Wat is er nieuw

Is mijn kempvis ziek?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Blossom
  • Startdatum Startdatum
B

Blossom

Guest
Mijn zoontje heeft een kempvis alleen in een bak zitten. Nu hing deze vanaf dag 1 'te slapen' op de thermometer. Sinds een paar dagen heeft hij een groot slakkenhuis in gebruik als huis. Hij zit hier de hele dag in verstopt. Hij komt er wel uit om te eten. Het lijkt ook alsof zn staart dunne slierten worden.
Hij zit samen met een otocinclus en 1 helena slak.
De oto heeft nergens last van.

Meer gegevens zijn toch nodig, wij zijn namelijk niet helderziend.

Hoe groot is dat aquarium ??
Welke andere vissen zitten er in en hoeveel ??
Wat zijn de waterwaardes ?? NO2, NO3 (nitriet, nitraat)
Hoe vaak wordt water ververst en hoeveel ??

genoeg planten?
wat voer je?
enz enz

Alleen die 2 vissen en 1 slak zitten erin. Het is een 40L bak. Ik ververs iedere 2/3 weken 1/3 van het water. Volgens de winkel waren mn waterwaardes prima. Hij krijgt vlokvoer en om de paar dagen diepvries rode muggenlarven.

Hangt verder filter in en water is 25/26 graden.
Ja zitten ook zuurstofplanten in zat. Ik ga proberen fotos te plaatsen zo.

Blossom zei:
Alleen die 2 vissen en 1 slak zitten erin. Het is een 40L bak. Ik ververs iedere 2/3 weken 1/3 van het water. Volgens de winkel waren mn waterwaardes prima. Hij krijgt vlokvoer en om de paar dagen diepvries rode muggenlarven.

Iedere 2/3 weken???
Dan is het toch goor water?

Hoe vaak douche jij zelf?
Ok elke 3 weken?

Nee is super helder water! Hangt een filter in, echte planten en alles. Volgens de winkel was dat voldoende met verversen.

Blossom zei:
Volgens de winkel waren mn waterwaardes prima.

En wat waren die "prima" waterwaardes dan ???

Geen idee ze hebben het daar getest voor me.
Ik ga morgen zelf een set halen denk. Welke is aan te raden?

Heb je een foto van de bak? Misschien dat het aan de inrichting ligt en we tips kunnen geven? Wat betreft soort tetst, druppeltest set! Geen stripjes, die zijn wel goedkoop maar meten erg onnauwkeurig..

Xw1eZEum6FbZMTYi-RpAoBSXYJeTpG90.jpeg

Nou dit is em dan.
Ziet er niet uit als een happy vis 🙁

nee, hij gaat ook uit de stroming zitten.
Daar houden ze niet van.

Ok ik ga eens even test zoeken.
Geen stroming? Ok kan ik de pompuitlaat dan beter richting het glas zetten??
Ik heb gister nog een plant eruit gehaald die wat bruinig was, de bodem nog een keer goed schoon gemaakt en nog een plastic plant verwijderd die bruinalg had.
Tis nu dus een beetje kaal, maar zal zo een foto plaatsen, ff maken.
uemQCrFvSy6JDa0tCfbw-cRPR5DTNCot.jpeg

uemQCrFvSy6JDa0tCfbw-cRPR5DTNCot.jpeg

Hij ligt nu links achterin op de grond tegen de verwarming.

de bodem nog een keer goed schoon gemaakt en nog een plastic plant verwijderd die bruinalg had.
Hoeveel plastic staat er nog in dan??
Plastic helpt niet om je water goed te houden,he.

Ow ok dat wist ik niet, maar was de enige plastic plant. De rest is echt.

Ik gok dat het aan de inrichting ligt. Er zijn weinig schuilplekken voor de Betta en het grind is erg licht, hier houden ze niet zo van. Betta's vinden het fijn als het dicht begroeid is en er drijfplanten zijn aan het oppervlak. Mijn advies: zwart grind of een zandbodem, lekker veel planten, stukje hout erin en drijfplanten. En inderdaad zorgen dat er weinig stroming in de bak is. Ook een postertje/zwart folie aan de achterkant zorgt voor minder stress. Ik heb ongeveer zo'n zelfde bakje met een Betta, zal je een foto laten zien zodat je een idee hebt wat ik bedoel:

719613_0_82_dsc04388.jpg

Wie weet helpt het, je kunt er best wat leuks van maken 🙂 Het is een mooi visje trouwens!

De naam van het bakje is een beetje misleidend want het heeft geen 40 liter inhoud maar net iets meer dan de helft daarvan trouwens.
Zoals Bertus al aangeeft houdt deze vis niet van stroming en kan je de hoeveelheid afremmen met het schuifje wat aan dit filtertje zit.

De grove bodem bevordert de waterkwaliteit ook niet vrees ik. Je kan beter voor fijn grind of zand gaan.

want het filtertje staat idd op maximaal, als ik het zo zie

Ja klopt! Niet aan gedacht. Ga de filter meteen zachter zetten! Bedankt.
Ik was idd al van plan zwart 1-2mm afgerond grind erin te doen want heb dat ook in mn andere bak. Maar het geld was ff op.
Heb vandaag esha 2000 gekocht en toegevoegd, waterniveau omlaag en lamp uit.
Heb t idee dat de oto die ik heb bijgeplaatst ziek was/is. Want had er 2 tegelijk gekocht en 1 in mn andere bak. Die lag vandaag dood op de bodem en er was een gup in aan t happen en die is nu ook ziek. In die bak ook esha gedaan en de gup in quarantaine.
De kempvis werd ziek nadat de oto erbij kwam. Maar die lijkt dus nergens last van te hebben.

Als de nieuwe bodem erin zit. Zal ik ook de inrichting aanpassen. Heb nog zat planten en hout en alles. Bedankt voor de fotos!

Vandaag alvast de helft van het grind eruit geschept om hem niet teveel te stressen. Vandaag dag 2 van esha 2000. Hij is vandaag iets actiever lijkt. Paar keer komen kijken bij t glas maar daarna terug zn holletje in. Zn rugvin lijkt iets meer rechtop te staan. Hopen dat ie het volhoudt.

Hij is helaas vanmorgen toch nog dood gegaan. Baal echt! Was zo'n lief leuk visje. Potverdrie.
Nu eerst de bak opnieuw inrichten en ff doordraaien en dan weer op zoek naar een nieuwe.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan