Wat is er nieuw

Hulp nodig met aquarium kitten

Isabella

New member
Lid geworden
27 april 2025
Leeftijd
18
Beste,

Ik heb gisteren een aquarium gekocht van 100 liter, waar eerst een hamster in zat. Nu zijn er in wat hoeken van het aquarium geknabbelde stukjes door de hamster die er in zat. De persoon van wie ik het aquarium had gekocht zij dat die niet lek was en hem zelf zo nog had gebruikt. Maar ik heb twijfels en ben toch bang dat die misschien open knapt. Wat kan ik het beste nou doen? Het hele aquarium opnieuw kitten lijkt me erg moeilijk. Vooral omdat ik er totaal geen verstand van heb. Dus misschien er heel dik overheen kitten maar dat wel lang gaat duren voordat het droog is? Want ik ben ook bang als ik al het oude kit weg haal en het overnieuw doe dat ik hem dan al helemaal lek maak. Dus ja wat zou ik het beste doen? (Alleen onderaan de hoeken zit er wat gelnabbeld aan de kit.) op de laatste foto zie je ook nog een kleine chip in de hoek. Zou dat ook kwaad kunnen worden?

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 30
  • image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 27
  • image.jpg
    image.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 25
Ik ben ook geen techneut maar kit op kit gaat niet en ik denk dat opnieuw kitten het beste is.

Ik ben gekend niet handig, maar ik vraag mij af of je voor datzelfde geld geen aquarium had kunnen kopen waar vissen in hebben gezeten.

Ik ben gekend niet handig, maar ik vraag mij af of je voor datzelfde geld geen aquarium had kunnen kopen waar vissen in hebben gezeten.
Ik vond dat 30 euro voor een 100l aquarium die waarschijnlijk niet lek is best een mooie prijs.

Ik vond dat 30 euro voor een 100l aquarium die waarschijnlijk niet lek is best een mooie prijs.
Het blijft altijd een gok als een aquarium droog staat.

Ja soms hoor je verhalen dat jaren droog staan geen kwaad kan maar soms hoor je ook wat anders.
Hangt wellicht ook van de soort kit af.

Ja soms hoor je verhalen dat jaren droog staan geen kwaad kan maar soms hoor je ook wat anders.
Hangt wellicht ook van de soort kit af.
Ongetwijfeld. maar een bak die jaren droog staat zal ik niet meenemen. Dat risico is mij gewoon te groot.

Ik koop eigenlijk liever al helemaal geen gebruikte bak want je kent de geschiedenis niet maar ja soms is het niet anders.

Ik heb twee tweedehands aquaria gekocht, bij een van de twee is na een jaar het glas geknapt (vraag me niet hoe dat kan), maar de kit was nog goed. Maar die waren wel wat duurder dan €30,-. Als je wél handig bent en tijden zin hebt is het het proberen waard. Ik ken mezelf, ik begin niet aan kitten. Ik kan nog niet eens de naden van een houten terrarium goed dichtkitten.

Geen enkel probleem.

Krab zoveel mogelijk kit weg.
Dat is een tijdrovend klusje, maar met een glaskrabber om verf te verwijderen gaat het wel.

Vervolgens het glas uiterst zorgvuldig ontvetten.
Bijvoorbeeld met aceton.
Dan het kitgebied afplakken met schilderstape, ongeveer een centimeter vanaf de rand van het glas.
Vervolgens weer ontvetten tussen de tape.
Er mag absoluut geen vettigheid van je vingers op het glas zitten.
Zelf gerepareerde bakken die gaan lekken hadden vrijwel zeker vettigheid op het glas zitten.

Bij de ijzerwarenhandel siliconenkit geschikt voor aquaria halen en aanbrengen volgens de instructies.
Als ze het hebben die van Den Braven nemen.
Die is uitstekend en helemaal niet duur.
Maar om één of andere reden verkoopt niet iedere winkel het.

Gelijk na aanbrengen van de kit de tape verwijderen.
Zeker 24 laten uitharden en daarna een paar keer vullen met water en dit verversen.

Gaat prima.
Op deze manier heb ik vele 2e hands aquaria opgeknapt waar ik jarenlang plezier van gehad heb.

Dat gladstrijken vind ik klote.

Heb je tooltjes voor, hoor.
Wordt een kitspatel genoemd.

Dat gladstrijken vind ik klote.
Heb je tooltjes voor, hoor.
Wordt een kitspatel genoemd.
Is gladstrijken überhaupt nodig, lijk mij alleen als er teveel kit gebruikt is en wordt dan toch lelijk?

Als ik in mijn Aquatlantis bak kijk (verticale kitranden) dan zit de kit erop als een “rups”, alles behalve een afgestreken kitrand, eerder “bol”
Een uitzondering is de onderkant (horizontale kitranden) waar wel veel kit is gebruikt en is afgestreken maar deze valt buiten het zicht

Misschien bepaald de prijs van een bak hoe deze is afgekit/werkt

Leuke demo, volgens mij wel een professional
https://aquaforum.nl/threads/repareren-80cm-aquarium.183931/page-2#post-2535529

De schade door een slecht gerepareerde bak kan groot zijn.
Voor een kweekbak of plantenbak in een schuur/garage zou ik het risico wel aandurven.

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit ook een gebruikte bak gekocht en na minder dan twee weken sprong de bodem. Daarna toch maar een nieuwe gekocht. Die bleek ook van een beduidend betere bouwkwaliteit te zijn. Het glas is dikker en veel mooier afgewerkt.

ik zal wel gewoon pech hebben gehad. Maar ik zou niet snel meer een gebruikte bak kopen. Of hij zou er echt pico Bello uit moeten zien.

Glasdikte is inderdaad ook een dingetje. Maar laat je niet ontmoedigen, proberen is leren.

Dat is zeker waar. En het kan ook een leuk project worden.

Als de bodem springt is de gewichtsverdeling verkeerd geweest.
Zelfs een bodem met een te dunne glasplaat springt niet als het gewicht juist verdeeld is omdat de kracht verdeeld wordt.
Daarom altijd een flinke dikke plaat piepschuim op de tafel leggen en daar het aquarium op zetten.
Voor de ruiten is de dikte uiteraard wel van cruciaal belang.

Ik had in mijn jeugd een budget van 25 gulden per maand.
Een 200 liter aquarium van Jewel kostte als gauw Fl300,-
Onbereikbare dromen dus.

In de Aquarium Encyclopedie van Elsevier stond een formule voor het berekenen van de benodigde glasdikte. (Zoveel mm dikte per liter)
Met die kennis op zak ben ik naar de glashandel gegaan en op maat gesneden platen gehaald voor ongeveer één "maandloon".

Die bak heeft zeker 10 jaar (langer?) gestaan voordat ik hem verkocht.

Het kan echt prima.
Zeker zo'n reparatie.

Daarom altijd een flinke dikke plaat piepschuim op de tafel leggen en daar het aquarium op zetten.
Dat wordt bij sommige merken juist afgeraden als ik het goed heb. Volgens mij bij Juwel.

Onder andere Juwel heeft een plastic voet die de krachten zou moeten verdelen.
Zit er geen plastic rand onder de bak dan is foam aan te raden.

Onder andere Juwel heeft een plastic voet die de krachten zou moeten verdelen.
Zit er geen plastic rand onder de bak dan is foam aan te raden.
Ik heb 7-8 jaar een Juwel Rio met piepschum eronder gehad maar dat ging wel goed.

Heb laatst een 60l Superfish panorama bakje opgehaald met gescheurde bodem, die had ook op schuim gestaan

Waarom scheurt dat dan want alleen de randen hebben toch contact met het piepschuim?

Die had van die kinder speel tegels gebruikt, daar zakte de randen dus zo ver in dat de tegel het glas kon raken en dat vond ie niet leuk

Als ik zelf iets onder een bak doe is het iig eerst een laag hout en daar onder een laag schuim

De juwel en ook eheim die hebben een rand waar je de bak inplaatst dus de onderplaat staat iets boven de kast. Als dat niet zo is en de plaat waar het op staat is niet 100% vlak kan daar breuk door onstaan. Er is niet echt dik schuim nodig. Ik had in mijn maatbak speciaal schuimspul van plm 2 mm dik. Als de bak een tijd staat zie jet er vrijwel niks meer van. Maar de onevenheden zijn opgevangen.

Dat wordt bij sommige merken juist afgeraden als ik het goed heb. Volgens mij bij Juwel.
Apart...
Hoe kan je nu iets afraden dat schade voorkomt?
Dat klinkt in mijn oren als iemand aanraden zonder gordel auto te rijden.

Maar ik las hier ergens iets over pootjes.
Dat zal wel de vervanger zijn dan.
Het enige dat ik er van kan zeggen is dat ík nooit een gebroken bodem heb gehad.

(Oh, en even ter voorkoming van misverstanden: ik heb het over mijn zelf gebouwde bak van destijds.
Niet over een Juwel.

Ik heb mij laten vertellen dat wanneer er een frame om de bodemplaat zit je geen extra stuk schuim of houten plaat onder het aquarium hoeft te plaatsen, mits het meubel waar die op komt te staan wel een vlakke bovenkant heeft. Bij twee van mijn op maat gemaakte aquaria zit geen frame en daar ligt dus wel een piepschuimplaatje of schuimrubber plaatje onder.
In het verleden heb ik weleens glasplaten op maat laten maken voor mijn terraria, dat hadden ze netjes gedaan. Een vriend van mij die dacht goedkoop uit te zijn door zelf een glazen terrarium te bouwen kwam bedrogen uit, niet de juiste maat gesneden en ook nog eens geen loodrechte hoeken. Of hij geld terug heeft gehad weet ik zo niet meer.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat

Staat in de Juwel handleiding lees ik net:
Uw JUWEL aquarium beschikt over een vast verlijmd veiligheidsonderframe. Plaats het
aquarium met het onderframe direct op de kast. Gebruik geen extra onderleggers.

Ik val in herhaling maar : want ?

Gewoon even nadenkend vind ik dat zo onlogisch.
Aan de randen van de bak zit een plastic hoekrand.
Dat zorgt aan de randen voor een verhoging van een paar mm, toch?
Dan zit er toch, bij een lege bak, een ruimte van een paar mm tussen de bodemplaat en de tafel waar hij op staat?
Dat zorgt er mijns inziens weer voor dat de bodemplaat een paar mm kan doorzakken wanneer de bak gevuld is.
Door de dikte van het glas zal hij daar wel tegen kunnen, een raam breekt tenslotte ook niet gelijk als je er tegenaan leunt, maar waarom zou je dat doorbuigen niet mogen opvangen met een plaatje piepschuim?

Ik snap het niet.

Je zit met puntbelasting en oppervlaktebelasting.
Je wil op glas absoluut geen puntbelasting, dat zorgt voor scheuren en breuken.
Dus de truc is om een zo groot mogelijk oppervlak te ondersteunen.
Dat kan met een plastic rand,
Kan ook met schuim,
En zou dus ook moeten kunnen met een plastic rand waar op de juiste hoogte schuim binnenin geplaatst is.

Als je vervolgens de plastic rand op schuim gaat zetten dan heb je kans dat de plastic rand zo ver het schuim in zakt dat je puntbelasting krijgt op je glazen bodem.
En dat is nu weer net wat je niet wil

Maar dan zou met zo'n plastic rand niet ondersteunen net zo link zijn als wel ondersteunen.🤔

Kan je beter die rand weglaten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan