, zoveel ervaringen. En ook twee dezelfde filters kunnen verschillend geluid geven is mijn ervaring. 🙈 Met JBL veel gehad...

Over dat vijverfilter: eigenlijk kun je het zo zien dat een vijverfilter een uit de kluiten gewassen potfilter is. De techniek komt op hetzelfde neer. 🙂 Met als extra stap dat je er een externe pomp op aansluit.

Ik kwam erop om dat te doen omdat mijn bak (500 L, zelfde formaat als jij zoekt) voorheen meerdere potfilters had draaien, waaronder de Fluval FX4. Lawaaiige dingen zijn dat die qua geluid de hele kamer beheersen. In de aquariumkast was genoeg ruimte voor een grote vijverpot dus ik dacht why not. De pomp zelf bevindt zich buiten de kast en zelfs op die manier is er een stuk minder geluid dan voorheen.

Je vergeet erbij te vermelden dat het helpt als je al half doof bent van het vele frikandellen frituren. 😛

Ik heb onder een van mijn aquaria een aquariummeubel van Juwel als ik mij niet vergis. Drie compartimenten waar bij de twee buitenste de achterkant helemaal open zijn. Daardoor hoor ik de filters, ondanks dat het behoorlijk stille filters zouden moeten zijn. Dus zorg dat de meubels ook dicht zijn, op de doorvoer van de slangen na. Van binnen bekleden met geluidsisolatie materiaal.

Ja! Het is zo persoonlijk allemaal. Maakt het ook wel weer leuk en interessant.

Slim idee om een vijverfilter te gebruiken. Ik ga mij hier eens in verdiepen.

Wat betreft formaat, ik zit er niet aan vast. Alleen de ervaring is dat mijn grotere aquaria het altijd prima deden, ook als ik het filter uitzette. En de kleinere de meeste problemen en lawaai gaven. Mijn laatste bak was 1,20 m en ik vind het ook heel gaaf zo'n grote bak.

Hahaha.. doof van frituren... ik moet dus eigenlijk meer frituur eten 😛

Ik heb onder een van mijn aquaria een aquariummeubel van Juwel als ik mij niet vergis. Drie compartimenten waar bij de twee buitenste de achterkant helemaal open zijn. Daardoor hoor ik de filters, ondanks dat het behoorlijk stille filters zouden moeten zijn. Dus zorg dat de meubels ook dicht zijn, op de doorvoer van de slangen na. Van binnen bekleden met geluidsisolatie materiaal.
Ja isoleren heb ik al veel over gelezen inderdaad. Volgens mij staat hier op het forum een heel uitgebreid topic over. Geschreven door iemand die er echt wat van weet.

Ik heb ook al wel wat gelezen op een website die zelf geluidsisolatie verkoopt. Maar ja wij van wc eend adviseren natuurlijk geen bleek van de Aldi 😉 Spul op die website was ook snel 40 voor 0,13m2

Wij kunnen vast dikke vrienden worden :DD ;))
Met de nadruk op...? 😁

OT, wat ik nog niet genoemd zie, maar wel (soms) zie gebeuren, is dat mensen de ruimte van het filter, in de kast, soundproof maken - voor zover mogelijk althans. De trilling die 't filter doorgeeft via de pootjes aan de kast is vaak het meest vervelend, dus je kunt 'm op schuim/foampads zetten. De siliconen slangen schelen inderdaad ook, maar zorg dat ze dan niet tegen het kastje komen. Waar dat onoverkomelijk is, helpen de rubberen zuignappen met eventueel een houdertje erop waar je de slang in kunt klemmen.
Je kunt de rest van de kast aan de binnenkant ook bekleden met geluiddempend materiaal. Doorgaans zijn de filters van eheim best stil, maar zoveel mensen zoveel ervaringen. Wat voor jou werkt, kun je alleen maar gaan ervaren denk ik.
Veel plezier met je nieuwe bak straks!

Met de nadruk op...? 😁
wrong chicken GIF by happydog

Met de nadruk op...? 😁

OT, wat ik nog niet genoemd zie, maar wel (soms) zie gebeuren, is dat mensen de ruimte van het filter, in de kast, soundproof maken - voor zover mogelijk althans. De trilling die 't filter doorgeeft via de pootjes aan de kast is vaak het meest vervelend, dus je kunt 'm op schuim/foampads zetten. De siliconen slangen schelen inderdaad ook, maar zorg dat ze dan niet tegen het kastje komen. Waar dat onoverkomelijk is, helpen de rubberen zuignappen met eventueel een houdertje erop waar je de slang in kunt klemmen.
Je kunt de rest van de kast aan de binnenkant ook bekleden met geluiddempend materiaal. Doorgaans zijn de filters van eheim best stil, maar zoveel mensen zoveel ervaringen. Wat voor jou werkt, kun je alleen maar gaan ervaren denk ik.
Veel plezier met je nieuwe bak straks!

Klopt! Je kan veel doen met geluidsisolatie. Hier op het forum staat een heel artikel over dat werkt.

Wat je zegt, zoveel mensen zoveel wensen. Iedereen ervaart het anders. Maar dat is juist ook mooi.

Chatgpt was ook heel stellig met eheim. Moet zeggen dat de eheims die ik heb gehad ook wel vrij goed uit de bus kwamen.

Eerst maar eens kijken of ik een geschikte bak tegenkom op marktplaats.

Dank je wel voor het meedenken 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan