Wat is er nieuw

Is dit marketing of werkt het echt?

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
60
Deze EU komt tot stand met medewerking van lid Cornelius.

Oase heeft een aantal nieuwe producten op de markt gebracht en bij 2 heb ik wat bedenkingen. Zie de foto die is toegevoegd.
Wat denken jullie hiervan?

Quote:
Oase Zeolith is een natuurlijk gesteente dat de groei van algen vermindert door voedingsstoffen te binden.
Zeoliet helpt het nitraat- en fosfaatgehalte te verlagen door ammonium en fosfaten te binden.

- hier word gesuggereerd dat het binden van voedingsstoffen algen vermindert > dus een weinig gehalte aan voedingsstoffen vermindert het aantal algen?
- sinds wanneer zijn voedingsstoffen verantwoordelijk voor verminderde alggroei?
- waarom zou je ammonium en fosfaten willen binden als het belangrijke voedingsstoffen zijn voor gezonde plantengroei
- en als je minder ammonium en fosfaten wilt hebben; is het dan niet slimmer om een waterwissel uit te voeren?

Quote:
Oase BioCliff bestaat uit puur, natuurlijk silicaatgesteente. Het heeft een extreem groot filteroppervlak dat de vestiging van filterbacteriën bevordert.

- sinds wanneer is het wenselijk om silicaatgesteente te gebruiken waardoor er meer silicaat in het water komt?
- waarom ga je een extra supplement voor de ontwikkeling van bruinalg aan je bak toevoegen?
- Het zegt dat een extreem groot filteroppervlak heeft dat de vestiging van filterbacteriën bevordert > is elk inert gesteente met een groot oppervlak hiervoor niet geschikt?

Wat mis ik in mijn logica?
Het lijkt me namelijk sterk dat een gerenommeerd bedrijf zoals Oase producten op de markt brengt zonder een meerwaarde, die niet correct zijn en/of niet doen wat ze beloven.
Of is het gewoon weer een stukje marketing?

Bijlagen

• oase.png
    oase.png
    167.9 KB · Weergaven: 45
Marketing.

Zeoliet heeft zijn plaats alleen absoluut niet nodig in een goed draaiende bak waarbij je goed bemest.
Wil je zeoliet gebruiken koop je gewoon het goedkoopste en niet omdat je filter toevallig dat merk is.
Zelfde marketings truukje als easilife filtermedium, niets anders als zeoliet poeder in water.

Silicaatsteen kan van alles zijn.
De silicaten die bruinalg veroorzaken zijn anders dan bijvoorbeeld zand.
je kan zelfs zeggen dat de welbekende siporax hetzelfde is want dat bestaat uit gesinterd glas en silicaat is een hoofdbestanddeel van glas.
Ben geen chemicus maar weet dat er tal van verschillende silicaat verbindingen zijn.

In het algemeen bevat zeoliet silicium, aluminium en zuurstof in zijn structuur en kationen, water en/of andere moleculen in zijn poriën.

En Google AI verwoord het het beste:
Silicaat is een verbinding die voornamelijk bestaat uit silicium en zuurstof,

Je moet echt een beetje scheikunde kennen wil je er wijs uit worden.

Blijf bij mn standpunt: marketing van onnodige producten.

Ik zou het ook niet gebruiken zoals vele middeltjes die uit oogpunt van marketing op de markt zijn.

Misschien een beetje off-topic, ik zag laatst ook nieuw filtermateriaal van eheim (Eheim Substrat PRO+ O2xygen) voorbij komen, het viel me op dat het bijna 2x zo duur is al substate pro, het lijkt een beetje als minimale verbeteringen tegen maximale winstmarges.

Ik weet niet wat dit spul van oase kost, maar het voelt een beetje als hetzelfde trucje.

Bijna alle middeltjes er te verkrijgen zijn zijn marketing.
Dat merk ik ook bij de koivijver.
Koop 10kg ( hoogwaardig)koivoer met een leuke japanse naam erop en een mooi plaatje erbij en je bent snel €200 of meer kwijt.
Terwijl je voor €80 15kg koopt in een blanco verpakking met dezelfde of zelfs nog betere specificaties.

Jaren geleden een x de vijver moeten behandelen tegen een parasiet weet zo even niet meer welke.
Van het merk colombo zou ik ruim €200 kwijt zijn aan de kuur. Ik kon gelukkig iemand die gecertificeerd was in dierengeneeskunde en die had de pure ingrediënten op voorraad ff war mengen en ik was voor €18 klaar.

Oase Zeolith is een natuurlijk gesteente dat de groei van algen vermindert door voedingsstoffen te binden.
Zeoliet helpt het nitraat- en fosfaatgehalte te verlagen door ammonium en fosfaten te binden.
Onzinproduct als je het mij vraagt. Zeoliet is al bekend in de hobby en zo verschrikkelijk veel nut heeft het niet.

Oase BioCliff bestaat uit puur, natuurlijk silicaatgesteente. Het heeft een extreem groot filteroppervlak dat de vestiging van filterbacteriën bevordert.
Deze is ronduit lachwekkend. Laten we stenen in het filter gooien..... Bij filtermedia draait alles om bacterieel bruikbaar oppervlak x waterstroming (voeding) en op beide gebieden scoort steen slecht. Bizar dat ze hier anno 2025 mee durven te komen.

Het lijkt me namelijk sterk dat een gerenommeerd bedrijf zoals Oase producten op de markt brengt zonder een meerwaarde, die niet correct zijn en/of niet doen wat ze beloven.
Mij lijkt het helaas niet sterk. Als merk "moeten" zij dit soort dingen doen, omdat anders de concurrenten het wel doen en met hun mooie verhalen klanten wegpikken bij het "eerlijke" bedrijf. Dit is simpelweg wat er gebeurt als kapitalisme te weinig gereguleerd wordt; consumentenbelangen (een goed werkend product) raken ondergeschikt aan verdienmodellen.

Dit is simpelweg wat er gebeurt als kapitalisme te weinig gereguleerd wordt; consumentenbelangen (een goed werkend product) raken ondergeschikt aan verdienmodellen.

Consumenten zijn ook niet gek natuurlijk en dat reguleert zichzelf.
Als ik actieve kool koop dan koop ik echt niet de 100% natuurzuivere 100 grams doos met een visje er op afgebeeld.
Nee dan koop ik een generieke 5kg verpakking elders voor dezelfde prijs.

Effe omdenken, heeft zeoliet een meerwaarde als je een aquarium hebt zonder planten maar enkel bewoners?

Laatst bewerkt:
Oneens: consumenten zijn wel gek. Of in ieder geval gek genoeg om zich veel geld afhandig te laten maken door bedrijven. De aquariumhobby is daar een prachtig voorbeeld van. Als de aquariumbranche zou stoppen met alle producten die ineffectief zijn of neerkomen op oplichting, zouden veel merken/bedrijven verdwijnen. Er wordt gewoon grof geld verdiend aan het gebrek aan kennis van de gemiddelde hobbyist.

Eff omdenken, heeft zeoliet een meerwaarde als je een aquarium hebt zonder planten maar enkel bewoners?
In theorie, als je steeds in de weer wilt met zeoliet omwisselen en heractiveren (met zout water de ammonia eruit trekken), kan de zeoliet iets van de stikstofverbindingen uit het water houden. En daarmee de algen wat voedsel ontnemen. Ik vermoed dat je er weinig mee opschiet. Zeker als je beseft dat er in het meeste kraanwater überhaupt al nitraat zit.

Oneens: consumenten zijn wel gek. Of in ieder geval gek genoeg om zich veel geld afhandig te laten maken door bedrijven. De aquariumhobby is daar een prachtig voorbeeld van. Als de aquariumbranche zou stoppen met alle producten die ineffectief zijn of neerkomen op oplichting, zouden veel merken/bedrijven verdwijnen. Er wordt gewoon grof geld verdiend aan het gebrek aan kennis van de gemiddelde hobbyist
👍

Misschien een beetje off-topic, ik zag laatst ook nieuw filtermateriaal van eheim (Eheim Substrat PRO+ O2xygen) voorbij komen, het viel me op dat het bijna 2x zo duur is al substate pro, het lijkt een beetje als minimale verbeteringen tegen maximale winstmarges.

Ik weet niet wat dit spul van oase kost, maar het voelt een beetje als hetzelfde trucje.
Ja, ook een interessante. Op de website staat: Wat dit filtermedium bijzonder maakt, is het gebruik van toermalijn. Dat is een natuurlijk mineraal met een speciale eigenschap: het maakt actieve zuurstof aan zodra het in contact komt met water. Deze actieve zuurstof zorgt ervoor dat er meer zuurstof in het filter komt. Dit helpt goede bacteriën om nog beter hun werk te doen.

Dan vraag ik me toch af waar die zuurstof vandaan komt, en vooral, hoelang dat effect aanhoudt.

Komt me ergens wat ongeloofwaardig voor.

Dan vraag ik me toch af waar die zuurstof vandaan komt, en vooral, hoelang dat effect aanhoudt.

In theorie zou het uit de stikstofcyclus kunnen komen.
Er zijn bacterien die no3 omzetten in stikstof gas en 3 zuurstof atomen.
Dat zijn anaerobe en zitten voornamelijk in je zandbodem etc.

In dat geval is het de vraag of dat wel gewenst is. Je NO3 wordt dan dus afgebroken. Niet wenselijk voor een plantenbak.

Zover ik weet vangt zeoliet de stikstof op die in diverse vormen voorkomt en deze zal zover ik kan beredeneren dan niet in no3 kunnen worden omgezet.

In dat geval is het de vraag of dat wel gewenst is. Je NO3 wordt dan dus afgebroken. Niet wenselijk voor een plantenbak.

Je kan de natuur niet tegenhouden. 😉
Als je een diep zandbed hebt zal dit vanzelf gebeuren aangezien het gewoon een onderdeel van de stikstofcyclus is.

Als ik actieve kool koop dan koop ik echt niet de 100% natuurzuivere 100 grams doos met een visje er op afgebeeld.
Nee dan koop ik een generieke 5kg verpakking elders voor dezelfde prijs.
Ik ben altijd wel gevoelig voor een “fancy” verpakking 😃

Ik ben altijd wel gevoelig voor een “fancy” verpakking 😃
De plaatjes op de verpakking waar jij oplet die zul je niet snel aantreffen op filtermedia denk ik :DD :DD :pp

een goede verpakking trekt de aandacht zeg ik maar altijd

Ik denk inderdaad dat mensen wel geneigd zijn om te denken dat die coole bolletjes of buisjes beter zijn dan dat goedkoop uitziende spul. Soms koop je nu eenmaal meer dan alleen de functie van het spul.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan