Tja Ben het "misvormen" is niet alleen bij dieren het geval. Mensen zelf kunnen er ook wat van om zich zelf te veranderen. Of dit altijd in het kader "dit wil ik zelf" valt, betwijfel ik ook ten sterkste. Ribben eruit om een slanke taille te hebben en dan siliconen bij de billen om een mega achterwerk of andere plaatsen om meer volume te creeeren. Mannen met kunstmatige wasborden en andere onderdelen
Sluiers horen daar zeker bij. Die worden gekweekt om een bepaalde "schoonheidsnorm" te behalen maar dit zal bij discus, maanvis of guppen niet anders wezen. Tot hoever mag je gaan is niet aan jou, mij of wie dan ook. Waar vraag naar is, komt aanbod. In vele gevallen ongewenst maar onrealistisch om dit tegen te houden.
De vissen kunnen er zelf niets aan doen en hebben geen stem in deze. Als je dan kies voor een bepaalde schoonheid en kwetsbaarheid hoor je gewoon weg te zorgen dat de leef omgeving optimaal is. Dit doe je ook met een Betta. Die stop je ook niet in een Hill stream aquarium. Ook de "natuurlijke" bijv. wildvang schaf je aan omdat ze voor degene een bepaalde schoonheid hebben en zul je moeten zorgen dat deze in optimale omstandigheden vertoeven.