Wat is er nieuw

Ik heb een zwangere gup?

Tijns.2010

Member
Lid geworden
27 november 2025
Leeftijd
15
Hallo iedereen,

Ik heb op 19-11-2025 een zwangere gup gekocht, ze had een klein zwart vlekje en dikkere buik. Nu is deze buik echt veel dikker geworden. Kunnen jullie zien hoelang het ongeveer nog gaat duren tot de bevalling?

1764246983741.jpeg1764247016830.jpeg

Is lastig te zeggen maar gelet op de buik denk ik niet heel lang meer maar soms sla je de plank mis.

Het andere vrouwtje is ook drachtig

Die beesten zijn bijna altijd drachtig en ze slaan sperma op dus bepalen zelf of ze er wel of geen zin in hebben ;))

Misschien kun je beter lid worden van een paranormaal forum. Wellicht dat iemand je daar precies kan vertellen wanneer je Gup gaat bevallen. 😀 😛

Je ziet het vanzelf wel, wanneer ze gejongd heeft. En je kunt proberen of je haar kunt betrappen en dan het gebeuren zien, maar ik heb zwaarddragers, en ik heb er nog nooit eentje zien bevallen....

Ik zie meerdere dames dus er zal spoedig een leger aan jongen bijkomen en ik hoop dat de bak groot genoeg is. Ze zeggen weleens Guppen zijn net konijnen :DD

Met als kleine correctie, dat een konijnen een stuk of 6 -10 jonkies per keer krijgen en een gup meestal méér.....

Nog steeds geen babys...

Kan rond de 4 weken duren en soms eten ze de kleintjes op.

Die op de linker foto is voorlopig nog niet aan de beurt .
Die op de rechter is wat verder, en dat zou misschien wel eerdaags baby's op kunnen leveren.

Misschien.

Want guppen kunnen de jongen vasthouden omdat de omstandigheden nog niet naar wens zijn.
Ondanks dat de geboortedatum daar is.
Waterkwaliteit, bijvoorbeeld.

Al met al denk ik dat je even naar een blikje geduld moet zoeken in je voorraadkast.

In het algemeen is het lastig te stellen of een zwangere gup een uitrekendatum heeft. Want niet altijd zegt het formaat buik of het snel gebeurd of niet. De ervaring leert dat zwangere gupvrouwen een beetje dik worden danwel heel erg dik voordat er jongen worden geworpen. Een heel dik zwanger vrouwtje kan heel veel kleine jongen bij zich dragen of een laag aantal grote jongen. Een minder dik zwanger gupvrouwtje kan zonder meer een paar jongen werpen doch ook meer dan je denkt als het zeer kleine jongen betreffen.

De hoekige buikvorm (soms ook wel als vierkante buik omschreven) bij een zwangere vrouw geeft enkel aan dat ze de maximale zwangerschapsduur heeft verbruikt. Dat kan 4 weken doch ook gerust 8 weken zijn. Want een zwanger gupvrouwtje kan ook gewoon bevallen als ze een ronde buik heeft.

De zwangerschapsvlek zegt in eerste instantie niets over een mogelijke zwangerschap. Het is namelijk niets minder en niets meer dan enkel een stukje transparante huid waardoor je een deel van het inwendige kunt doorheen zien schijnen. Een transparant stukje huid is dus niet voorzien van enige kleurcellen (chromatoforen) danwel dat die plek een lage concentratie aan kleurcellen bevat. Want er zijn genoeg gupvrouwen (geldt overigens ook voor andere eierlevendbarende tandkarpers) die op de plek van de zwangerschapsvlek toch nog wel een concentratie aan kleurcellen bevat. In dat geval is een zwangerschapsvlek (afhankelijk van de dichtheid van die concentratie) lichtelijk te zien danwel geheel onzichtbaar. En in laatst genoemde kan het dus zijn dat een geheel zwanger vrouwtje totaal geen zwangerschapslek laat zien. Bij veel mollysoorten komt dit veelvuldig voor.

Uitgaande van een normale zwangerschapsvlek is het bij het vorderen van de zwangerschap dat de huid bij de buik zich gaat strekken en aldus dunner wordt. Hoe dunner de huid wordt, destemeer worden de concentratie aan huidcellen uit elkaar getrokken. Bij de zwangerschapsvlek zelf (dus het transparante deel) geldt hetzelfde. En omdat de huid daar transparant is, is bij het strekken en dus dunner wordende huid, de ontwikkeling van de jongen door de huid heen duidelijker te zien. Dit is het juiste verhaal omtrent de zwangerschapsvlek. Dus met andere woorden: Ook een niet zwanger vrouwtje kan een zwangerschapsvlek vertonen. Het is gewoon een vrouwelijke eigenschap.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan