Wat is er nieuw

High tech/laag onderhoud

daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Leeftijd
21
Ik wil eens een experiment doen…

Mijn 35l aquarium staat leeg, en ik ben aan het spelen met een nieuwe opzet.

Het voornaamste doel is, zoals de titel zegt, dat ik zo weinig mogelijk onderhoud heb aan de bak. Ik denk hierbij aan waterwissels/doseren/knippen/filter uitkuisen/….

Ik ga CO2 injecteren en een vrij sterke lamp gebruiken, die ik uiteraard laag ga zetten.

Qua doseren was ik van plan om zeer minimaal te doseren en de planten vooral hun nutriënten uit de soil te laten halen.

Op deze manier zou ik het verversen van water willen beperken tot 15% per week, of liever zelfs niet. Ik zou uiteraard meten om te controleren dat alles oké is.

Wat meteen in me opkwam is het gebruik van traaggroeiende planten. Ik wil dus stengelplanten en veeleisende tapijtplanten vermijden. Een zandbodem vergt in mijn ervaring ook wat onderhoud, omdat het vuil makkelijk zichtbaar is.

Wat me dus ideaal leek is het gebruik van kleine tapijtplanten, zoals E. pusilla, E. hydropiper, M. crenata/hirsuta.

Deze zouden nooit getrimd moeten worden. Verder zou ik vanachter in het aquarium traag- tot matiggroeiende stengelplanten gebruiken en een plant(en) zoals Cyperus helferi.

Ten slotte nog gewoon epifyten en mossen.

Ik ga een deksel gebruiken om het verdampen van water te minimaliseren.

Op deze manier zou ik het onderhoud zo laag mogelijk willen houden.

Zou dit lukken volgens jullie? Zien jullie meteen problemen met het plan?

Alvast bedankt

Daan

Vermoed dat die combinatie wel wat problemen gaat opleveren met tekorten en overschotten.
Als je geen veeleisende planten wil zou ik co2 en veel licht schrappen.

Vermoed dat die combinatie wel wat problemen gaat opleveren met tekorten en overschotten.
Als je geen veeleisende planten wil zou ik co2 en veel licht schrappen.
Veel licht vraagt bijna altijd om co2 .
Ik ga wel een sterke lamp erop zetten maar enorm gedempt, op 15-20% ofzo. Het wordt een Chihiros WRGBII, puur omdat dat de lamp is die er nu op staat.

Ik was vergeten te zeggen dat het bestand een enkele betta en wat garnalen wordt. Ik wil de bioload vrij laag houden.

Heb je die bewoners al want soms gaat een betta met garnalen niet goed en dan eet de Betta de buik rond.

Met een lage bioload zou ik zeker weten de co2 achterwege laten.
Alleen Nitraat, fosfaat wekelijks meten en bijsturen plus sporen doseren bij een 15% wissel.
Of gewoon wel voor EI gaan met een 50% wissel want dat is in principe makelijker als je het mij vraagt.
17 liter water wisselen gaat sneller dan meten, uitrekenen en doseren. :thumbs:

Ja het water wisselen zelf gaat het mij niet om het is vooral het water voorzien. Ik werk met geremineraliseerd water en ik zit op kot dus het komt uit bussen die ik koop uit de winkel van 5l. Om dan elke week met 3 bussen te moeten sleuren heb ik geen zin in. Is er een voordeel om CO2 achterwege te laten? Ik vind namelijk dat mijn planten er namelijk altijd veel mooier uit zien wanneer ik wat CO2 toedien.
Met een lage bioload zou ik zeker weten de co2 achterwege laten.
Alleen Nitraat, fosfaat wekelijks meten en bijsturen plus sporen doseren bij een 15% wissel.
Of gewoon wel voor EI gaan met een 50% wissel want dat is in principe makelijker als je het mij vraagt.
17 liter water wisselen gaat sneller dan meten, uitrekenen en doseren. :thumbs:

Heb je die bewoners al want soms gaat een betta met garnalen niet goed en dan eet de Betta de buik rond.
Nee die moet ik nog aankopen. Mijn plan was om lange tijd voor dat de betta erin gaat de garnalen toe te voegen. Als het dan niet lukt dan is het maar zo.

Ja ik heb een keer meegemaakt dat de Betta de garnalen wegsnoepte en vooral in een kleine bak is die kans groter en dan zul je heel veel schuilplekken moeten maken en snel kwekende garnalen nemen.
Maar soms gaat het wel goed. Ik zou zelf een kortvinnige Betta nemen want die zijn actiever en leven vaak langer.

Ik ga CO2 injecteren en een vrij sterke lamp gebruiken, die ik uiteraard laag ga zetten.
Goed plan, want dan kan je met weinig licht gebruiken toch tot goede gezonde groei komen
Qua doseren was ik van plan om zeer minimaal te doseren en de planten vooral hun nutriënten uit de soil te laten halen.
Gaat prima. Tijdelijk. Op een geven moment (half jaar) zal je toch bemesting moet gaan doseren om dat aan te vullen. Lean-dose is dan uitermate geschikt, dan hoef je ook niet te tobben met testjes. Vergeet ook niet goede additieven onder de soil te plaatsen!

voor de rest zie ik het wel positief in, dus gewoon doen :thumbs:

Goed plan, want dan kan je met weinig licht gebruiken toch tot goede gezonde groei komen
Is ook mijn ervaring. Ik heb weinig eisende planten en relatief weinig licht maar voeg wel CO2 toe. Ik zie overduidelijk vollere en snellere groei dan zonder CO2.

Dan is het toch geen echte high tech meer? :juggle:
Eerder medium tech inderdaad haha.

Om heel eerlijk te zijn vind ik het trimmen van planten alleen storend als het om tapijtplanten gaat want die komen overal in en je krijgt ze er nooit helemaal uit en dan gaan ze rotten en echt verschrikkelijk gewoon. Mijn bakken zijn ook altijd klein en dan is er gewoonweg geen plaats om te snoeien. Vandaar de E pusilla of M hirsuta, die blijven klein genoeg dat ik ze nooit moet trimmen en ze groeien ook niet op zichzelf waardoor de onderste delen bruin en ongezond worden.

Ik kan eventueel een middenweg nemen en 10l wisselen elke week maar dat is dan ook de max 😉 . Ik zie het echt niet zitten om met meer dan twee bussen water door Leuven rond te wandelen.
Gaat prima. Tijdelijk. Op een geven moment (half jaar) zal je toch bemesting moet gaan doseren om dat aan te vullen. Lean-dose is dan uitermate geschikt, dan hoef je ook niet te tobben met testjes. Vergeet ook niet goede additieven onder de soil te plaatsen!

voor de rest zie ik het wel positief in, dus gewoon doen :thumbs:
Bedoel je dan de eerste maanden helemaal niet doseren? Kunnen de epifyten dan overleven? Qua additieven gebruik ik meestal enkel de staafjes die meegeleverd worden met de Amazonia. Raad je iets anders aan?

Fijn om te horen dat de mogelijkheid tot slagen tenminste bestaat!

Bedoel je dan de eerste maanden helemaal niet doseren? Kunnen de epifyten dan overleven?
Nee, daarom blijft een (goede) lean-dose kolombemesting noodzakelijk.
Qua additieven gebruik ik meestal enkel de staafjes die meegeleverd worden met de Amazonia. Raad je iets anders aan?
Ik zou er een paar cm met JBL Volcano Mineral in plaatsen
s ook mijn ervaring. Ik heb weinig eisende planten en relatief weinig licht maar voeg wel CO2 toe. Ik zie overduidelijk vollere en snellere groei dan zonder CO2.
Voor de mee-lezers die wel geinteresseert zijn in leuke weetjes voor een feitenkwis:

Planten hebben licht en CO2 nodig om suikers te maken (fotosynthese). CO2 is de koolstofbron die planten nodig hebben om deze suikers te maken.
Als er te weinig CO2 is loopt deze stofwisseling vast en ook bij veel licht zal de plant dan maar langzaam en slecht groeien.
Voeg je CO2 toe, dan werkt het enzym Rubisco efficiënter en zetten planten meer van het licht om in groei. Dus met extra CO2 heb je minder licht nodig voor hetzelfde resultaat.

Ik heb enorm veel goede dingen gehoord over de combinatie ADA mineral en brighty K, deze zal ik dan gebruiken voor de lean dosering.

Mocht je toch meer willen verversen dan heb je al een osmose set voor zo n 4 tientjes en dat scheelt een hoop gesleep.

Mocht je toch meer willen verversen dan heb je al een osmose set voor zo n 4 tientjes en dat scheelt een hoop gesleep.
Denk niet dat mijn kotbaas blij zou zijn als ik begin te snijden in zijn leidingen. Als het eenvoudig kan, zonder schade of veel gedoe dan zou ik dat meteen willen doen maar ik herinner me van vroeger dat het echt een gedoe leek om zo een apparaat te installeren.

Zijn veel adapters verkrijgbaar, wasmachine kraan is het makkelijkste.

Zijn veel adapters verkrijgbaar, wasmachine kraan is het makkelijkste.
Hoe bedoel je? Ik ben echt verschrikkelijk slecht met alles praktisch sorry.

Bij de meeste osmose apparaten zit een adapter die je gebruikt om hem aan te sluiten.
Kraan van de wasmachine dicht, slang er af schroeven, adapter er op schroeven, osmose apparaat invoer slang in de adapter en je bent klaar.
Er zijn ook gardena/buitenkraan verlopen beschikbaar en voor sommige keuken kranen ook.

Afvalwater slang van het osmose apparaat kun je gewoon in de wasbak ofzo hangen.
Leidingen aanpassen is niet nodig.

Bij de meeste osmose apparaten zit een adapter die je gebruikt om hem aan te sluiten.
Kraan van de wasmachine dicht, slang er af schroeven, adapter er op schroeven, osmose apparaat invoer slang in de adapter en je bent klaar.
Er zijn ook gardena/buitenkraan verlopen beschikbaar en voor sommige keuken kranen ook.

Afvalwater slang van het osmose apparaat kun je gewoon in de wasbak ofzo hangen.
Leidingen aanpassen is niet nodig.
Oke dit verandert wel alles haha. Ik zou dus gewoon een adaptar op mijn pombakkraan kunnen zetten en in een uurtje genoeg water voor de week kunnen maken? Ik ga eens wat opzoeken want dit is wel een makkelijke oplossing en dan zou ik zonder problemem gewoon mijn 50% waterwissels kunnen doen...

Edit: dus met dit apparaat https://www.osmoseapparaat.nl/osmop...P30rE3oIXhPEnyBEqSvuxOjNsvbQcdlUaArN2EALw_wcB
en deze adapter https://www.amazon.nl/Afsluiter-T-adapter-Fitting-Adapter-Waterverdeler/dp/B0D9RWYC5R
kan ik zonder te boren het apparaat aansluiten op mijn leiding, waarbij ik de afvalslang in de pombak leg en de uitvoer gewoon in een grote bidon?

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan