Wat is er nieuw

Hoe vaak filters vervangen

Inderdaad Daan. Maar het zijn allemaal meningen. Ik heb bijvoorbeeld alles spons in een Oase Biomaster 350. Slechts 1 mandje met Siporax.

Als ik je ook een tip mag geven. Kijk eens op filterschuim.eu. Dan lees je ook over medium qua poreus en dus ook over ppi.
Filterwatten gaan na een tijdje dichtslibben.

Ik heb op deze site gekeken maar ze hebben niet wat ik zoek. De maat die in de korf past is ca 10x7x7. Ik kan niets vinden dat er op lijkt. Heb je nog andere suggesties?

Je kunt toch de grotere nemen en opmaat knippen?
Klopt ik heb zojuist een link geplaatst maar deze is alleen in grof te koop. De fijne en medium filters zijn vaak een stuk dunner. Dan zou ik 2 dunne losse stukken er in moeten doen ipv 1 stuk, is dat handig met schoonmaken. Of zijn de fijne en de medium ca 7 cm dik ook nog ergens te koop?

Ah gevonden, hier kan je medium/grof aangeven en dikte. En 2+5 = ook 7: https://filterschuim.eu/product/filterschuim-100x50x2-cm/ + https://filterschuim.eu/product/filterschuim-100x50x5-cm
Dank je wel voor de tip naar deze verkoper.

Sorry voor al de vragen, ik moet even iets verder kijken dan mijn neus lang is. Maar ik wil het goed doen.
Is dit goed: dan koop ik medium en grof (fijn zal ws niet nodig zijn omdat ik filterwatten gebruik)?
En dan grof onder en 2x medium erboven en dan on top wat filterwatten die ik wekelijks/om de week vervang? Is dit logisch?

Je kan hiervoor zelfs bij de lokale Intratuin afdeling vijvers terecht, fijn/medium/grof in 2 of 5cm dikte
Als je geluk hebt hebben ze een afgeknipt restantje over die je gratis mag meenemen

Je kan hiervoor zelfs bij de lokale Intratuin afdeling vijvers terecht, fijn/medium/grof in 2 of 5cm dikte.

Intratuin of ander tuincentrum heb ik helaas niet in de buurt anders was ik zeker daar naar toe gegaan.

Klinkt goed... maar zou ze niet tweewekelijks vervangen, wacht af. Ik ververs mijn matten als ik echt zin heb of mijn filter te weinig debiet krijgt door verstopping, ik gok 1 of 2 keer per jaar.

Toch een vraag hierover. Bij de Fluval zitten 3 losse sponzen van dezelfde grootte, niet heel grof of fijn. Daarbovenop heb ik nu witte filterwatten gelegd die ik 2 wekelijks ga vervangen. Is het beter om voor de volgende keer te gaan voor verschillende sponzen, grof, medium en fijn?
Ik denk dat de sponzen zoals ze erin zaten al goed zullen zijn. 🙂 Je hebt al mechanische filtering in de vorm van die filterwatten. Dan zou ik voor de rest van het filter gewoon dezelfde maat aanhouden i.p.v. verschillende. Kan dat rustig het biologische deel doen zonder dat je ook daar steeds troep uit moet halen. Een grove spons zal iets minder werkzaam zijn maar langer zonder onderhoud kunnen, en met een fijne is het omgekeerd.

Er zijn ook best wat mensen die niet eens specifiek iets voor de fijne deeltjes gebruiken. Je kan namelijk ook je biologische filtering in de loop v/d tijd wat vol laten lopen met de bruine "blubber" en dan blijven daar vanzelf steeds meer deeltjes in plakken. Voor mij persoonlijk werkt dat goed genoeg, ik hoef geen picture-perfect bak zonder zwevende dingen erin.

Klinkt goed... maar zou ze niet tweewekelijks vervangen, wacht af. Ik ververs mijn matten als ik echt zin heb of mijn filter te weinig debiet krijgt door verstopping, ik gok 1 of of 2x per jaar.
Bedoel jij ook de witte filterwatten die je boven op de sponzen legt en die zo handig zijn om de ruiten mee schoon te maken (ook geleerd van dit forum). Heb ze gebruikt bij het opstarten en waren aardig bruin van de week. Goed teken.

Ik denk dat de sponzen zoals ze erin zaten al goed zullen zijn. 🙂 Je hebt al mechanische filtering in de vorm van die filterwatten. Dan zou ik voor de rest van het filter gewoon dezelfde maat aanhouden i.p.v. verschillende. Kan dat rustig het biologische deel doen zonder dat je ook daar steeds troep uit moet halen. Een grove spons zal iets minder werkzaam zijn maar langer zonder onderhoud kunnen, en met een fijne is het omgekeerd.

Er zijn ook best wat mensen die niet eens specifiek iets voor de fijne deeltjes gebruiken. Je kan namelijk ook je biologische filtering in de loop v/d tijd wat vol laten lopen met de bruine "blubber" en dan blijven daar vanzelf steeds meer deeltjes in plakken. Voor mij persoonlijk werkt dat goed genoeg, ik hoef geen picture-perfect bak zonder zwevende dingen erin.
ja kan ook idd de spons goed vies laten worden waardoor bacterien de kans krijgen zich eraan te hechten. We gaan het zien de komende maanden. Mijn waardes zijn perfect. Ik heb ze vergeleken met de oude bak de superfish 30 liter (jaren in gebruik) en was verbaasd want zowel het water in de nieuwe fluval als het water in de oude superfish hadden dezelfde waarden. Dit had ik niet verwacht want elke week heb ik de filter van de superfish omgespoeld en elke maand verse zwarte kool erin gedaan, ik had eerder wel wat verschil verwacht.

Hai hoop weer op wat tips. Fluval draait nu bijna 4 weken. Vuurtetras en japonica zijn toegevoegd.
Getest PH is wat te hoog 8, KH veel te laag 4 en PO4 blijft op 0.

Voedingsbodem is dennerlee deponit mix, 1x in de week discus basis voeding.
Wat kan ik doen en moet ik wat doen?

Vorige week maandag ik beide bakken getest en waren de waarden beter.
Ik lees dat ik met deze waarden een crash kan verwachten☹️.

Waarmee heb je het water getest? Gebruik liever geen strips maar een druppeltest.
De ph is aan de hoge kant maar is niet zorgelijk. Po4 moet 1-2 zijn. No3 moet 10-20 zijn. De kh is prima. Ik heb twijfels over de testuitslag

Waarden van vorige week moest ik even opzoeken:
PH is gebleven op 8
PO is gebleven op 0
GH van 8 naar 5 en KH van 6 naar 4.
Catappablad heb ik er een dag of 2 geleden ingedaan maar ik weet dat dit niet echt PH heel veel verlaagd.
Verlichting staat op ca 7 uur.

Hellup wat gaat er nu fout. Vissen zwemmen goed geen rare dingen.
Pomp geeft sinds gisteren rare kleine belletjes bij de uitstroom maar dat zal er ws niets meer te maken hebben. Ik meld het voor de zekerheid toch maar.

Waarmee heb je het water getest? Gebruik liever geen strips maar een druppeltest.
De ph is aan de hoge kant maar is niet zorgelijk. Po4 moet 1-2 zijn. No3 moet 10-20 zijn. De kh is prima. Ik heb twijfels over de testuitslag
Ik gebruik druppeltest. Wat maakt jou twijfelen. Wat klopt er niet volgens jou?

Dank voor het meendenken btw, fijn dit forum.

Bijlagen

• 20260808_135947.jpg
    20260808_135947.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 3
  • 20260808_135153.jpg
    20260808_135153.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 3
  • 20260808_134448.jpg
    20260808_134448.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 3
  • 20260808_134424.jpg
    20260808_134424.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 3
  • 20260808_134400.jpg
    20260808_134400.jpg
    1 MB · Weergaven: 3
Niks aan de hand hoor. 🙂 Die pH en KH zijn prima. Zat mensen met dezelfde waterwaarden. Lekker zo laten zou ik zeggen.

Niks aan de hand hoor. 🙂 Die pH en KH zijn prima. Zat mensen met dezelfde waterwaarden. Lekker zo laten zou ik zeggen.
Pfff dank je wel. Chat gpt zei wat anders.
Ik ben wel benieuwd waarom Robert twijfelt, mogelijk zie ik iets over het hoofd.

Ik snap je. Tsja, met chatgpt is het zo dat hij in eerste instantie zo ongeveer samenvat wat hij op het internet aantreft. Hij gaat ervan uit dat de meest voorkomende verhalen juist zullen zijn. Alleen zitten er in het "gemiddelde" advies veel doorvertelde, niet per se bewezen zaken. Zoals dat er voor elke soort een andere, hele specifieke pH of hardheid nodig zou zijn. Ga je doorvragen over de onderbouwing, wat is er wetenschappelijk bewezen etc dan zal je waarschijnlijk weer een ander antwoord krijgen.

En het grappige is: wat jij zelf ook aandraagt, je hebt volgens chatgpt bijna altijd gelijk. xD

Ja haha soms handig hoor, zeker als je een samenvatting maakt van een ruzie met je partner. Het ligt nl nooit aan mij 😂.

Ik heb op deze site gekeken maar ze hebben niet wat ik zoek. De maat die in de korf past is ca 10x7x7. Ik kan niets vinden dat er op lijkt. Heb je nog andere suggesties?
Het ging in mijn reactie vooral erom om aan te geven dat je via de cijfers ppi ook de mate van poreus, grof/middel/fijn kunt controleren.

Sinds gisteren heb ik luchtbellen die uit de uitlaat komen van de filterpomp en ik ben erachter hoe dat komt. Ik heb gisteren een mosbal er in gedaan. Had gelezen dat dat goed is voor garnalen. Nadat ik het erin had gedaan en ik ineens andere info zag over het hebben van een Marinobal, dat het een explosie kan geven van Cladophora heb ik de bal er uit gehaald. Er ontstonden opeens honderden kleine luchtbellen in het aquarium. Ik dacht even dat de bol parasieten had losgelaten maar dat bleek mee te vallen. De luchtbellen zijn wel een stuk minder maar nog steeds aanwezig. Heel raar fenomeen dit. Mosballen zitten nu in een vaas durf ze niet in het aquarium te doen, Cladophora schijnt hardnekkig te zijn.

Ik twijfelde door de testuitslag van de kh. Kh4 behaal je normaal gesproken door waterverversing met osmosewater

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan