Wat is er nieuw

Het Z.A. Discus aquarium van Nick (NickM)

NickM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2014
De deal is rond. Aankomende week ga ik een Rio 400 ophalen. Met een Eheim prof 3 2080 filter, Uv lamp 9 watt en een Tetra heater. Hopelijk lukt het om hem dit weekend op te halen. Dan van top tot teen schoonmaken, misschien het achterwandje zwart verven en rustig aan, stap voor stap, een mooie leefomgeving maken voor mijn discussen. Zodra ik hem heb zal ik een paar foto's maken en uiteraard jullie up to date houden en advies vragen.

Gr. Nick

Nice 🙂 Ik ben van plan er eentje aan het einde van het jaar te halen als nieuw onderkomen voor 4 van m'n 6 manen. Ben benieuwd naar je opbouw!

Het is toch een andere bak geworden. Heb nu ��n die net een slagje groter is. Namelijk een bak van 150x60x70 inclusief 12 mm dik glas, Flora-Mate Dimmer, bodemverwarming bij flora-mate, eheimpomp & extra 300 watt verwarming. Moet hem nog live zien. Maar het is 99% zeker dat die hem gaat worden.

Gr. Nick

osHfrxmz9ksd7wzMdmPPhqHyJUE5qdCv.jpeg

Daar staat die dan. Van 120x50x50 naar 150x60x70. Op papier leek het wel mee te vallen, maar hij is beduidend groter. Mooi huis voor mijn discussen. Vloerverwarming erbij, groot eheim filter en lampen die dimmen ipv aan of uit zonder middenweg. Zand wordt vandaag besteld en nog even uitzoeken welke planten erin komen vanwege de temperatuur.

Gr. Nick

Ja,scheelt toch 30 cm, he.
Beste bak.

Dankjewel Alex.

Haha Bertus scheelt inderdaad 30 cm. Zo op het oog lijkt hij 2x zo groot. Volgens mijn gaat hier ook 640 liter in. Stuk fijner voor de vissen dan de 240 liter bak waar ze nu in zwemmen.

Mooie upgrade van je huidige bak. 🙂 Is de nieuwe ook dieper?

Crash zei:
Mooie upgrade van je huidige bak. 🙂 Is de nieuwe ook dieper?

Ja 10 cm dieper en 20 cm hoger 😀

Rondom ruimte winst dus. 🙂

Ja absoluut. Nu geduldig de bak indelen en indraaien. Ga straks langs de dierenzaak op 50 kg filterzand te bestellen. Dan even uitzoeken hoe het gaat met bodemverwarming en bodembewoners (Corydoras en L nummers). Had ergens gelezen dat het niet goed gaat samen of is dat een fabeltje?

Ik neem aan dat je een doorstart maakt met je huidige filter en water of ga je volledig een nieuwe start maken? Heb zowel L-nummers en Corydoras in mijn Trofis zwemmen, gaat prima.

PS filterzand kun je ook bijvoorbeeld bij Wildkamp halen, zal een stuk goedkoper zijn dan bij een dierenzaak.

Heb ongeveer 200 liter water in het andere aquarium zitten. Dan zou er ongeveer 400 liter vers water bij komen. Kan het dan met een week overzetten of is het verstandiger om hem eerst nog 3 a 4 weken in te draaien? Heb er een Eheim filter bij gekregen die een tijdje stil gestaan heeft. Dus die moet ook even indraaien. Het filter van het kleine aquarium komt straks ook in het nieuwe aquarium.
Vorige keer kreeg ik een grote zak zand mee voor �5. Die hadden ze toevallig nog staan. Ik kom er regelmatig. Hopelijk kan ik een mooie deal sluiten en anders bestel ik inderdaad op wildkamp.

Zou ook even meningen van andere afwachten, maar je kan ook zoveel mogelijk water overzetten. De huidige filter mee laten draaien en de bak nog niet geheel vullen. Dus die ongeveer 200 liter oud water in de nieuwe bak doen en ongeveer 200 liter vers water. Dan elke dag wat aanvullen met vers water. Mogelijk geven andere aan, dat je direct volledig kan aanvullen, daar we ook wel eens een waterwissel van 75% doen in geval van problemen. Echter begin je met een nieuwe bodem.

De filter die je erbij hebt gekregen, zou ik volledig schoonmaken en schoon laten beginnen. Eventueel knijp je de filterwatten van je huidige filter daarin uit, zodat er al bacteri�n in zitten en de uitgeknepen filterwatten weer terug in je oude filter.

Zand is besteld. Als het goed is heb ik dat dinsdag of woensdag binnen. Nu naar een festival en morgen het apparatuur schoonmaken, installeren, controleren en testen. Gelijk op zoek naar goede waterplanten en voedingsbollen voor erbij.

Crash zei:
Zou ook even meningen van andere afwachten, maar je kan ook zoveel mogelijk water overzetten. De huidige filter mee laten draaien en de bak nog niet geheel vullen. Dus die ongeveer 200 liter oud water in de nieuwe bak doen en ongeveer 200 liter vers water. Dan elke dag wat aanvullen met vers water. Mogelijk geven andere aan, dat je direct volledig kan aanvullen, daar we ook wel eens een waterwissel van 75% doen in geval van problemen. Echter begin je met een nieuwe bodem.

De filter die je erbij hebt gekregen, zou ik volledig schoonmaken en schoon laten beginnen. Eventueel knijp je de filterwatten van je huidige filter daarin uit, zodat er al bacteri�n in zitten en de uitgeknepen filterwatten weer terug in je oude filter.

Zo zou ik het ook doen.
Elke dag 50 l erbij, kan in oud water opgenomen worden.
Eenmaal vol is hij goed ingedraait.

Aquarium op de juiste plek gezet, vuil eruit gehaald, bodemverwarming geplaatst, lampen geplaatst, elektronica uitgezocht en het filter schoongemaakt. Nu is het wachten op het zand..

xI6eDTQP_dXkpoXwHY6zf3kPv8ogVstI.jpeg

Over de inhoud van mijn filter twijfel ik nog. Simpelweg doordat het compleet anders is dan mijn JBL filter.

Bovenste 2 bakken:

Onderste bak:

Is dit goed of moet dit vervangen worden?..

Lijkt me geen slechte filter inhoud. Weet niet hoe de stroming in het filter is, maar fijne filterwatten moeten als laatste voor het water het filter verlaat. Veelal is dat boven in het filter en niet onder.

Kijk eens naar de tl buizen.

Zitten er links en rechts zwarte vlekken in?
Dan is die buis op.

Siporax rolletjes zitten in de onderste bak.
= Grof.
Daarboven grove spons, dan wat in de andere bak zit.
Dan de watten.
Daar het rooster op.

Crash zei:
Lijkt me geen slechte filter inhoud. Weet niet hoe de stroming in het filter is, maar fijne filterwatten moeten als laatste voor het water het filter verlaat. Veelal is dat boven in het filter en niet onder.

Heb er nog watten bij gekregen die er bovenop moesten inderdaad.

Bertus zei:
Kijk eens naar de tl buizen.

Zitten er links en rechts zwarte vlekken in?
Dan is die buis op.

Siporax rolletjes zitten in de onderste bak.
= Grof.
Daarboven grove spons, dan wat in de andere bak zit.
Dan de watten.
Daar het rooster op.

Filter komt in orde. 😀 Die lampen zijn inderdaad op. 2 van de 3 gingen niet aan. 1 moet zowiezo vervangen worden, de andere moet ik nog nakijken.

Bedankt voor de snelle reacties!

Eindelijk was mijn bestelde zand binnen bij mijn dierenspeciaalzaak. Gelijk mijn vrouw op pad gestuurd om het op te halen aangezien ik zelf aan het werk was 🙁 Bleek thuis dat dit 0.0 - 2.0 mm zand is ipv 0.4 - 0.8 mm zand. Het lijkt meer op kwartszand dan filterzand Dikke domper uiteraard aangezien ze al een week later zijn met leveren dan beloofd.

Aangezien het forum even onbereikbaar was heb ik op het internet zitten zoeken naar ervaringen met dit zand. Uiteraard zijn de meningen weer verdeelt. Dit zand is toch te grof voor mijn Corydorassen en L nummers?

Net gedaan. Met verzendkosten zou ik op hetzelfde uitkomen dacht ik. Maar wildkamp vraagt op het moment geen verzendkosten. Dus als het goed is heb ik morgen mijn zand binnen. Kan ik eindelijk aan de slag 😀

NickM zei:
Heb ongeveer 200 liter water in het andere aquarium zitten. Dan zou er ongeveer 400 liter vers water bij komen. Kan het dan met een week overzetten of is het verstandiger om hem eerst nog 3 a 4 weken in te draaien? Heb er een Eheim filter bij gekregen die een tijdje stil gestaan heeft. Dus die moet ook even indraaien. Het filter van het kleine aquarium komt straks ook in het nieuwe aquarium.
Vorige keer kreeg ik een grote zak zand mee voor �5. Die hadden ze toevallig nog staan. Ik kom er regelmatig. Hopelijk kan ik een mooie deal sluiten en anders bestel ik inderdaad op wildkamp.

Ik heb mijn verhuizing gedaan door ongeveer de helft van het water van mijn ri0 240 over te zetten naar mijn huidige bak, aanvullen met vers water, en gewoon de filters overzetten. Geen enkel probleem gehad wat nitriet betreft.

Sterrekind zei:
NickM zei:

Ik heb mijn verhuizing gedaan door ongeveer de helft van het water van mijn ri0 240 over te zetten naar mijn huidige bak, aanvullen met vers water, en gewoon de filters overzetten. Geen enkel probleem gehad wat nitriet betreft.

De helft? Dus een kleine 120 liter 'oud' water en 280 vers water? Mijn aquarium is goed voor 640 liter bruto. Daar komt nog zand en hout in. Dus dan wordt het ongeveer 500 liter nieuw en 100 oud. Ga er komende week dagelijks 10% van het oude aquarium water overhevelen naar mijn nieuwe en dan met 2, misschien zelfs 3, weken pas de vissen overzetten. Wil geen risico lopen met ze.

Prachtige aquarium trouwens. Erg mooi zo'n hardscape. Dat is 1 van de opties die ik nog aan het afwegen ben. Denk dat ik veel hout doe, maar dat met wat cacomba en enkele grote echinodorus erbij.

Ja, ik heb ongeveer 120 liter water overgezet, en mijn filters hebben gewoon door gedraaid. Ik heb inmiddels wat planten erbij gedaan, om wat schuilplekjes te creeeren voor mijn kardinalen, ik heb er een echinodorus bleheri moederplant in zitten, en 3 hydrocleys nymphoides. zitten er pas een paar dagen in, dus geen idee of ze zich goed houden. Als de medicijnen uit mijn bak zijn maak ik wel weer nieuwe foto's 🙂

En beter, geen risico's met je vissen. Het verschil tussen jouw oude en nieuwe bak is ook wel heel groot, ben erg benieuwd hoe het wordt!

Je zou ook de helft van je water over kunnen zetten en dan de oude bak gewoon weer aanvullen, als je dat elke dag of om de dag doet, schiet het ook lekker op. Dat is in principe hetzelfde als een grote waterwissel

Er staan thuis wat cadeautjes te wachten, 50 kilo zand 😀

TiVAKUJk4aKS44Pm3T1qvgNlpp5JFZax.jpeg

Helaas wel vanavond pas om 22:00 thuis, maar dat hindert niet. Kan het zand er wel van in en een laagje water en wat hout.. Hahah 😀 Kan het filter ook beginnen met draaien. Gaat het eindelijk beginnen..

Kleine update met een proef opstelling. Het zand en een aantal stukken hout liggen erin. De temperatuur zit al op 25 graden. Dus dit weekend kijken of er een paar planten erin kunnen.

W0o-RhzAyAtUlDcgwAh9zmFWUQpOcdSl.jpeg

Vanaf de bank:

Commentaar, kritiek, positieve feedback, alles is welkom

Dat belooft genoeg! Het is denk ik alleen handiger om feedback te geven als je er planten inzet, omdat de compositie dan pas wat meer duidelijk wordt...maar het is in elk geval mooi hout! 🙂

SaskiaP zei:
Dat belooft genoeg! Het is denk ik alleen handiger om feedback te geven als je er planten inzet, omdat de compositie dan pas wat meer duidelijk wordt...maar het is in elk geval mooi hout! 🙂

Dank u. Het hout komt bij Hans vandaan. Heb nog een paar stukken, maar die staan in mijn andere aquarium nog vanwege de vissen. Die komen later erin. Plantjes komen waarschijnlijk na het weekend.

Mooi begin. Misschien nog wat hout ophangen zodat het door het wateroppervlak steekt. Kan eventueel ook met eikentakken.

Cowboynl zei:
Mooi begin. Misschien nog wat hout ophangen zodat het door het wateroppervlak steekt. Kan eventueel ook met eikentakken.

Haha mooi dat je erover begint. Ben er wel mee bezig geweest, maar hoe hangen jullie ze op? :help:

Cowboynl zei:
Aan de stabilisatiestrips.
Volgens mij is dit geen juwel bak, kans is groot dat de stabilisatiestrips van links naar rechts zitten, ipv voor naar achter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan